• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Audiolamp vs Audiotegel

Gestart door Jan66, 26 februari 2023, 17:46:33

Vorige topic - Volgende topic

Buell

Citaat van: RJVR op  5 februari 2024, 22:20:28
Citaat van: berret op  5 februari 2024, 22:11:27
Citaat van: RJVR op  5 februari 2024, 22:05:06Tegels oke, maar hoe gaat een lamp ooit iets verschil maken op het gebied van geluid. Echt de grootste onzin, is er enige sluitende wetenschappelijke verklaring voor?
Antwoord: Nee.
Thanks, Ik zou me nu eigenlijk beter moeten inlezen (200 pagina's) en ben er allicht niet slim genoeg voor maar licht en geluid lijken mij (meestal) twee verschillende dingen. Allicht kan een slechte led lamp nog electrische storing geven... Om nou een hele discussie te starten. Zo'n tegel onder de draaitafel en luidsprekers zou ik wel willen hebben.

Misschien toch maar even inlezen,.... ;D
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

luxman

6 februari 2024, 07:18:43 #31 Laatste wijziging: 6 februari 2024, 07:20:47 door luxman
Citaat van: Niemand op  5 februari 2024, 10:11:21Intussen weer een en ander toegevoegd qua VDHeiden /Berret/ ThvW .
Afgelopen zaterdag 2 tegels opgehaald voor onder de speakers .
Na wat passen en meten (niet de tegels zelf) kan ik ze nu onder alle speakersets gebruiken.
De hoofdset in de woonkamer zijn de tannoy 3828 Peter grf2
 en daar de tegels nog onder maakt toch echt weer dat de
sweetspot nog minder belangrijk wordt en de ruimtelijkheid nog beter is nu .
Ook is het tonaal weer nog wat zijde zachter in het hoog en tevens gedetailleerder .
Ja het is echt wederom ietwat bizar .
Deze tegels werken wat dat betreft onder alle speakers die ik hier heb .
Het is en blijft een raar fenomeen.
Berret weer bedankt ;)

Ik ken noch de tegel of de lamp buiten wat ik ervan heb gelezen ,en ik denk dat ik niks heb overgeslagen,laat staan dat ik ze ooit in een audioset heb gehoord,ik kan dus niet erover oordelen of er nu wel of niets veranderd in het geluid . Maar misschien een gekke vraag ,maar zou men ook een luidspreker kunnen bouwen waarin de bijv de tegel een vast onderdeel van de luidspreker wordt ,bijv bodem ,zijwanden,of is dit niet mogelijk vanwege het aanwezige filter of speaker chassis binnenin de kast ?
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

berret

Citaat van: luxman op  6 februari 2024, 07:18:43Ik ken noch de tegel of de lamp buiten wat ik ervan heb gelezen ,en ik denk dat ik niks heb overgeslagen,laat staan dat ik ze ooit in een audioset heb gehoord,ik kan dus niet erover oordelen of er nu wel of niets veranderd in het geluid . Maar misschien een gekke vraag ,maar zou men ook een luidspreker kunnen bouwen waarin de bijv de tegel een vast onderdeel van de luidspreker wordt ,bijv bodem ,zijwanden,of is dit niet mogelijk vanwege het aanwezige filter of speaker chassis binnenin de kast ?
Dat is inderdaad mogelijk, maar ik bouw geen luidsprekers. Bovendien is een losse tegel meer universeel inzetbaar. Het gebruik is dan ook niet beperkt tot luidsprekers alleen.

luxman

Citaat van: berret op  6 februari 2024, 10:29:19
Citaat van: luxman op  6 februari 2024, 07:18:43Ik ken noch de tegel of de lamp buiten wat ik ervan heb gelezen ,en ik denk dat ik niks heb overgeslagen,laat staan dat ik ze ooit in een audioset heb gehoord,ik kan dus niet erover oordelen of er nu wel of niets veranderd in het geluid . Maar misschien een gekke vraag ,maar zou men ook een luidspreker kunnen bouwen waarin de bijv de tegel een vast onderdeel van de luidspreker wordt ,bijv bodem ,zijwanden,of is dit niet mogelijk vanwege het aanwezige filter of speaker chassis binnenin de kast ?
Dat is inderdaad mogelijk, maar ik bouw geen luidsprekers. Bovendien is een losse tegel meer universeel inzetbaar. Het gebruik is dan ook niet beperkt tot luidsprekers alleen.

Dank voor je reactie ,ik wist dat je geen luidsprekers bouwde . 
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

Walt

Volgens mij heeft Cock van der Weiden (Sonore) een idee hoe de lamp werkt, hij heeft het me niet echt duidelijk uitgelegd, maar zijn idee van de werking had dacht ik niks met structuur info te maken.

Jan66

Als je een keuze moet maken waar hebben de Audiotegels het meeste invloed, onder de apparatuur of onder de luidsprekers?

Geen hond

10 februari 2024, 08:41:27 #36 Laatste wijziging: 10 februari 2024, 08:44:01 door Niemand
afhankelijk van de apparaten en speakers of die wel ook gedaan zijn .
Is eigenlijk dan imo meer nog dan onbehandeld ligt ook aan het materiaal gebruik denk ik .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Walt op 10 februari 2024, 07:00:33Volgens mij heeft Cock van der Weiden (Sonore) een idee hoe de lamp werkt, hij heeft het me niet echt duidelijk uitgelegd, maar zijn idee van de werking had dacht ik niks met structuur info te maken.

Misschien kun je een betere uitleg beter aan Berret vragen..
Overigens: welke technieken en stunten zou Cock vd Weiden buiten
de gebruikelijke standaard dingen zelf toepassen ?

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Buell op  5 februari 2024, 23:10:46
Citaat van: RJVR op  5 februari 2024, 22:20:28
Citaat van: berret op  5 februari 2024, 22:11:27
Citaat van: RJVR op  5 februari 2024, 22:05:06Tegels oke, maar hoe gaat een lamp ooit iets verschil maken op het gebied van geluid. Echt de grootste onzin, is er enige sluitende wetenschappelijke verklaring voor?
Antwoord: Nee.
Thanks, Ik zou me nu eigenlijk beter moeten inlezen (200 pagina's) en ben er allicht niet slim genoeg voor maar licht en geluid lijken mij (meestal) twee verschillende dingen. Allicht kan een slechte led lamp nog electrische storing geven... Om nou een hele discussie te starten. Zo'n tegel onder de draaitafel en luidsprekers zou ik wel willen hebben.

Misschien toch maar even inlezen,.... ;D

In de vraag wat licht met geluid te maken zou hebben en daar voor invloed op zou kunnen hebben zitten al een paar foute aannames.
Het antwoord is eigenlijk ook: geen.
Het zou ook niet best zijn.
Iedere keer als iemand een schemerlamp aan of uit zou doen of het buiten licht of donker zou worden, zou het geluid veranderen..
De werking berust dan ook niet op licht direct, maar op een soort amplitude gemoduleerd infrarood deel van het licht.
A M noem ik het maar even vanwege de gelijkenis met de manier waarop een middengolf zender werkt.
Daar moduleert men audiosignalen op een voedingsspanning waarmee vervolgens de zender wordt gevoed.
Bij de kooldraadlamp wordt informatie vanuit een tegel en een aantal geordende koolweerstanden op een regelbare gelijkspanning toegevoerd aan de gloeidraad van kool waarbij het de bedoeling is dat deze geen zichtbaar licht geeft.
Volgens proefnemingen is de werkfrequentie zo rond 220 mhz, ergo iets van 1,40 meter golflengte.
Dat laatste is simpel aantoonbaar door 2 lampen binnen die 1,40 meter bij elkaar te brengen en zij storen dan elkaar en doven elkaar deels uit.
Er wordt dus in die zin niet met licht gewerkt en de werking berust voor mij ook niet op het geluid, maar meer op de ruimtelijkheid en de plaatsing in de ruimte.
Het is wel zo dat door die veranderingen de indrukken van het 'geluid' wel veranderen.

Jan66

[
Citaat van: Niemand op 10 februari 2024, 08:41:27afhankelijk van de apparaten en speakers of die wel ook gedaan zijn .
Is eigenlijk dan imo meer nog dan onbehandeld ligt ook aan het materiaal gebruik denk ik .
Mijn apparatuur en luidsprekers zijn origineel. Het enige wat in de apparatuur is veranderd is de vervanging van originele zekering naar audiofiele zekering.

Duclaasie

Citaat van: Jan66 op 10 februari 2024, 08:17:03Als je een keuze moet maken waar hebben de Audiotegels het meeste invloed, onder de apparatuur of onder de luidsprekers?

Ik denk dat in jouw ruimte veel meer te winnen is met luidspreker plaatsing en akoestiek Jan. Harde vloer en wanden zijn sowieso killing voor je weergave.

Jan66

10 februari 2024, 14:39:25 #41 Laatste wijziging: 10 februari 2024, 15:07:21 door Jan66
Sinds jij hier bent geweest is er toch het één en ander aangepast aan de akoestiek, zoals dikkere vloerkleed, andere en grotere schilderij boven de bank. Luidsprekers zijn iets ingedraaid, verder naar voren zetten gaat niet, het is en blijft een woonkamer.

Ik luister meestal naar de platenspeler en de geluidskwaliteit vind ik zeer goed. Heb wel de intentie om dit jaar de Sumiko Olympia stylus te vervangen door de Moonstone of Wellfleet.
De CD speler wordt af-en-toe gebruikt. Een streamer heb ik niet meer.

Theo van Wermeskerken

Misschien is het wel leuk om even een stukje te wijden aan hoe de ontwikkeling van de audiolamp nu eigenlijk is gegaan.
Het was in elk geval niet de bedoeling om een audiolamp te ontwikkelen.
Net als iedereen hadden Berret en ik daarvan ook nog nooit gehoord.
Het was in de periode dat er volop werd geëxperimenteerd met de verschillende audiotegels.
De eerste uitvoeringen daarvan waren nog de open en niet beschermde exemplaren.
Ook daarvan was nog niet veel bekend en Berret kwam hier geregeld met iets nieuws om te proberen..
Nu was ik een poosje daarvoor met mijn vrouw bij hem thuis op bezoek geweest.
Bij binnenkomst viel mijn oog daar op een bijzonder kloeke lamp die voor sier bij hem in de keuken hing.
Omdat ik het zo'n fraai exemplaar vond heeft mijn vrouw toen ook zo'n exemplaar voor mij geregeld.
En die kwam toen met een kleine dimmer om te kunnen regelen aan de zijkant in de kamer te hangen, precies de plek waar nu hij jaren later nog steeds hangt.
Het ding is Berret gedemonstreerd en voor de rest verder vergeten.
Het pure toeval dat hij toen zwak is blijven branden is er de reden van dat de ontdekking gedaan is.
Berret was met een grote tegel aanwezig en ik geloof dat het toen de bedoeling was om die onder de linker speaker te gaan plaatsen.
Dat lukte niet zo snel en om de handen even vrij te hebben legde hij die tegel even op het hoekje van  de kast en bij toeval precies onder die lamp.
En hoewel de werking toen nog veel zwakker was dan tegenwoordig met aangepaste constructie hoorde je onmiddellijk dat er iets in de muziek veranderde.
Bert vroeg nog wat ik had gedaan, of ik wat had gedaan, maar dat was niet het geval.
Bij het opnieuw oppakken van de tegel veranderde het geluid direct weer terug.
Verwondering alom en het experiment is toen voortgezet met o.a. kooldraadlampen omdat we toch al zoveel deden met koolstof in de set.
De eerste die daarna het experiment kwam beleven was forumlid TDO die er later ook het betreffende topic over is gestart.
Hij was ook de man die de lamp een kloek exemplaar noemde.
Die eerste lampen waren dan ook forse exemplaren, maar het waren kooldraad lookalikes van een paar honderd watt terwijl we het nu doen met 35 tot 60 watt exemplaren die hun werk ook nog in praktisch donker doen.
En zo bleek een toevallige ontdekking er eentje met gevolgen en dat is in de techniek wel vaker het geval.