• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

CRT TV kan niet op analoog kanaal tunen

Gestart door Nicolas, 1 februari 2023, 15:33:02

Vorige topic - Volgende topic

Nicolas

Waarvoor denk je dat ik die tv nodig heb! Ik zit op Audiofreaks via mijn Amiga. :D
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Er komt uit het VIF block een signaal genaamd AFT wat naar de tuning chip IC001 gaat. Kijk eens wat daar gebeurt als je op tuning rost. En vergelijk met een ander signaal. Dit chassis heeft geen PLL dus die kijkt niet naar de absolute frequentie.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

Bedankt voor de hulp alvast!

Vreemd: ik schoof de pcb naar achter om te kunnen meten, keek even continuiteit van de agc lijn na, en daarna werkte het even! Hij had goede ontvangst en volgens mij ook lock. Ik dacht dat ik hem even heen en weer zag tunen om het sterkste signaal te vinden. Helaas, een halve minuut later was dat feest voorbij. Ik heb 1 en ander even doorgesoldeerd qua vif en tuner pootjes maar dat hielp niet.

In huidige toestand meet AFT op de VIF tussen 2.5v en 2.8vdc schommelend terwijl hij door de banden scant. Ter hoogte van ic001 kon ik hem niet zomaar meten want daar zit achteraan een schild.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

Aha. Het lijkt erop dat de boel werkt als de tv een tijd uit stond en net opgestart is. Nu werkte het dus weer, ik heb het kanaal zelfs kunnen opslaan. Maar daarna werd het geleidelijk slechter en was het al snel te slecht signaal om nog een lock te krijgen.

Dus naar wat ruikt dit... Condensatortje, soldeerverbinding (die zien er goed uit), iets anders ...Ook niet duidelijk of dit in de VIF of tuner doosjes danwel op de pcb gezocht moet worden.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

Ik moet het nog verder onderzoeken of het al dan niet toeval was: daarnet werkte hij weer na een koude start maar het signaal heeft nogal wat ruis. Ik wou dat proberen weg te draaien met de AGC. Op het exacte moment dat mijn plastic tooltje de AGC trimpot aanraakte (ik draaide nog niet) was ik het "goede" signaal weer kwijt en zat ik weer met het slechte gedoe. Kan toevallige timing geweest zijn, maar ik test het later vanavond toch nog maar eens.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Ik kan er totaal geen brood van bakken wat er allemaal gebeurt. Wat je beschrijft is geen meting. Je zit overal aan te zwengelen maar wat het oplevert, geen idee. Heb je überhaupt een signaal daaro waar de TV het wel op doet?

Op mijn werkbank waarschijnlijk een fluitje van een cent maar op een paar honderd kilometer, fuhgeddaboudid.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

7 februari 2023, 22:43:01 #51 Laatste wijziging: 7 februari 2023, 22:49:09 door Nicolas
Ik heb nog maar aan 1 instelling gezwengeld en dat is de AGC trimpot. Die staat nu terug op zijn begininstelling en die bleek juist te zijn. Verder heb ik enkel DC spanningsmetingen gedaan van AGC, AFT en voedingslijnen. AFT was dus tussen 2.5V en 2.8V, gemeten tijdens het scannen van de frequenties waarbij hij niks ontving. Ik heb het niet kunnen meten tijdens goede ontvangst, want zoals hieronder beschreven duurt die situatie nooit lang.

Het testsignaal is een (werkende :)) spelconsole die op kanaal 36 (595MHz ofzo uit het hoofd) uitzendt.

De klacht is na het nodige proberen als volgt: de TV ontvangt de spelconsole perfect (perfect beeld, geluid en de tuner locked op de zender) als de TV net aangezet is na een tijd uitgestaan te hebben. Na ongeveer een minuut valt de ontvangst echter geleidelijk of plots zo goed als helemaal weg.

Vanop afstand inderdaad lastig te beoordelen!
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

OPGELOST!

Ik leek dus te merken dat hij wegviel als ik in de buurt van de agc trimmer op de VIFdoos kwam.

VIFdoos gedesoldeerd, geopend, helemaal doorgesoldeerd (minus smd delen), terug op haar plek en het werkt!

Bedankt voor de assistentie.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

In de veronderstelling dat het geratel van het juk niet op te lossen valt(?) rest mij nu alleen nog de dynamische convergentie zo goed mogelijk af te regelen. Ik weet hoe dat moet en ik heb de nodige testbeelden, dus daar kan ik mee aan de slag. Maar niet meer vanavond. :)
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Mooi dat het is gefixt! Ik was er nooit opgekomen. Van een afstand. Ben wel blij dat ik je de goeie richting heb opgestuurd  :P

Ratel van afbuigjuk is mechanisch. Je kan kijken of met samenknijpen de ratel vermindert. Maar omdat verticale afbuiging nogal grofstoffelijk gaat ben ik bang dat je weinig gaat bereiken.

Tjerk
It's been Monday all week long!