• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Hoeveel CD spelers hebben jullie in huis en welke is de beste !

Gestart door marcel535i, 15 januari 2023, 21:59:48

Vorige topic - Volgende topic

marcel535i

26 december 2023, 00:13:11 #75 Laatste wijziging: 26 december 2023, 00:15:24 door marcel535i
En er weer eentje bij voor 30 euro :   Sony XA202-ES van een oud vrouwtje  :)  :)   :)
Is inmiddels mij daily geworden (die CD speler dan)

De Micromega stage one is van OPKNAPPER naar AFKNAPPER afgewaardeerd, geen service mogelijk ivm geen documentatie

Sony XA20ES
Sony XA202ES
Denon DCD-1500
Marantz CD6000OSE
Denon DCD-800NE black
Denon DCD-800NE zilver
Marantz CD6002
Philips CD582
Philips CD604

TheMaestro

Wisselt nogal maar ik heb momenteel een Sony X559ES, Marantz CD17 KI en een Arcam Alpha 5Plus staan.
De Sony X559ES steekt er met kop en schouders boven uit.
Mystère iA21, Musical Fidelity A1008, CHoco Sound Emei, Marantz cd17 KI, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"

schuit

Naast de laptop cd speler :P
hebben we nog een dvd speler van NAD, oud model.

en sinds kort de Marantz cd60.
deze laatste als normale cd speler en hij bevalt erg goed. Veel detail.

in de auto wordt ook nog cd geluisterd maar helaas ging de cd speler stuk van de leaf. Mag ook na 12 jaar.  :(
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

MYRYAD

Jan66

MYRYAD

De set Cameo. Niet de all in one. Is nagenoeg dezelfde als de mi-120.
Net zoals de tuner en versterker uit de cameo serie.
Iets andere uitgangs waarden dacht ik.

Jan66

Die ken ik. Hij is rond het jaar 2000 op de markt gekomen.
Ik heb op zolder nog steeds 2 MC-100 CD spelers liggen, maar ik gebruik ze niet meer. Heb ook nog de MT-100 tuner op zolder liggen.

muziekfreak

Ik heb Sony xa20es , ca9es ,cdp101 voor nostalgie.

Mijn beste CD speler? Sony scd777es 25kg wegend gevalletje van overkill. Externe DAC is AKM AK4358VQ (marantz)

marcel535i

5 mei 2024, 16:40:44 #83 Laatste wijziging: 7 mei 2024, 20:54:37 door marcel535i Reden: Verkeerde topic

Keutel ingetrokken

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

marcel535i

Citaat van: marcel535i op  5 mei 2024, 16:40:44Keutel ingetrokken, ik zal de woke beweging inschakelen om toch erkenning te krijgen als CD speler. LHBTQ+CD

Nico M

28 juli 2024, 12:39:59 #87 Laatste wijziging: 28 juli 2024, 12:43:00 door Nico M
Tja mijn cd spelers? Teveel eigenlijk. Ik zal enkel neerzetten wat regelmatig ingezet wordt.

1:CD14
2:CD80

Deze twee spelers zijn voorzien van een Guido Tent masterclock plus losse voeding. De CD14 had niet veel verder nodig. Enkel wat extra afscherming van belangrijke ic's.
De CD80 heeft naast de klokupgrade een volledige restauratie ondergaan. Volledige recap met de juiste condensatoren (bijvoorbeeld Nichicon LKG in de voeding), en geen low esr voor de rest! Sowieso knapt zo'n speler op wanneer je alle Cerafines verwijderd, en vervangt door andere goede audio condesatoren. Ik vind de Cerafines namelijk véél te sterk kleuren. Maar dat is mijn mening.

3:CD850
4:CD650
5:CD634
6:CD62
7:CD72SE
8:CD781
9:CD620, deze is nog vrijwel nieuw in doos, zelf nieuw aangeschaft, en maar kort gebruikt.
10:DCD1490
11:C542
En nog wat Yamaha, marantz, philips  en NAD spelers om mee te experimenteren.

Alle spelers zijn inmiddels volledig klaargemaakt, en gemodificeerd. Het is leuk om de prestaties te vergelijken.
De modificaties zijn o.a.: masterclock plus losse voeding, gelijkrichting aangepakt,  afscherming aangepakt, audioketen na de dac aangepakt. Enz...

Het doel is voor mij om maximale prestaties uit relatief betaalbare spelers te halen. En kijken hoever het meekomt met mooi modern highend spul. Ik ben inmiddels meermaals blij verrast, en daar gaat het om in deze hobby.

marcel535i

Citaat van: Nico M op 28 juli 2024, 12:39:59Alle spelers zijn inmiddels volledig klaargemaakt, en gemodificeerd. Het is leuk om de prestaties te vergelijken.
De modificaties zijn o.a.: masterclock plus losse voeding, gelijkrichting aangepakt,  afscherming aangepakt, audioketen na de dac aangepakt. Enz...

Het doel is voor mij om maximale prestaties uit relatief betaalbare spelers te halen. En kijken hoever het meekomt met mooi modern highend spul. Ik ben inmiddels meermaals blij verrast, en daar gaat het om in deze hobby.

Ik heb een ABX tester en ga in de wintermaanden weer eens een keer aan de slag om mijn collectie spelers objectief (blind) te vergelijken, ik ben benieuwd of ik verschil ga horen en of ik ook nog eens een keer kan zeggen wat ik dan beter vindt.  Als het dan niet uitmaakt dan zit er wel degelijk groot verschil in de kwaliteit van opbouw en handling.....  Sony voert voor mij dan de boventoon.

Nieuw:
Sony XDP-XB920-QS
Yamaha CDX-397MK2
Denon DCD-500AE

Verder:
Sony XA20ES
Sony XA202ES
Denon DCD-1500
Marantz CD6000OSE
Denon DCD-800NE black
Denon DCD-800NE zilver
Marantz CD6002
Philips CD582
Philips CD604

Nico M

De Sony ES serie klinken standaard al behoorlijk is mijn ervaring. Bij het vergelijken van spelers moet de rest van je systeem wel goed op orde zijn. Anders zijn verschillen lastig waar te nemen. Hoge resolutie, en geen grote bottlenecks.

De beste cd speler bestaat eigenlijk niet vind ik. De ene heeft bijvoorbeeld een snelle en meer gelaagde baslijn (Mijn voorkeur), anderen leggen het geluidsbeeld weer net wat verder achter en boven de luidsprekers. Weer een andere is net wat losser dan de rest, opener in het midden, en wat meer 3d in het beeld. Ook heel fijn. Sommigen doen eigenlijk alles wel héél goed. Na zinvolle upgrades in het geval van vintage spelers.

Standaard vintage cd spelers zijn in veel gevallen volledig ingehaald door de tijd qua prestaties. Eigenlijk qua klank niets bijzonders meer, en kunnen gewoon niet meer neerkomen.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Veel van mijn spelers hebben een vergelijkbare signatuur gekregen die bij mijn voorkeur past. De Marantz zijn vaak net wat aan de warme kant van neutraal, met uitzondering van de CD62. Dat is ook niet zo gek wanneer je de binnenkant bekijkt. De cd52 speelt ook wat meer neutraal dan de gemiddelde Marantz. De CD80 blijft ook na restauratie toch iets aan de warme kant van neutraal, met nu een opvallend strakke baslijn met mooie autoriteit. Vóór modificatie was dat vooral één grote warme wolk van een bas. Wel veel, maar te weinig baslagen en amper definitie. Dat doet ze nu wel prima. Het middengebied is prima, maar niet heel opwindend.
De CD14 is de meest geraffineerde allroundspeler uit mijn collectie, al is ze niet de meest sprankelende speler. Wel doet ze het op alle fronten bovengemiddeld goed. Ook weer mooie baslijnen, veel autoriteit, maar gelukkig niet héél "warm".
De CD650 verraste mij na restauratie heel positief, na de aanpassingen een heel serieuze speler nu geworden. Vrij analytisch, maar geen harde "S" klanken, retesnel en mooie strakke snelle basslagen. Die zonder problemen nu weer meedoet met mooi modern spul.
De 850 komt er dichtbij qua klank, het laag van de 650 heeft net wat meer autoriteit en druk onderin.
Mijn 72Se is wat aan de warme kant van neutraal,lijkt overall behoorlijk op de CD14 inmiddels.  Heb ik heel veel aan gedaan.

De Denon 1490, en de 542 zweven er tussenin. De NAD fractioneel warmer dan de Philipsen, de Denon klinkt analytisch, zonder vervelende randjes in het hoog. Ook een dijk van een speler geworden.
Iedere keer weer een verassing hoe het uiteindelijk uitpakt. En dat is leuk.