• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoeveel CD spelers hebben jullie in huis en welke is de beste !

Gestart door marcel535i, 15 januari 2023, 21:59:48

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Citaat van: schuit op 16 januari 2023, 20:08:13valt mij op dat veel mensen nog regelmatig cd spelers gebruiken, vooral lijkt mij als je in het verleden veel collecties hebt aangeschaft. Ook wel handig dat je geen computer hoeft op te starten, maar je moet toch nog wel naar het apparaat lopen en cd'tje wisselen. Meest gebruik ik toch gewoon internetradio via de app.

Internetradio gebruik ik ook, maar als ik Strange Universe van Mahogany Rush wil beluisteren pak ik de LP.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

schuit

niet helemaal ontopic maar als je ook nog 5 lp spelers in huis hebt en meerdere sets versterker/luidsprekers wordt het wel vol lijkt mij.
Uiteindelijk luister ik toch gewoon in de woonkamer op de bank op de enige set in huis.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Bloom

Ik luister tegenwoordig meestal naar muziek via mijn zelfbouwstreamer. In mijn hifirek in de woonkamer heb ik geen cd-speler meer staan, maar wel nog de Marantz UD7007 allesspeler. De Sony XA20ES cd-speler heb ik momenteel wel in mijn slaapkamerset staan. Alle andere door mij genoemde cd- en andere optische spelers staan in mijn "archiefkamer" (mijn familie noemt dat mijn rommelkamer).

minplus

Citaat van: schuit op 17 januari 2023, 11:12:48niet helemaal ontopic maar als je ook nog 5 lp spelers in huis hebt en meerdere sets versterker/luidsprekers wordt het wel vol lijkt mij.
Uiteindelijk luister ik toch gewoon in de woonkamer op de bank op de enige set in huis.


Ook off-topic, 2 perfect werkende draaitafels op de 2 sets in de woonkamer (een Marlux en een Technics) en verder nog een Sony die af en toe moeilijk doet en een Denon die een grote beurt moet hebben in de opslag.
LP's draai ik in de woonkamer op beide sets, CD's in woonkamer, slaapkamer, souterrain en 1 logeerkamer.
Muziek daarnaast ook nog in de badkamer en de schuur en heel af en toe in een 2e logeerkamer.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

marcel535i

Mooi verhaal, ik denk dat ik er nog eentje ga toevoegen uit het tijdperk 104 en 204 of 304 en lekker ga modden. Heb hier thuis ook nog wat electronica hobby materiaal en op het werk de beste test apparatuur tot mijn beschikking dus we gaan eens kijken of er meetbaar ook verbetering is waar te nemen. Kan ook zijn natuurlijk dat juist technische tekortkomingen juist dat sausje geven waardoor het prettig klinkt.
Je kan druiven sap drinken of "bedorven" druiven sap en geef mij dan maar dat laatste  :-)
 

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 16 januari 2023, 10:05:15
Citaat van: marcel535i op 15 januari 2023, 23:46:10
Citaat van: Niemand op 15 januari 2023, 22:04:06Dat is ook smaakgericht ,maar ik persoonlijk zou voor de sony xa 20es gegaan zijn .
ware het niet dat ik veel betere spelers heb (naar mijn smaak ) zie sig.
Welkom hier
ps cd 205,1105 is een gemodde versie van Philips 204 en 1104 van Erres


Je zat goed met de uitslag, wat ik raar vind is dat je een 14 bitter hoger prijst dan een speler met de TDA1541A, ik heb zelf een CD104 gehad maar uit mijn herinnering was die een beetje koud/metalisch. Vooral bij de DDD CD's maar ik heb hem niet gemod. Ik weet dat je met de opamps, mute transistoren en oversampling wat kan verbeteren dus misschien dat ik er nog uit eentje ga toevoegen om te modden.  Ik zag op MP een leuke CD300 van Philips maar dan mag je wel 200 euro dokken. Dat kostte de Sony ook.

Als je een oude 14 bit Philips ongeserviced en ongemodificeerd gaat beluisteren heb je helemaal gelijk.
Beetje koud en metalig, matig geluid, slechte ruimtelijkheid en plaatsing.
Maar er zit in met name de cd 104 en meer nog de 204 een waar wondertje verscholen.
Die 14 bit moet je vergeten, die hoor je niet.
Rondom de twee dac chips heeft Philips een overdaad aan keramische condensatoren gebruikt.
Ten eerste van de verkeerde waarde, maar meer nog van de verkeerde soort.
Nadelig punt van de 104 is dat je er ivm de printplaat ook alleen maar keramische rommel op terug kunt plaatsen, de 204 is opgezet met axiale componenten en daar kun je alle kanten mee op.
Verder klopt er van de ground layout in die spelers niet veel en kun je met voordeel de oversampling
er uit verwijderen, zoals Philips het zelf in eerste instantie ook bedoeld heeft.
Verder is het natuurlijk onnodig te vermelden dat er veel componenten na zoveel jaar zeer ver over hun maximale houdbaarheid heen zijn.
Alles aanpassen en modificeren, motoren, loopwerk, voeding servicen vergt een kleine week werk als er verder geen problemen opdoemen.
Een stel nette cinch aansluitingen monteren maakt het af en wat we dan nog extra doen is het geheel nabehandelen volgens de inzichten van vd Heide, dat laatste is een optie, geen moeten.
En geloven hoef je het niet, maar kom maar hierheen met je allerbeste en duurste cd speler en die zal beslist niet beter zijn.
Wat Niemand al zei : het geluid wordt altijd als eerste op gelet, maar daar zit het met name niet.
Dat is bij die spelers dan uitermate goed, alle eerder genoemde scherpte is weg, maar de ruimtelijkheid en de plaatsing, de afbeelding dus is buitengewoon goed.
Diverse extreem prijzige en modernere spelers als Wadia's e.d hebben in ons luisterclubje het veld al moeten ruimen voor een 104 of 204.
De 204 verdient sterk de voorkeur en beide spelers zijn ook nog vrij simpel te voorzien van afstandsbediening
En het is allemaal maar hobby..



marcel535i

Ik ben daar ook geweest in de streamer wereld maar weer terug op aarde.
Streamer staat al weer 1 jaar in de kast en de CD verzameling is weer opgebouwd tot 1500+ stuks en lekker betaalbaar op dit moment. Trend gaat vinyl achterna en gaat weer booming worden in een aantal jaren. Ik download van alles en als het iets is koop ik de CD evt. via marktplaats.

Citaat van: Bloom op 17 januari 2023, 13:19:35Ik luister tegenwoordig meestal naar muziek via mijn zelfbouwstreamer. In mijn hifirek in de woonkamer heb ik geen cd-speler meer staan, maar wel nog de Marantz UD7007 allesspeler. De Sony XA20ES cd-speler heb ik momenteel wel in mijn slaapkamerset staan. Alle andere door mij genoemde cd- en andere optische spelers staan in mijn "archiefkamer" (mijn familie noemt dat mijn rommelkamer).

oordopje

Arcam CD 192 en een Denon 835.

De Arcam zou geweldig moeten zijn met twee dacs voor links en rechts en upsampling, vandaar dat 192. Maar is alleen als loopwerk in gebruik. De externe DAC van Advance Acoustic was al gauw op alle vlakken beter. Daarna nog beter met Monarchy DIP's er voor en nu helemaal met een Tentlab Bdac.
Stein H1 Harmonizers/ARS Acoustica voor/REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surroundprocessor/Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Chromecast audio
Set 2: Royd Envoy/Nytech CA252//Denon DCD835
Auto: Mark Levinson

Tullyo

Heb zelf in de jaren volgende modellen bij elkaar verzameld:
Sony XA5es
Sony XA50es
Sony 557esd
Sony XA7es
Sony XA30es
Sony X303es
Sony CDP-101
Technics SL-P770

Vind de verschillen tussen de topmodellen minimaal. Als ik een keus zou moeten maken zou ik kiezen voor de Sony XA7es en de Technics SL-P770. Hoop dat ook de cd weer een rentree gaat maken, tot die tijd nog even hamsteren bij de kringloop hier voor 50 cent per stuk ;D

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AkTeVoX

19 januari 2023, 10:36:47 #24 Laatste wijziging: 19 januari 2023, 15:25:16 door AkTeVoX
Citaat van: schuit op 16 januari 2023, 18:33:16hier in huis is er maar 1 de beste:


ik heb er namelijk maar 1. (audiolab CD 6000)
En klinkt voor mij uitstekend waarbij ik de dac in mijn versterker gebruik.

En ivm woonkamer opstelling ook nog van belang dat de kleur goed is.

Hier idem maar dan in de zwarte uitvoering.
Via de DAC van de Rotel Michi P5, een heerlijk ding. ;)
Set 1: Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1200GR - Audiolab 6000CDT - Qobuz - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Audioquest - QED
Set 2: Yamaha A-S701 - Technics SL1210MK7 - BS Node 2i - Quadral Montan MK IV.

Sytse Fliege

Ik heb sinds gisteren een Micromega Stage 5 die naar Stage 6 geüpgrade zou moeten zijn.

Geen idee wat het is, ik zal hem eens proberen. Ik ben benieuwd :)

Ach, kikker toch op!

marcel535i

Citaat van: Tullyo op 19 januari 2023, 09:18:15Als ik een keus zou moeten maken zou ik kiezen voor de Sony XA7es en de Technics SL-P770. Hoop dat ook de cd weer een rentree gaat maken, tot die tijd nog even hamsteren bij de kringloop hier voor 50 cent per stuk ;D

CD gaat terugkomen, heb hier al weer 2000 CD's, een aantal uit partij opkoop maar ook een groot aantal via marktplaats en discogs gekocht voor meer dan 50 cent maar dan heb je wel de krenten uit de pap.

Die Sony XA7es zou ik ook wel willen hebben.

Tullyo

Citaat van: marcel535i op 19 januari 2023, 16:30:18
Citaat van: Tullyo op 19 januari 2023, 09:18:15Als ik een keus zou moeten maken zou ik kiezen voor de Sony XA7es en de Technics SL-P770. Hoop dat ook de cd weer een rentree gaat maken, tot die tijd nog even hamsteren bij de kringloop hier voor 50 cent per stuk ;D

CD gaat terugkomen, heb hier al weer 2000 CD's, een aantal uit partij opkoop maar ook een groot aantal via marktplaats en discogs gekocht voor meer dan 50 cent maar dan heb je wel de krenten uit de pap.

Die Sony XA7es zou ik ook wel willen hebben.

Ja mooie speler, gebouwd als een tank. Destijds het hoogst haalbare.

WanFie

19 januari 2023, 18:26:02 #28 Laatste wijziging: 19 januari 2023, 18:45:13 door WanFie
Mijn eerste CD speler was een Sony van fl 300,-.

Daarna:
Sony 202ES
Sony 55ES
Sony 77ES
Philips SACD 1000
Harman Kardon (type?)
Philips 963 SA
Consonance CD 120
Consonance CD 2.2
Consonance Droplet
Marantz 6000 OSE
ESound CD-E5-m
Philips CD711 (gekregen)

Die Sony's vond ik allemaal scherp klinken. De SACD1000 klonk indertijd eigenlijk het best, maar die heeft het maar 1 jaar volgehouden. 
De 711 en 963 staan niet aangesloten. De Marantz staat in de huiskamer en wordt heel zelden nog eens gebruikt. De Harman Kardon heb ik ik ook nog, maar het laadje werkt niet 100% meer. Die is indertijd zwaar gemodificeerd met onder andere een Tent Clock en staat nu ingepakt. De Consonances zagen er heel erg high-end uit en klonken ook erg goed. Maar het best eigenlijk de goedkoopste de Consonance CD120.
Mijn "hoofdspeler" is nu de ESound. Maar die staat niet aangesloten.  Voor de ESound heb ik nog wel een nieuw reserve loopwerk liggen.

Maar Cd's worden hier niet meer gespeeld. Evenmin LP's. Alleen streamen, en dat bevalt en klinkt uitstekend.

Edit... ik vergeet er nog een. Toen mijn set nog in de huiskamer stond en alle kinderen nog thuis woonden, heb ik in een studiekamertje een klein setje gebouwd. Met spullen die ik al had. Als bron diende daar een PC loopwerk met audioaansluitingen in een kastje met voeding. Dat ding klonk eigenlijk helemaal niet slecht. Er zaten alleen maar twee knopjes op, play en vooruit skippen. Geen display.

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Walt

Ik heb staan een Lua Cantilena SEL door Guido Tent gemodificeerd, een TvW CD 104 en een TvW CD 204, de TvW CD 204 klinkt het beste!