• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

JBL BASSPRO HUB – RESERVEWIEL ACTIEVE SUBWOOFER

Gestart door Jackvdw, 31 januari 2023, 16:34:59

Vorige topic - Volgende topic

Jackvdw

goeiedag

Ik wil in mijn Volkswagen t roc de JBL BASSPRO HUB – RESERVEWIEL ACTIEVE SUBWOOFER installeren ik ben alleen helemaal nieuw op dit gebied kan iemand mij hier in steunen met info zodat het me gaat lukken  ;D

Alvast bedankt

Niemand

ik ben bang dat er hier niet veel kans is dat je een afdoende goed antwoord krijgt .
Ik ben al 14 jaar lid ,maar dit deel van ons forum werkt echt totaal niet sorry .
Vermoedelijk omdat er voor dit soort audio hier geen belangstelling blijkt te zijn  .
Set1:ThvW/Berret Chaos3,CD205P+bedrading tot in Tannoys/PM3828Voightpipes,PMMSBL51custom+AT95vmSH, SdW/AstTr8000.
Set2:Sony amp/tunerset(oud)
   CD205D,TechnicslS5+TonarShibata,Nak700.
Set3:Cd205D,TV,Dvd,Sonydac,NadUsbdac,Sonyta515,     MSBL91/ADCXLMII Improved,Tannoy DC200set vv HpD295+ filter .

Heintje

31 januari 2023, 23:41:12 #2 Laatste wijziging: 31 januari 2023, 23:51:35 door Heintje
Gezien de vorige post ben ik er toch even voor gaan zitten.  ;D

- bij de sub wordt waarschijnlijk een bekabelde afstandsbediening geleverd (als je die mee hebt gekocht): die leg je meestal onder de deurdrempel-afdekkingen door voorzichtig van achter naar voren door je auto heen in de buurt van je autoradio (bv. bij de versnellingsspook), waarbij je aansluitplug daarvan het bijpassende gat in de sub steekt.  
- de plus kabel trek je op een manier die goed past bij de interieuropbouw van je auto (bv. ook langs die deurdrempels en dan via een gat in het brandschot (dat is de metalen wand tussen interieur en motorruimte) naar de motorruimte, waar je die kabel afzekert met de aanbevolen waarde, zo dicht mogelijk tegen de aansluiting ervan op de accu aan.
Dat gat in het brandschot is trouwens nog wel een dingetje: die pluskabel moet voldoende dik zijn en zo worden gelegd en vastgemaakt dat hij niet/nooit kan doorschuren. Hij gaat dus altijd beschermd door een tule door (het wellicht voorzichtig zelf te boren gat op een geschikte plek in) het brandschot heen.
- de min-aansluiting van die sub sluit je met dezelfde dikte kabel als de blusaansluiting aan op een goed massapunt. Vaak lukt dat goed met een passend krimp-oog aan die minkabel (goed aangedraaid) in de kofferbak onder een moer van je schokdemper-bevestiging of zo. 
- de signaalinformatie ("het muzieksignaal") haal je bij gebruik van de "Low Level" aansluiting op de sub met een lange tulpkabel uit je Headunit (= "de autoradio") óf je haalt die (bij gebruik van de "High Level" aansluiting op de sub) van de plus-aansluitingen van je achterluidsprekers. Veiligheidshalve leg je dan een normale twee-aderige luidsprekerkabel naar elk van de twee achterluidsprekers, waarbij je dan initieel van elke luidspreker alléén de plus-aansluiting aansluit naar de High Level L+ en R+ aansluitingen op de sub. Vaak volstaat dat al voor goed geluid en zo voorkom je massaproblemen. Alleen als dat niet werkt, sluit je óók de L- en R- minaansluitingen aan op de achterluidsprekers.
- hierna zet je met de sub uit (of nog stroomloos) de autoradio aan en je luistert of alles nog exact werkt zoals vóór je sub-inbouw. Als dat zo is, zet je het volume laag en zet je de sub aan of je sluit de plus ervan aan. Dan stel je de sub in op een lekker volume zodat het goed bonkt (maar niet te hard, zodat daarbij niets kapot gaat).
- kies voor de Phase de waarde waarbij je op de bestuurderszitplaats de meeste/beste kwaliteit bas hoort en laat hem zo staan.
- stel dan het aantal Hz van het Low Pass filter zo in dat je genoeg bas hoort, maar dat stemmen niet onnatuurlijk gaan klinken (= "te bassig" klinken bij een te hoog ingestelde waarde van het filter) en de muziek lekker klinkt.
- draai daarna het Level omlaag totdat de sub een welkome aanvulling levert aan het geluid, maar het evenwicht in de muziek intact blijft.
- nu kun je gaan genieten van je sub en het geluid verder naar je smaak afstellen.

Als de sub buiten adem raakt bij hoge volumes of dan raar gaat klinken, heb je teveel verliezen in de plus en min voedingslijnen naar de sub. Een remedie kan dan een zo dicht mogelijk bij de sub parallel op de + en - van de sub aangesloten speciale grote condensator zijn: die kun je aanschaffen bij een Car-audio winkel. Dan blijft de geluidskwaliteit ook bij hogere volumes beter in stand.

En denk je eraan dat zo'n sub stroom zuipt, dus dat je niet te lang de muziek op hoog volume aan laat staan met de motor uit? 
Anders kom je je T-Roc met een te lege accu aan het aanduwen ...   8)

Zoiets?  ;D