• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Reparatie Farfisa FR-40 versterker (gitaar/orgel)

Gestart door Nicolas, 9 februari 2023, 21:16:34

Vorige topic - Volgende topic

Regenpak

Citaat van: Nicolas op  6 juni 2023, 15:59:24dus zonder V1 en V2
Ze zijn kritisch voor het functioneren van deze versterker. Zoals je kan zien uit je meetresultaten. Door de belasting van je multismurfer meet je een lagere spanning op de stuurroosteraansluitingen van je eindpitten. Die spanning is OK.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

6 juni 2023, 21:31:46 #76 Laatste wijziging: 6 juni 2023, 22:34:46 door Nicolas
Bedankt!

Ondertussen nog een paar kapotte onderdelen opgespoord en vervangen. Resultaat:

-eindversterker incl organo input en bass/treble switch werkt weer  8)

-reverb en tremolo doen het weer  8)   8)

-alle kanalen van de preamp incl hun toonregelingen doen het, behalve het channel 2 wat doodstil is.

Alle buizen in de preamp gloeien en bijna alle Cs daar zijn mosterd, dus ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. De bass/mid/treble switches en jack inputs zijn OK doorgemeten.

Schema staat in post 1, ergens moeten er bottlenecks die uniek voor channel 2 én verdacht zijn, maar met mijn kennis vind ik ze niet.

Ik vraag me wel af wat die switch bij S1 is in het schema; ik vind in de preamp geen switch...Ik vermoed de reverb switch op het pedaal, want die zie ik nergens anders in het schema staan en dat verklaart ook die anonieme potentiometer erbij, dat is dan de reverb level pot.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

6 juni 2023, 22:16:33 #77 Laatste wijziging: 6 juni 2023, 22:36:13 door Nicolas
Ondertussen zijn bijna alle C's (behalve de pF waarden druppeltjes) die enkel met channel 2 te maken lijken te hebben gecontroleerd, nog geen fout gevonden. De enige C's daar in de buurt die ik nog niet gecontroleerd heb, zijn de 4.7nF rechts van de EF86 en de 10nF onder de EF86 in het schema. Nu zie ik nog C's die een invloed op channel 2 kunnen hebben, bv dat rijtje 4.7/4.7/47nF rechts bij channel 1. Die zijn nog niet gecontroleerd maar ook allemaal mosterdjes.

Ik heb nog geen weerstanden gecontroleerd, maar in eerste instantie geloof ik die wel als ze er nog normaal uitzien. En dat doen ze.

Ik zou eventueel eens de EF86 kunnen uitwisselen met die van channel 1? Ze gloeien allebei even hard op, maar ik heb verder geen metingen gedaan om de werking van deze buizen te testen. Met name omdat ik niet weet wat ik moet/kan meten om hier iets zinnig over te kunnen zeggen.

De ECC83 wordt gedeeld met channel 1, weliswaar gebruiken ze elk verschillende pinnen. Heeft het nut om die eens met de ECC83 van channel 3 te wisselen?

Regenpak

Citaat van: Nicolas op  6 juni 2023, 22:16:33Heeft het nut om die eens met de ECC83 van channel 3 te wisselen?
Nee. Je moet signaal injecteren bij input 2 en dat volgen. Of in ieder geval de anodespanningen van V1b en V4 meten. Daar zou ik zelfs mee beginnen. Ik weet niet meer of je een scoop hebt maar die gaat wel errug handig worden hier.

Tjerk

Nicolas

7 juni 2023, 08:43:07 #79 Laatste wijziging: 7 juni 2023, 08:48:44 door Nicolas
Ik heb een ouderwetse analoge scope (Hitachi) waar ik eerlijk gezegd nog nooit echt mee gewerkt heb en waarvan de probes losse eindjes  coaxkabel zijn. Dus ik ken niks van buizenversterkers én niks van scopes. Er kan dus absoluut niks fout gaan.  :P

Even kijken of ik weet waar te beginnen:

CitaatJe moet signaal injecteren bij input 2 en dat volgen.
Input 2 weet ik zijn, goed begin. :) Ik heb geen signaalgenerator maar ik kan er wel een lawaaiapparaat aan hangen, muziekinstrumenten genoeg hier. Dat zal geen mooie scopeplaatjes opleveren maar toont op z'n minst of het signaal ergens volledig verdwijnt want dat is tenslotte het probleem.

CitaatOf in ieder geval de anodespanningen van V1b en V4 meten. Daar zou ik zelfs mee beginnen. Ik weet niet meer of je een scoop hebt maar die gaat wel errug handig worden hier.

V1b is ECC38, is anodespanning dan pin 6 naar GND? Of pin 6 naar pin 8?
V4 is EF86, eveneens pin 6 naar GND? Of pin 6 naar pin 3?

Nicolas

7 juni 2023, 12:39:58 #80 Laatste wijziging: 7 juni 2023, 12:55:52 door Nicolas
CitaatV1b is ECC38, is anodespanning dan pin 6 naar GND? Of pin 6 naar pin 8?
V4 is EF86, eveneens pin 6 naar GND? Of pin 6 naar pin 3?

V1b: ik meet zo'n 150VDC tussen 6 en GND of 6 en 8, aangezien 8 nogal dicht bij GND geknoopt is.
V4: ik lijk 0V op pin 6 te meten. "lijk" want ik kon de pinnummers niet lezen. Ik ben redelijk zeker dat ik pin 6 beet had, aan de omliggende componenten te zien.

Dus het probleem lijkt zich rrgens rond de EF86 te situeren? Hij gloeit wel, maar ik gok dat dit enkel iets over de heater zegt?

Nicolas

7 juni 2023, 13:08:00 #81 Laatste wijziging: 7 juni 2023, 14:11:38 door Nicolas
AHA! Nu meet ik iets wat ik met al mijn gebrek aan kennis van zaken niet verwacht:

Aan de V3 zijde van de 330Kohm weerstand die aan pin6 van V4 hangt, meet ik zo'n 260V tov GND. Aan de V4 zijde van diezelfde weerstand meet ik 0V.

Als ik V4 pin 6 naar GND op weerstand meet, heb ik slechts 555 ohm. Bij V3 is dat enorm veel meer. Ook met V4 verwijderd blijft het 555ohm.

Er lijkt dus ergens een flinke lek van bij pin 6 naar GND te zitten waardoor de anodespanning wegvloeit? De stand van de volumepot van dit kanaal heeft hier geen invloed op.

Alleen zie ik in het schema niet meteen veel mogelijkheden om zo'n lage weerstand tussen V4 pin 6 en GND te bekomen... Ik weet niet welke tests veilig gedaan kunnen worden, zoals die 4.7nF C eens loshalen aan V4 pin 6 kant?

Nicolas

OPGELOST!

Er zat een sluiting in de buisvoet. Opgelost door even warm te stoken.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Nicolas

Bedankt! En iedereen dank voor de hulp. Hij stond onderhand stevig in de weg op de operatietafel. Ik ben blij dat alle functies opnieuw werken.

Regenpak

Citaat van: Nicolas op  7 juni 2023, 14:39:00Er zat een sluiting in de buisvoet. Opgelost door even warm te stoken.
Huh? Warmstoken? Weet je wel zeker dat dit een duurzame oplossing is?

Tjerk

Nicolas

Neen, dat weet ik niet zeker. De tijd zal het uitwijzen. Warmstoken was trouwens met de soldeerbout, waarbij ik die pin wat anders uitgelijnd heb en toen was er geen contact meer naar massa.

Echt zeker ben je pas als je de buisvoet vervangt natuurlijk. Maar goed, wie weet gaat dit de volgende 60 jaar ook weer goed.

Regenpak

Citaat van: Nicolas op  7 juni 2023, 22:49:13Warmstoken was trouwens met de soldeerbout, waarbij ik die pin wat anders uitgelijnd heb en toen was er geen contact meer naar massa.
Nou ja, pin #6 zit naast pin #5 en dat is massa (nou ja, gloeidraad) dus wat dat aangaat...

Tjerk