• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Keuze tussen Luxman stereo receiver of (voor)versterker

Gestart door charlie_lotte, 26 juni 2024, 11:01:44

Vorige topic - Volgende topic

charlie_lotte

26 juni 2024, 11:01:44 Laatste wijziging: 26 juni 2024, 11:08:23 door charlie_lotte
Goedemiddag,

Uit een nalatenschap mag ik audio set uitkiezen. Ik heb een LP en boxen en heb nog een reveiver of versterker nodig. De opties zijn

Luxman   L1 en C12
of
Luxman 820

Daarnaast was de keuze ook nog voor een NAD 216 THX en C162, maar begrijp dat luxman een beter merk is.

Kunnen jullie advies geven voor welke optie is het beste kan gaan?

Alvast bedankt

Sytze Fliege

Beetje vreemde combi, de L1 met een C12.

De L1 is een geïntegreerde versterker, je hebt daar geen andere versterkers bij nodig. De C12 is een voorversterker waar je een eindversterker bij nodig hebt. De bijbehorende is de M12 of 2 x de B12 (mono eindversterkers).

Bij sommige geïntegreerde versterkers kan je de voor- en eindversterker apart gebruiken, je zou dan de C12 met de eindversterker van zo'n model kunnen gebruiken, maar met de L1 kan dat niet, want die heeft die optie niet.

De R-820 is een receiver. Wel een erg mooi apparaat, maar heeft vaak wel echt grondig onderhoud nodig.

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Sytze Fliege

Wat de NADs betreft; die komen uit een NAD periode dat de kwaliteit niet over liet. Je kan het er mee treffen, maar het kan ook goed misgaan met deze versterkers (lees: hogere reparatiekosten).

Als het aan mij lag zou ik voor de C12 gaan en kijken of ik daar een M12 bij zou kunnen vinden of een andere passende eindversterker.

Ach, 🐸 toch op!

charlie_lotte

Zoals je merkt heb ik er weinig kaas van gegeten.

Ik vind het vooral leuk om iets over te nemen met emotionele waarde dan iets nieuws te kopen. Begrijp ik dan goed dat ik enkel de L1 kan gebruiken en dan lp (eventueel telefoon) en boxen kan aansluiten?

Of als de r820 het doet die gebruiken?

Erg bedankt alvast voor de expertise :)

Sytze Fliege

Ja, met de L1 heb je naast de luidsprekers en draaitafel/telefoon verder niets nodig.

Zelfde geldt voor de R820, daar heb je dan zelfs nog FM radio bij.

Ach, 🐸 toch op!