• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

CRT TV kan niet op analoog kanaal tunen

Gestart door Nicolas, 1 februari 2023, 15:33:02

Vorige topic - Volgende topic

Nicolas

3 februari 2023, 19:07:40 #30 Laatste wijziging: 3 februari 2023, 19:09:51 door Nicolas
Dus als het een elco is moet ik die zoeken in het stukje schema dat ik hier plaatste? Ik zal bij gelegenheid dat eens op de print zoeken en misdchien gewoon dat boeltje blind vervangen.

Ik denk dat de headphone jack de ratel ook heeft dus dan kan ik Einig doen op het vlak van audiolijnen verleggen; die zit nog op de print en zo zwaar ga ik niet modden. Ik verwacht dat het eerder een versleten componentje is.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Citaat van: Nicolas op  3 februari 2023, 19:07:40Ik zal bij gelegenheid dat eens op de print zoeken en misdchien gewoon dat boeltje blind vervangen.
Kan je proberen. Shotgun approach is soms succesvol.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

En bij een vijftal componentjes mogelijk nog de snelste ook..
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Citaat van: Nicolas op  4 februari 2023, 10:07:13En bij een vijftal componentjes mogelijk nog de snelste ook..
De opmerking die ik nu in mijn hoofd heb houd ik voor me.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

Jouw omslagpunt ligt op 150+ componentjes?  ;D  :angel:
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

It's been Monday all week long!

Nicolas

Oh we hebben te maken met een man met principes! Tja, daar hebben ze mij dan weer nog nooit op betrapt.   :laugh:
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

6 februari 2023, 23:33:49 #37 Laatste wijziging: 6 februari 2023, 23:35:44 door Nicolas
Citaat van: Nicolas op  2 februari 2023, 23:25:25Even iets anders nu we de TV toch aan het opereren zijn. Hier het spannende schema van de audio amp:



Er komt een redelijk lage brom uit de speaker, onafhankelijk van de volumestand (op hoooog volume komt er nog een tweede brom/ruis bij maar dit lijkt me normaal voor dit soort high-end versterker...). Ziet er iemand met kennis van zaken hier een verdachte? Mijn wekkerradio heeft het ook en ik dacht dat de hoogstwaarschijnlijke oorzaak daar een oude condensator was, in deze TV dan waarschijnlijk ook?

Hmmmmm ik teste net nog even: de ratel zit niet op de koptelefoonuitgang, terwijl die volgens schema in lijn met de speaker zit. Dus dan lijkt de audioversterker me niet het probleem te zijn?

Dus ofwel is het toch de bekabeling naar de speaker en moet ik die aanpassen. Ofwel hoor ik de ratel door de speakeropening, maar niet van de speaker zelf. En dan is het iets anders wat staat te rammelen. Dat kan ik controleren als ik hem binnenkort weer op de operatietafel leg en dan eens zonder behuizing inschakel. Dat moet toch al gebeuren om de spanningen van de tuner te meten.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

Op de werkbank getest: de ratel komt een heel klein beetje uit de speaker maar voornamelijk uit het "hier gaat u dood" gedeelte van de print. Trafo ofzo. Ik laat dat dus maar.

 Spanningen meten voor de tuner is nu de volgende stap.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Dus het lijkt alsof het uit de speaker komt maar het is dus gewoon het afbuigjuk wat zit te ratelen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

7 februari 2023, 16:23:33 #40 Laatste wijziging: 7 februari 2023, 16:35:49 door Nicolas
Inderdaad. Doordat de speaker een heel klein beetje bromt en de opening van de speaker het enige gat in de case is waaruit het lawaai goed kan ontsnappen, leek het lawaai uit de speaker te komen zolang de behuizing erop zat. Maar neen dus, het zal het juk dan wel zijn. Is daar iets aan te doen zonder stevig vervangwerk/opnieuw wikkelen etc?

Intussen even wat meetwerk op de tuner gedaan. 12V meet 11.76V, lijkt me ok. AGC meet altijd 9.44V, wat mogelijk ook normaal is als hij niks goed ontvangt? 5V meet 0V, dat lijkt me raar. Ik moet eens in het schema kijken waar die vandaan moet komen.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

5v lijkt niet aangesloten in het schema, dus dat zegt niks.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

Ik heb aan het agc stelschroefje gedraaid. Nog steeds 9.44V op freqs waar hij totaal geen ontvangst heeft, maar hij daalt nu naar 1.7V rond de freq waar de spelcomputer zendt en ik krijg daar een slechte z/w versie van het beeld. Geen lock van de tuner echter.

Het lijkt er dus op dat agc werkt en de tuner ook fietst, maar dat hij ergens een versterkertrap mist ofzo? Verrr voorbij mijn kennis.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

Met wat prullen heb ik zelfs juiste kleur en geluid, maar nog steeds niet echt strak/stabiel en geen lock. Agc is dan 0V.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Sytse Fliege

Moet jij niet eens een plaatje gaan zoeken?

Ach, kikker toch op!