• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Audiolamp vs Audiotegel

Gestart door Jan66, 26 februari 2023, 17:46:33

Vorige topic - Volgende topic

Jan66

Ik lees op Audiofreaks veel goede berichten over de Audiolamp en de Audiotegel.
- Wat zijn de verschillen tussen deze twee?
- Is de Audiotegel in alle gewenste maten verkrijgbaar?
- Kan een versterker + CD speler op één Audiotegel geplaatst worden?
- Waar zet je de Audiolamp neer?
- Wat zijn de prijzen?

Starsky

Rowdy,

Ik denk dat als je de moeite neemt om de al bestaande topics door te lezen jou vragen al zullen worden beantwoord  ;)

Om het enigzins makelijk te maken voor je..
Tegels kunnen in verschillende maten gemaakt worden, maar je kunt ook stapelen
Heb zelf de bron op een tegel en daarboven de versterker.
De lamp versterkt het werk van de tegel..
Een tegel is geen lamp en een lamp is geen tegel..ze moeten samenwerken namelijk.
En de prijs? Geen idee.. moet je de makers voor benaderen, voor mij in elk geval onbetaalbaar ;D

schuit

26 februari 2023, 20:35:07 #2 Laatste wijziging: 26 februari 2023, 21:10:09 door schuit
laatst kreeg ik een prijs van ruim 300 euro voor een tegel. Toevallig staat er ook wat te koop op het forum hier.

Het voordeel van de lamp is eigenlijk dat de geordenden informatie wordt gezonden door het licht de kamer in. Dus dat is wel effectiever dan een tegel lijkt mij.
De lamp moet wrs voor de luidsprekers staan dat was in ieder geval voor de variant die ik ken.

overigens is het nog niet zo eenvoudig om even de juiste info tussen alle honderden pagina's berichten te  vinden. Apart topic lijkt me dan ook wel net zo handig ook voor andere geinteresseerden.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

berret

26 februari 2023, 21:20:11 #3 Laatste wijziging: 26 februari 2023, 21:21:44 door berret
Even een korte recapitulatie:
Een tegel is bedoeld om verstorende invloeden vanuit het magnetisch en elektrische veld zoals die in een versterker voorkomen, te verminderen of te elimineren. De werking is gebaseerd op structuur- of zijnsinformatie via de zwaartekracht over te dragen. Hoe dit verder bewerkstelligd wordt, laat ik buiten beschouwing.
Hoe die beïnvloeding van die velden werkt op een mens verklaar ik door te veronderstellen dat je afweersysteem bij toepassing van een tegel minder hoeft te werken. Daardoor ontstaat meer ruimte om te ervaren.
Dit betreft de elektronica maar de verstoring vanuit de luisterruimte zelf is daarmee niet weggenomen. Monteer je nu een kleine audiotegel onder een lichaam, in dit geval een lamp, wat infrarood uitstraalt, dan vertaal je de werking van de tegel, die in principe verticaal gericht is, naar de ruimte die door de lamp aangestraald wordt. De verticale werking wordt dus omgezet naar een meer ruimtelijke werking. Omdat de luisterruimte veelal lucht bevat en dus, vanuit de  massa gezien, veel lichter is en qua dichtheid veel minder compact is dan voornoemde electronica, is de werking veel sneller te merken. Bij versterkers kan het verscheidene dagen duren voordat het werkt. ( en als je de tegel weghaalt kan dit ook nog enige tijd aanhouden).
De lamp werkt dus sneller maar pakt slechts een gedeelte van de audioketen aan.

Walt

Wat zou een audiotegel direct onder je luisterstoel dan voor effect hebben, of is dat simpelweg gevaarlijk voor het menselijk lichaam...? 

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Walt op 27 februari 2023, 09:12:03Wat zou een audiotegel direct onder je luisterstoel dan voor effect hebben, of is dat simpelweg gevaarlijk voor het menselijk lichaam...? 

Acuut in de diarree.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

berret

Citaat van: Walt op 27 februari 2023, 09:12:03Wat zou een audiotegel direct onder je luisterstoel dan voor effect hebben, of is dat simpelweg gevaarlijk voor het menselijk lichaam...?
Er zijn mensen die de tegel onder hun bed leggen. Met positieve gevolgen, zeggen ze.

Nou weet ik niet of dit op hun slaappatroon of op hun seksleven slaat.

schuit

kwestie van testen, testen en nog eens testen.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Walt

Ik ben daar toch wat huiverig voor, kan me de verhalen nog voor de geest halen van negatieve terugkoppeling, zolang de werking niet 100% begrepen is, zit hier mogelijk een risico, of maak ik me dan zorgen voor niets?

berret

Citaat van: Walt op 27 februari 2023, 15:18:51Ik ben daar toch wat huiverig voor, kan me de verhalen nog voor de geest halen van negatieve terugkoppeling, zolang de werking niet 100% begrepen is, zit hier mogelijk een risico, of maak ik me dan zorgen voor niets?
De negatief werkende terugkoppeling slaat niet op degene die de tegel gebruikt maar op degene die de tegel gemaakt  heeft. Op mij dus. Vandaar dat ik niet bekend maak hoe de tegel gemaakt en daarna behandeld wordt. Ik kijk wel uit!

Jan66

11 augustus 2023, 12:47:47 #10 Laatste wijziging: 11 augustus 2023, 12:53:27 door Rowdy
Citaat van: berret op 26 februari 2023, 21:20:11Even een korte recapitulatie:
Een tegel is bedoeld om verstorende invloeden vanuit het magnetisch en elektrische veld zoals die in een versterker voorkomen, te verminderen of te elimineren. De werking is gebaseerd op structuur- of zijnsinformatie via de zwaartekracht over te dragen. Hoe dit verder bewerkstelligd wordt, laat ik buiten beschouwing.
Hoe die beïnvloeding van die velden werkt op een mens verklaar ik door te veronderstellen dat je afweersysteem bij toepassing van een tegel minder hoeft te werken. Daardoor ontstaat meer ruimte om te ervaren.
Dit betreft de elektronica maar de verstoring vanuit de luisterruimte zelf is daarmee niet weggenomen. Monteer je nu een kleine audiotegel onder een lichaam, in dit geval een lamp, wat infrarood uitstraalt, dan vertaal je de werking van de tegel, die in principe verticaal gericht is, naar de ruimte die door de lamp aangestraald wordt. De verticale werking wordt dus omgezet naar een meer ruimtelijke werking. Omdat de luisterruimte veelal lucht bevat en dus, vanuit de  massa gezien, veel lichter is en qua dichtheid veel minder compact is dan voornoemde electronica, is de werking veel sneller te merken. Bij versterkers kan het verscheidene dagen duren voordat het werkt. ( en als je de tegel weghaalt kan dit ook nog enige tijd aanhouden).
De lamp werkt dus sneller maar pakt slechts een gedeelte van de audioketen aan.
Dank je wel voor je uitleg. Vind het wel fijn om in het kort een uitleg te krijgen over de werking.

Op onderstaande foto staat mijn set:

Kan ik één Audiotegel gebruiken voor de CD speler en versterker samen? Laten we zeggen de afmetingen zijn 60 cm bij 35 cm. Of kun je beter twee Audiotegels gebruiken voor elk apparaat afzonderlijk? De afmetingen zijn dan 25 cm bij 35 cm. De afmetingen zijn schattingen.

Wat kost een nieuwe Audiotegel?

Theo van Wermeskerken

Versterker en speler gewoon boven elkaar zetten.
Scheelt ruimte en het past mooi bij elkaar en dan 1 tegel er onder.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

De tegels nooit boven elkaar plaatsen dan werken ze echt niet goed maar elkaar tegen.
Evenals de lamp.
Ja zelfs een verdieping /etage hoger een tweede lamp werkt ook tegen.
en ja onder de apparaten die je maar wilt stapelen .
daarnaast doen ze niets ,dus alleen verticale werking .
ik heb 6 apparaten er bovenstaan waarvan 2 direkt op de tegel de rest staat daarboven op diverse houten  plankjes boven elkaar .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Walt

Enige nadeel wat ik zie, de kleur van de tegel is nogal anders dan het zwart van je meubel en de apparatuur, geen idee of de tegel ook zwart te leveren is...

Parker700

Ik hoop dat er een lamp op batterijen komt.
Muziek, daar kikker je van op!