• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Analytische ondersteuning gevraagd voor reparatie versterker.

Gestart door Heintje, 7 augustus 2024, 19:16:52

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

7 augustus 2024, 19:16:52 Laatste wijziging: 8 augustus 2024, 01:11:17 door Heintje
Voor de analytisch goede doorbijtertjes:

Vandaag heb ik na mijn vakantie een defecte Apart MA-200R versterker vervangen door een reserve exemplaar en die werkt prima op dezelfde aansluitingen.
Uit overige omstandigheden blijkt dat er sprake is geweest van blikseminslag in de buurt*.

*Een van de microfoonleidingen naar de versterker blijkt uit tests (met de identieke reserve MA-200CDR, dus de versie met de CD-speler erin) nu (waarschijnlijk ondergronds) onderbroken (doorgebrand?) te zijn en moet worden gerepareerd (vervangen?), dus er is wel degelijk iets gebeurd de afgelopen weken. De condensatormicrofoons werken overigens beide óók nog (uitgetest).

De versterker lijkt helemaal in orde te zijn, alleen blijft het lampje "Muted by Priority" vóór op de versterker nu permanent rood branden (ook als je de luidsprekers losmaakt, dus geen te lage aangesloten impedantie probleem) en geeft hij geen geluid weer uit de ingangsbronnen.
Alles op het apparaat lijkt op het oog normaal te werken, hij geeft alleen helemaal geen geluid op de uitgang.
De eindversterker werkt wel, dat hoor ik bij het in- en uitschakelen van de versterker aan de klik in de luidsprekers en de ruis in de luidsprekers.

Niets van de Priority-Mute aansluitingen achterop is aangesloten (geweest) en de versterker deed het eerder prima met dezelfde instellingen.
Ook met de brugpin tussen voor- en eindversterker eruit getrokken merk ik geen verschil: het rode Priority Mute lampje blijft aan. Hieruit trek ik de voorlopige conclusie dat er iets in de voorversterker of de Priority schakeling defect is.
Het lijkt of iets aan de Priority-mute schakeling kapot is (zie o.a. de tekst beschrijving in de manual, en de tabel op de laatste tekstpagina van de manual).
De stand van de Priority-draairegelaars achterop de versterker maakt nu helemaal niets uit en er is/was niets op Priority aangesloten.

Volledig manual met blokschema
In gebruik zijn de volgende ingangen:
(zie manual:)
- op ingang 27: beide condensatormicrofoons zijn op de twee XLR-ingangen "27" aangesloten.
(Daarvoor staan alle Phantoom-voeding jumpers op "on" en dat werkte prima toen alles het nog normaal deed.)
- op ingang 26 een Sennheiser draadloze microfoon.
De 100V luidsprekers zijn aangesloten op blokje 19 op de aansluitingen "Com" en "100V".

Wie heeft een voorstel hoe erachter te komen wat er aan de hand is met deze versterker (en hem evt. te repareren)? 8)

Heintje

Update:

- voor wat betreft de versterker: de bovengenoemde versterker is nog defect, hij blijft op Mute staan.
Als er hulp komt om uit te zoeken hoe ik hem daaruit krijg (de oorzak vinden): graag!
Ik heb online geen schema van de gebruikte schakeling (print) kunnen vinden, waardoor ik er nu mee vast zit.

- voor wat betreft de blikseminslag:
De Ambo-microfoonkabel had een doorgebrande min-aansluiting in het aansluitkastje op het altaar. Door de kabel opnieuw aan te strippen heb ik dit kunnen verhelpen.
In de sacristie achter de versterker zitten twee kastjes tegen de muur: een van die twee heeft te maken met de Ambo-microfoon en dit kastje was volledig gebraden aan de binnenkant terwijl aan de buitenkant niets was te zien. Ik heb dit kastje er met veel moeite tussenuit gehaald (weggetimmerde bedrading ...) want ik vraag met af wat de toegevoegde waarde ervan was (bliksembeveiliging? ;D ?).
Het tweede kastje blijkt een trafo te bevatten om de 100 Volt luidsprekerleiding die uit de versterker komt weer omlaag te transformeren naar 4 Ohm, wat blijkbaar de impedantie is van de twee luidsprekers op het altaar (???).
In dit kastje was de print doorgebrand en dat heb ik kunnen herstellen, waardoor nu alles weer werkt.
Beide condensatormicrofoons zijn ook nog heel.

(Of het orgel schade heeft opgelopen heb ik nog niet kunnen uitproberen, dit kostte allemaal al ruim een dag aan analyse en reparatie. Zodra het orgel een keer is bespeeld meld ik het resultaat in het Klais-orgel topic.)  

Regenpak

11 augustus 2024, 19:41:40 #2 Laatste wijziging: 11 augustus 2024, 19:57:23 door Regenpak
Het blokschema is niet zo duidelijk over hoe die priority mute werkt. Zonder het schema zelf is daar van een afstand niks zinnigs over te zeggen. Kan ook geen schema vinden online, wel het user manual (waar je zelf ook al een vrij stupide link van gaf). Het kan ook zijn dat de eindversterker wel degelijk stuk is en in protect zit.

Het ding reversen (reverse engineeren zonder schema) kan misschien wel maar is hit or miss. Kan meneer Apart Audio niet over z'n hart strijken en een schema produceren?

Edit: het is tegenwoordig Biamp, te contacteren via +32 11 98 88 88

Tjerk
It's been Monday all week long!

Heintje

Oeps, ik heb je reactie over het hoofd gezien, sorry.  :o
Ik heb e.e.a. even op een lagere prioriteit gezet omdat ik een vervangend exemplaar heb gekocht om in te zetten.
Bedankt voor de link naar de ondersteunende partij.

De oplossing is niet gemakkelijk te vinden voor mij.
Als ik een keer heel veel zin heb pak ik de versterker erbij en dan vergelijk ik hem alsnog met een identiek maar werkend exemplaar, op zoek naar waar de bron van de mute zit.
Voorlopig laat ik het even rusten, er is geen haast meer bij.