• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

BEWITCH 6550 buizenversterker vraagje.

Gestart door zenilygy, 21 februari 2023, 11:36:53

Vorige topic - Volgende topic

zenilygy

Lieve mensen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Bewitch 6550 buizenversterker.

Dit zijn de specs:

Technische specificatie:

Uitgangsvermogen: 2 x 60 W. Ultra Lineair.

2 x 30 W. in Triode.

Eindversterker-buizen:   6550 van het merk Electro Harmonix.

Voorversterker/driver-buizen: 5Z3P x2, 6N8P x 2, 6N9P x 2.

Ingangs-gevoeligheid: 500 mV.

Frequentiebereik: 13 Hz - 60 KHz (- 1 dB)

S/N: 89 dB.

Ingangs-impendantie: 100 K.Ohm

Uitgangs-impendantie: 8 Ohm, 4 Ohm.

Harmonische vervorming: 0,1%

3 ingangen: CD, AUX en TAPE.

220-240 V. 50 Hz.

De speakers die ik wil gaan gebruiken hierop zijn de : Focal Chorus 806v

Specs:

Drivers 6 1/2
" (165mm) "W" cone midbass
11/4
" (27mm) pure Beryllium IAL inverted
dome tweeter
Frequency response (+/-3dB) 46Hz - 40kHz
Low frequency point (-6dB) 41Hz
Sensitivity (2.83V/1m) 89dB
Nominal impedance 8Ω
Minimum impedance 3.9Ω
Crossover frequency 2200Hz
Recommended amplifier power 25 - 150W

Ik heb de volgende 2 vragen aan jullie:

Kan ik mijn speakers het beste op de 4 of de 8 ohm uitgangen zetten van de buizenversterker?

De 2e vraag is:

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ultra linear en triode precies is en doet? En welke instelling het beste is? (ook het beste voor mijn type speakers)

Ik dank jullie alvast hartelijk voor de antwoorden en de moeite hiervoor!

Sterremuur

Je speakers zijn nominaal 8 ohm, dus je sluit ze aan op de 8 ohm uitgang.
Dat ze hier en daar laag dippen maakt op zich niet uit. Daar kan de versterker wel tegen.

Ultralineair is een instelling van de eindbuizen waarmee je het meeste vermogen uit de versterker haalt. Hij speelt "harder".
In de stand triode is de buis anders ingesteld waardoor hij "mooier" klinkt, ten koste van wat vermogen.

Het is een kwestie van smaak lijkt me.
Hou je van rauwe harde metal muziek ( hoewel muziek... :o) dan gebruik je UL.
Hou js van rustige, gevoelige akoestische muziek, of klassiek, dan is triode te prefereren.

Lijkt mij.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

dimitri

Samenvattend dus : UL als je testosteronspiegel hoger is dan je oestregeen. Triode als dat andersom is.
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Sterremuur

Er zijn ook punky meisjes hoor, met metaal door diverse lichaamsdelen.
;D

dimitri

Citaat van: Sterremuur op 21 februari 2023, 15:47:20Er zijn ook punky meisjes hoor, met metaal door diverse lichaamsdelen.
;D
Dat kan wel zo zijn, maar waar het echt om draait is:  vindt Sterremuur dat eigenlijk wel muziek?
Anders houdt het gewoon op natuurlijk. ;)
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

zenilygy

Haha thanks mensen!

Dan sowieso op de 8 ohm en dan begin ik maar eens in de Triode mode haha  :laugh:

Regenpak

Citaat van: Sterremuur op 21 februari 2023, 11:56:24Lijkt mij.
Mij niet. UL is een middenvorm tussen pure tetrode (of pentode, zo je wilt) en triode. De tetrode is ontwikkeld om de anodespanning lager te kunnen laten worden zodat de buis meer vermogen kan leveren aan de speaker. Door het schermrooster, die de electronen als het ware naar de anode toesleept. Bij een triode kan dat niet. Als daar de anodespanning lager wordt worden de electronen minder hard aangetrokken en loopt er dus ook minder stroom waardoor minder vermogen aan de speaker kan worden geleverd. Sommigen vinden dat fijner klinken, voor anderen maakt het geen fluit uit omdat de terugkoppeling het verschil opheft. Tot een bepaald punt en dat is waarbij er geen vermogen meer beschikbaar is.

Dus ja, UL speelt meetbaar en hoorbaar harder dan triodemode. Pure pentode nog weer harder hoewel niet erg veel meer.

De wiskundige onderbouwing van dit betoog gaat mij boven de pet. Heb in het NVHR tijdschrift een lang verhaal over gelezen maar ik kon er geen touw aan vastknopen...

Fun fact: de KT in KT88 en soortgenoten zou staan voor "kinkless tetrode" wat dus geen pentode is ivm. patenten. Dat verhelpt een verschijnsel wat in een tetrode optreedt (secundaire emissie).

Tjerk
It's been Monday all week long!

zenilygy

Voor de mensen die trouwens schema's kunnen lezen, ziet iemand hier ergens de volume potmeter?

Klik voor schema

Theo van Wermeskerken

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

zenilygy

Sterremuur

Lijkt mij: was een kwestie van smaak...

Sterremuur houdt inderdaad niet van metal, tenzij verwerkt in orgelpijpen.
8)

Regenpak

Aha. Ik was vroeger in de heavy metal (Beton, Stampij op Hilversum 3), tegenwoordig niet meer zo...

Tjerk
It's been Monday all week long!