• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

interessant anti skating filmpje op YouTube

Gestart door graafie, 30 januari 2023, 17:21:15

Vorige topic - Volgende topic

mr_petit

Citaat van: Heintje op  1 februari 2023, 00:02:40En in de praktijk is er nooit "de juiste waarde" voor de antiskating: het is hoogstens een gemiddelde waarde die past bij jouw gemiddelde afgespeelde plaat-muziekcollectie.
Maar dat betekend natuurlijk niet dat er geen verkeerde waarde voor de antiskating zou bestaan.
De ideale waarde voor de antiskating is inderdaad compromis, omdat de skatingkracht varieert van muziek tot muziek (elk muziekstuk heeft andere modulatie dus andere skatingkracht als gevolg) en je kan natuurlijk twijfelen of/debatteren over de juist ingestelde antiskatingkracht de kracht compenseert die gemiddeld bij een stuk muziek optreedt, of de kracht compenseert die bij de modulatiepieken van een stuk muziek optreedt, of bij stukken waarbij de kans op vervorming (dus verlies van contact met 1 van de groefwanden) optreedt.
Maar je antiskatingkracht kan natuurlijk ook totaal verkeerd staan, dus of te sterk voor bovengenoemde scenario's, of te zwak.
En als je een testplaat gebruikt, kom je eigenlijk altijd veel te hoog uit, omdat je een modulatietrack met veel te grote amplitude moet gebruiken om je element hoorbaar te laten vervormen zodat je antiskating kan instellen.

Die wallyskater uit het filmpje meet trouwens alleen de ingestelde antiskatingkracht van een arm, niet de hoeveelheid antiskating die je zou moeten gebruiken. En dat is uiteindelijk de hamvraag :)
Voor de wallyskater raden ze voor een 9" arm 11% van de naaldkracht aan en voor ene 12" arm 9% van de naaldkracht. Ik zou graag willen weten hoe ze ooit tot die waardes zijn gekomen.

Heeft iemand eigenlijk al eens een keer nagerekend of die lijntjes op de wallyskater ook daadwerkelijk overeenkomen met het aantal procenten van de naaldkracht? Leuke gonio opgave.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Sytse Fliege

Er is dus toch wel wat voor te zeggen, die tangentiale spelers :)

Ach, kikker toch op!

mr_petit

2 februari 2023, 12:47:31 #17 Laatste wijziging: 2 februari 2023, 13:09:44 door mr_petit
Ik heb wat metingen gedaan aan mijn Dual 721 tbv antiskating, en 2 platen genomen waarbij ik ook de bijbehorende skatingwaarde gemeten heb (met een Orsonic SG-1L, dus de werkelijke waarde zoals die bij het afspelen van muziek optreedt). De kracht van het antiskatingmechanisme heb ik met een behoorlijk gevoelige loadcell gemeten.
eea heb ik even grof uitgewerkt in excel. Toch komen hier interessante dingen uit.
Als muziek heb ik Sowing the seeds of Love (van Tears for Fears) gemeten (dit is een jaren 80 DMM met behoorlijke modulatie en imo een hele goede opname) en Get Lucky van Daft Punk, als een hedentendaagse plaat die redelijk bekend is (velen hebben deze plaat) en als een redelijk goede opname te boek staat.
Ik heb de AS waarde ook als percentage uitgedrukt. Hieruit komt dat de benodigde antiskating waarde toch wel wat hoger is dan wat met de wallyskater voorgeschreven staat.
Excel uitwerking:


Maar dit zijn dus nog steeds waardes die veel lager zijn dan wat je bij een testplaat zou meten.
Ook daarvan heb ik wel eens een filmpje gemaakt (ook wel hier ergens gepost denk ik):


In dit filmpje kan je dus zien dat bij een testplaat met een modulatie van 49µm (wat een hele lage waarde voor een testtrack is, en veel te weinig om antiskating af te stellen op basis van vervorming), bij 1,75 gram naalddruk al een antiskating stand van 2,1 nodig is op de 721, oftewel 18% van de naalddruk, en bij een testtrack van 69µm (wat eigenlijk bijna altijd nog steeds te weinig modulatie is om vervorming te krijgen) al een antiskating stand van 2,25 nodig is, oftewel 19,7% van de naalddruk.
Dus je komt echt veel te hoog uit.

Hier nog een filmpje waarbij de antiskating ingesteld wordt op dezelfde plaat van Tears for fears maar dan het eerste nummer van kant 1 (woman in chains). Ook daar kom ik op vrijwel dezelfde waarde uit als bij Sowing the seeds of love (woman in chains: AS stand 1,75 bij een naalddruk van 1,75 gram, Sowing the seeds of love: AS stand 1,8 bij een naalddruk van 1,75 gram):

(ik weet het, het zijn geen supergelikte filmpjes, allemaal quick 'n dirty. Maar het gaat om de data, niet het vermaak. Er zijn zat mensen die vermakelijke filmpjes maken, maar niet zoveel die metingen met een orsonic SG-1 maken ;) )
Garrard 401 - Ortofon AS-212

graafie

Dus jij zegt eigenlijk dat meten met een testplaat de antiskate te hoog uitkomt en met de Wally te laag....zou best kunnen hoor. Ik kom heel veel verhalen op het net tegen waar men totaal niet vertrouwd op testplaten en dat het wieltje op draaitafels voor antiskating bij lange na niet nauwkeurig werkt, meestal zijn de waardes te hoog. Je oren zijn het beste instrument. Dat zal zo zijn maar het zou toch wel makkelijk zijn om te weten waar je de 'sweetspot' ongeveer moet zoeken....
Bij mij kwam ik met de testplaat uit op 2.0 antiskating met dezelfde naalddruk. Ik vond het niet lekker klinken en ben dus naar 1.5 antiskating gegaan. Klinkt echt goed. Maar ja, toch nieuwsgierig wat het geluid doet op 1,7....ook goed. Dus ja, wat is wijsheid.  :D
Ik ben geen ster in het aflezen van lijstjes maar wat is de conclusie van jouw meting?

minplus

Citaat van: graafie op  2 februari 2023, 15:54:57Dus jij zegt eigenlijk dat meten met een testplaat de antiskate te hoog uitkomt en met de Wally te laag....zou best kunnen hoor. Ik kom heel veel verhalen op het net tegen waar men totaal niet vertrouwd op testplaten en dat het wieltje op draaitafels voor antiskating bij lange na niet nauwkeurig werkt, meestal zijn de waardes te hoog. Je oren zijn het beste instrument. Dat zal zo zijn maar het zou toch wel makkelijk zijn om te weten waar je de 'sweetspot' ongeveer moet zoeken....
Bij mij kwam ik met de testplaat uit op 2.0 antiskating met dezelfde naalddruk. Ik vond het niet lekker klinken en ben dus naar 1.5 antiskating gegaan. Klinkt echt goed. Maar ja, toch nieuwsgierig wat het geluid doet op 1,7....ook goed. Dus ja, wat is wijsheid.  :D
Ik ben geen ster in het aflezen van lijstjes maar wat is de conclusie van jouw meting?

Ik zou 1.6 doen... ;D
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Parker700

Citaat van: minplus op  2 februari 2023, 16:44:13
Citaat van: graafie op  2 februari 2023, 15:54:57Dus jij zegt eigenlijk dat meten met een testplaat de antiskate te hoog uitkomt en met de Wally te laag....zou best kunnen hoor. Ik kom heel veel verhalen op het net tegen waar men totaal niet vertrouwd op testplaten en dat het wieltje op draaitafels voor antiskating bij lange na niet nauwkeurig werkt, meestal zijn de waardes te hoog. Je oren zijn het beste instrument. Dat zal zo zijn maar het zou toch wel makkelijk zijn om te weten waar je de 'sweetspot' ongeveer moet zoeken....
Bij mij kwam ik met de testplaat uit op 2.0 antiskating met dezelfde naalddruk. Ik vond het niet lekker klinken en ben dus naar 1.5 antiskating gegaan. Klinkt echt goed. Maar ja, toch nieuwsgierig wat het geluid doet op 1,7....ook goed. Dus ja, wat is wijsheid.  :D
Ik ben geen ster in het aflezen van lijstjes maar wat is de conclusie van jouw meting?

Ik zou 1.6 doen... ;D
Heb jij ook 1.2 geprobeerd?
Muziek, daar kikker je van op!

graafie

Citaat van: Parker700 op  2 februari 2023, 17:36:39
Citaat van: minplus op  2 februari 2023, 16:44:13
Citaat van: graafie op  2 februari 2023, 15:54:57Dus jij zegt eigenlijk dat meten met een testplaat de antiskate te hoog uitkomt en met de Wally te laag....zou best kunnen hoor. Ik kom heel veel verhalen op het net tegen waar men totaal niet vertrouwd op testplaten en dat het wieltje op draaitafels voor antiskating bij lange na niet nauwkeurig werkt, meestal zijn de waardes te hoog. Je oren zijn het beste instrument. Dat zal zo zijn maar het zou toch wel makkelijk zijn om te weten waar je de 'sweetspot' ongeveer moet zoeken....
Bij mij kwam ik met de testplaat uit op 2.0 antiskating met dezelfde naalddruk. Ik vond het niet lekker klinken en ben dus naar 1.5 antiskating gegaan. Klinkt echt goed. Maar ja, toch nieuwsgierig wat het geluid doet op 1,7....ook goed. Dus ja, wat is wijsheid.  :D
Ik ben geen ster in het aflezen van lijstjes maar wat is de conclusie van jouw meting?

Ik zou 1.6 doen... ;D
Heb jij ook 1.2 geprobeerd?

geintje of...hoe kom jij bij 1,2?

Parker700

Citaat van: graafie op  2 februari 2023, 18:25:56
Citaat van: Parker700 op  2 februari 2023, 17:36:39
Citaat van: minplus op  2 februari 2023, 16:44:13
Citaat van: graafie op  2 februari 2023, 15:54:57Dus jij zegt eigenlijk dat meten met een testplaat de antiskate te hoog uitkomt en met de Wally te laag....zou best kunnen hoor. Ik kom heel veel verhalen op het net tegen waar men totaal niet vertrouwd op testplaten en dat het wieltje op draaitafels voor antiskating bij lange na niet nauwkeurig werkt, meestal zijn de waardes te hoog. Je oren zijn het beste instrument. Dat zal zo zijn maar het zou toch wel makkelijk zijn om te weten waar je de 'sweetspot' ongeveer moet zoeken....
Bij mij kwam ik met de testplaat uit op 2.0 antiskating met dezelfde naalddruk. Ik vond het niet lekker klinken en ben dus naar 1.5 antiskating gegaan. Klinkt echt goed. Maar ja, toch nieuwsgierig wat het geluid doet op 1,7....ook goed. Dus ja, wat is wijsheid.  :D
Ik ben geen ster in het aflezen van lijstjes maar wat is de conclusie van jouw meting?

Ik zou 1.6 doen... ;D
Heb jij ook 1.2 geprobeerd?

geintje of...hoe kom jij bij 1,2?
Een beetje pesten, al speel ik zelf met bijna geen (echt minimaal) dwarsdruk compensatie.
Muziek, daar kikker je van op!

graafie


Een beetje pesten, al speel ik zelf met bijna geen (echt minimaal) dwarsdruk compensatie.
[/quote]

 ;D

mr_petit

3 februari 2023, 08:00:13 #24 Laatste wijziging: 3 februari 2023, 08:06:40 door mr_petit
Citaat van: graafie op  2 februari 2023, 15:54:57Dus jij zegt eigenlijk dat meten met een testplaat de antiskate te hoog uitkomt en met de Wally te laag....
Met een testplaat inderdaad veel te hoog.
Of je met de wallyskater te laag uitkomt ligt aan jezelf. De wallyskater is namelijk gewoon een verkapte weegschaal (of balans). Je komt te laag uit als je wally's waarde van 11% neemt. Maar dat kan je zelf bijstellen.
Wat ik nog niet gedaan heb is die wallyskater doorrekenen; dus te berekenen of die waardes die dat ding aangeeft, ook daadwerkelijk kloppen.

Citaaten dat het wieltje op draaitafels voor antiskating bij lange na niet nauwkeurig werkt, meestal zijn de waardes te hoog.
Dat zal ongetwijfeld van de draaitafel afhangen. Je kan zelf zien dat ze bij de dual 721 behoorlijk goed overeen komen als je die plaat van tears for fears gebruikt.
Ik heb ook een pioneer pl-55x tafel nagemeten, en die kwam ook heel erg goed overeen. Maar er zijn idd tafels die ook niet kloppen. Ook waar de waardes veel te laag zijn, of dat ze een curve hebben die niet klopt (zoals mijn CEC met magnetische antiskating)

CitaatIk ben geen ster in het aflezen van lijstjes maar wat is de conclusie van jouw meting?
Mijn conclusie is dat het afstellen dmv een testplaat altijd resulteert in een veel te hoge antiskating. Dat het wallyskater advies iets aan de lage kant is.

Tevens kan je verkeerde antiskating niet of nauwelijks horen, tenzij je er faliekant naast zit. Verkeerde antiskating resulteert niet in dat 1 kanaal harder of zachter is dan het andere kanaal. Het kan alleen resulteren in het verliezen van contact van 1 van de groefwanden, wat resulteert in vervorming.

En op VE loopt een draadje met microscopische foto's van naalden (en ook slijtagepatronen), en er zijn daar best veel voorbeelden van dat naalden niet symetrisch afslijten. Dat kan eigenlijk alleen maar door verkeerde antiskating komen. Maar dat betekend dus dat deze kleine krachten toch een invloed hebben op slijtage, en dat een goed ingestelde antiskating dus de levensduur van je naald verbeterd.
Dat is natuurlijk fijn als je een heel duur element hebt (al moet iedereen dat natuurlijk voor zichzelf uitmaken)

En het doel van deze experimenten is om optredende skatingkracht meer inzichtelijk te maken. Hier wordt heel weinig over geschreven/onderzoek naar gedaan en er is dus weinig over te vinden. Zeker dit soort data uit mijn spreadsheet. Die is vrij uniek. Ik probeer dan ook een soort van universele data naar voren te brengen, wat op meerdere manieren verwerkt kan worden. Dus antiskating in mg, en niet een bepaalde stand op een bepaalde speler of een bepaald afstelapparaat.
Garrard 401 - Ortofon AS-212