• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Denon DP-51f

Gestart door Eugene50, 6 februari 2023, 19:51:09

Vorige topic - Volgende topic

Eugene50

Al een tijdje de trotse eigenaar van deze draaitafel uit de jaren 80, al vraag ik me soms wel af of de naalddruk nog goed is tijdens het draaien. Hij is lastig te meten, lijkt. Ik heb begrepen dat de naalddruk via een servo word bepaald en dat deze de naaldruk constant moet houden.

Ik heb hem ingesteld op 2 gram en als ik hem naweeg  met een naaldweger geeft hij een gram of 5 aan. Draai ik dan even aan de naaldruk gaat hij meteen naar 2 gram.
Ik weeg hem meestal net naast de draaitafel omdat ik denk dat als het plateau niet draait, hij de druk niet opbouwt. Zet ik het plateau uit en ik meet hem met de weger op de draaitafel, gebeurd hetzelfde.

Heeft iemand een idee hoe dit werkt?
Ik lees op internet veel tegenstrijdige informatie.

Hij klinkt trouwens wel geweldig!

Niemand

Hoi welkom hier .
Dat konstant houden geldt voor het toerental van het draaiplateau.
de naaldkracht of druk stel je in met een weegschaaltje en /of met de naaldkracht regelaar van de tafel .
Ik zou een naaldkracht(druk)weger gebruiken ,
gewoon de arm met de naald op het wegertje plaatsen en dan aflezen en juiste getal instellen .
Pas op met naaldje tijdens het instellen even niet belasten .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Hans1957

Ik gebruik deze speler al een tiental jaren tot volle tevredenheid.
De werking is anders dan van conventionele spelers: de naalddruk, dwarsdrukcompensatie en armdemping worden electronisch geregeld met servo-motoren.
Voor het meten van de naalddruk moet de speler dus aan staan. Beide knoppen moeten op dezelfde waarden staan ingesteld.
Ik heb een LP met een behoorlijke hobbel die op de meeste spelers niet eens afgespeeld kan worden, maar deze speler speelt hem af zonder hoorbare vervorming dankij de dynamische aanpassing van de naaldkracht door de servo-motoren.
Ik heb ook nog een (Engelstalige) handleiding; die zal ik je nog sturen.

Harry Nak

Ik bezit sinds 13 jaar een Denon DP-47f met Ortofon MC-X5, prachtig apparaat. Ik denk dat ik nooit een argument zal kunnen verzinnen om iets anders te kopen. Of er moet bijvoorbeeld een steekvlam uit komen....
Anyway: ik heb nooit de neiging gehad een weegschaal te gebruiken. Ik vertrouw erop dat Denon alles goed ontworpen heeft en dat de schaal van de instelknoppen klopt.