• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Technics SB-EX2

Gestart door Duclaasie, 21 februari 2023, 13:29:16

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Voor op mijn hobby :o  :o  kamer heb ik sinds gister een setje Technics SB-EX2. Van deze luidsprekers waren de hoge tonen luidspreker terminals vernaggeld, dus ik dacht ik zal de binnenkant eens inspecteren. Wat ik daar aantrof werd ik niet echt vrolijk van. B de Haas was hier voortvarend te werk gegaan en had in al zijn kunde en wijsheid besloten dat bij gebrek aan HF terminal je prima de woofer en tweeter rechtstreeks kan aansluiten, door het filter er tussen weg te knippen en de draden samen te brengen!! :o  :o  :o

Nu laat ik mij door de eerste de beste beunhaas niet uit het veld slaan en is dit met wat draad en een soldeerbout wel te herstellen, alleen viel mij op dat beide kasten volledig leeg zijn, geen enkel schot, wol of andersoortige demping aanwezig. Kan dit inherent zijn aan deze speaker, of heeft B de Haas dit vermoedelijk ook onnodig geacht? Iemand enig idee?

dimitri

Ik heb net dit gevonden:
CitaatThe cabinet, reflex ported at the rear and half filled with a roll of damping felt, provides a firm basic foundation, though that's perhaps the design's strongest feature. Nearly half the baffle is routed back to mount the main driver – quite tightly, but only with coarse-pitch woodscrews and via plastic trim.
Dus oorspronkelijk zou ie niet helemaal leeg moeten zijn.
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Duclaasie

Hmm, dan zijn ze dus echt op alle vlakken verkracht. Wat gaat er dan toch om in het hoofd van zo iemand...

Heintje

21 februari 2023, 19:40:57 #3 Laatste wijziging: 22 februari 2023, 08:35:28 door Heintje
B(otte). Boer, le Modificateur spéciale ...

schuit

Citaat van: Duclaasie op 21 februari 2023, 17:45:06Hmm, dan zijn ze dus echt op alle vlakken verkracht. Wat gaat er dan toch om in het hoofd van zo iemand...

weinig  :P
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Duclaasie

Het enige positieve aan het verhaal is dat ik twee avonden lekker heb kunnen hobbyen om het te herstellen. Vriendinlief had nog zakken vol met vulling om bijvoorbeeld knuffels of kussens te vullen, die er dus maar in gestopt aangezien investeren in deze speakers verder weinig zin heeft. Inmiddels komt uit beiden weer geluid, wanneer ik later deze week luidsprekerkabel heb dan kan het echt spelen.