• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Kabel tussen computer en versterker

Gestart door wimhut, 5 februari 2023, 14:06:41

Vorige topic - Volgende topic

wimhut

Misschien domme vraag, maar ik gebruik voor streaming (Qobuz) een eenvoudig printerkabeltje tussen mijn Mac en de versterker. Schiet ik er veel mee op als ik die vervang door een (dure) audiokabel?

Regenpak

Citaat van: wimhut op  5 februari 2023, 14:06:41een eenvoudig printerkabeltje
Printerkabel? Zoeen met een 25pins sub-D connector aan de ene kant en een Centronix plug aan de andere? Dat is wel heel erg vintage...

Tjerk
It's been Monday all week long!

wimhut

Citaat van: Regenpak op  5 februari 2023, 15:40:38
Citaat van: wimhut op  5 februari 2023, 14:06:41een eenvoudig printerkabeltje
Printerkabel? Zoeen met een 25pins sub-D connector aan de ene kant en een Centronix plug aan de andere? Dat is wel heel erg vintage...

Tjerk

Nee, grapjas, een kabeltje van usb a naar usb b.

Bloom

USB-kabels moeten een 100% accurate data-overdracht garanderen en je wint dus geen sikkepit met die te vervangen door een andere. Accuraat is accuraat he.

wimhut

5 februari 2023, 17:11:22 #4 Laatste wijziging: 5 februari 2023, 17:13:20 door wimhut
Citaat van: Bloom op  5 februari 2023, 16:59:18USB-kabels moeten een 100% accurate data-overdracht garanderen en je wint dus geen sikkepit met die te vervangen door een andere. Accuraat is accuraat he.

Oké, dus mijn dunne printerkabeltje doet het net zo goed als een (dure) koperen/zilveren audio-kabel.

Kijk, dit vindt mijn portemonnee fijn. Ik zag dat ze voor honderden euro's te koop staan. Allemaal onzin dus.

Duclaasie

Zin of onzin, daarover verschillen de meningen. Je kunt natuurlijk altijd vrijblijvend proberen bij de meeste audio zaken. Brengt het je niets, dan heb je ook niets verloren.

wimhut

Citaat van: Duclaasie op  5 februari 2023, 17:16:50Zin of onzin, daarover verschillen de meningen. Je kunt natuurlijk altijd vrijblijvend proberen bij de meeste audio zaken. Brengt het je niets, dan heb je ook niets verloren.

Ik vind het wel bijzonder dat mensen 800 euro neertellen voor zo'n audiokabel die kennelijk niets doet.

Tom!

De verkopers misschien ook, maar het verdient wel prettig.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Duclaasie

Citaat van: wimhut op  5 februari 2023, 17:20:57
Citaat van: Duclaasie op  5 februari 2023, 17:16:50Zin of onzin, daarover verschillen de meningen. Je kunt natuurlijk altijd vrijblijvend proberen bij de meeste audio zaken. Brengt het je niets, dan heb je ook niets verloren.

Ik vind het wel bijzonder dat mensen 800 euro neertellen voor zo'n audiokabel die kennelijk niets niet volgens iedereen iets doet.

Bloom

Als mensen dat niet geloofden, verdienden de verkopers niks he. Dat er audiofiele computerkabels verkocht worden, is compleet ridicuul als je weet dat computers data van punt A naar punt B overbrengen en dat dat 100% accuraat moet zijn en dus "bitperfect". En als muziek ingekapseld zit in digitale data, dan zal ook die zonder enige interferentie van punt A naar punt B overgebracht worden en 100% accuraaat aankomen. Daartoe zijn zowat alle computerkabels goed geïsoleerd en afgeschermd. Ze moeten dan ook zeer hoge bitsnelheden aankunnen. Daar ga je echt niks aan veranderen met een kabel van ettelijke honderden laat staan duizenden euro's.

Regenpak

Citaat van: wimhut op  5 februari 2023, 16:44:27
Citaat van: Regenpak op  5 februari 2023, 15:40:38
Citaat van: wimhut op  5 februari 2023, 14:06:41een eenvoudig printerkabeltje
Printerkabel? Zoeen met een 25pins sub-D connector aan de ene kant en een Centronix plug aan de andere? Dat is wel heel erg vintage...

Tjerk

Nee, grapjas, een kabeltje van usb a naar usb b.
Een USB kabeltje dus. Ik dachal.

Tjerk
It's been Monday all week long!

rob768

Citaat van: Duclaasie op  5 februari 2023, 17:16:50Zin of onzin, daarover verschillen de meningen. Je kunt natuurlijk altijd vrijblijvend proberen bij de meeste audio zaken. Brengt het je niets, dan heb je ook niets verloren.

....Daarover verschillen de meningen, maar niet de feiten.

Vincent Kars

CitaatEen USB kabeltje dus. Ik dachal.

"USB printer kabels" hebben bestaan. In de begintijd (USB1) had je Low Speed (1.5 Mbits/s) en Full Speed (12 Mbits/s). Low Speed was voor trage devices als printers en er waren USB kabels die inderdaad alleen geschikt waren voor Low Speed.

USB audio (UAC1) was Full Speed. Af 2010 is dat UAC2 geworden en die gebruikt High Speed (480 Mbits/s). Dus met een "printer cable" kom je er niet. Met een kabel die USB2 certified is, uiteraard wel.