• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Tinnitus ...

Gestart door Heintje, 7 maart 2023, 18:35:20

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Zoals ik al wel eens eerder hier meldde heb ik al jarenlang een flinke tinnitus.
Aanvankelijk (nagekeken aan de hand van mijn herinneringen en de verslagen van Audioclub Limburg, het moet in 2010 zijn geweest) merkte ik iets, doordat op demoavonden ik vaak meende te horen dat de rechter tweeter defect was (een soort vervormd overkomend geluid), wat niet door andere aanwezigen werd gehoord / bevestigd.
Daarna merkte ik dat ik in mijn vorige huis vanuit de linker luidspreker wat minder hoog hoorde. Dan hebben we het over 8 a 10 jaar geleden.
Een jaar of 7 geleden werd ik wakker met een flink harde permanente piep in beide oren, ontzettend vermoeiend omdat het veel maskeert. Omdat dat daarna altijd aanwezig was (dag en nacht) wordt al het gehoorde geluid door die "piepvervorming" heen gehaald en ontstaat vanzelf een soort "nieuw normaal", met piep dus: alles hoor je met die piep er doorheen.
Zo heb ik tot aan het heden doorgemodderd en me niet laten kisten door de tinnitus: ik heb het zo goed mogelijk genegeerd, ook tijdens muziek luisteren en dan kun je nog wel degelijk genieten van je hobby.

Tot zaterdag.
Toen werd ik wakker met een soort doof gevoel aan de rechterkant omdat daar de tinnitus was "verdwenen" ten opzichte van het linker oor: de luide piep was weg! En links ook wat zachter. Het is er rechts misschien wel, maar zo nu zacht dat ik het vooral (lees: alleen nog) links hoor.
Het netto effect is dat ik méér zachte geluiden kan waarnemen (dus bv. gesprekken op de televisie op een lager volume kan verstaan door de ontbrekende "stoorzender") en dat ik er echt ff aan moet wennen. Ik noem die tv, omdat de volumestand daarvan zichtbaar is als getal en ik het nu echt "zichtbaar aan het cijfertje" zachter kan zetten.

Maar hoe kan dat dan? Overal lees je toch dat tinnitus onomkeerbaar en ongeneeslijk is?
Ik ben er op gaan googelen en bij de eerste hits las ik dat tinnitus in verband wordt gebracht met een tekort aan Zink, Magnesium en vitamine B12.
Ik slik al sinds mijn corona (nét niet de pijp uit gegaan, tweemaal IC) o.a. Zink, vitamine K en D3, zulks omdat ik nogal wat mankeer, en aangeraden vanuit mijn familiekring.
Twee weken geleden is daar Magnesium bij gekomen, net voor het slapen gaan omdat ik nu door allerlei omstandigheden slecht slaap, soms 2 uur per nacht, nachtenlang, ook als ik (volle dagen) moet werken. Dán probeer je wel wat uit.

Waarom ik dit opschrijf hier?
Ik weet dat velen een vorm van tinnitus hebben, het lijkt onderhand wel een of andere besmettelijke ziekte qua hoeveelheid getroffenen.   
Ik wil hen een hart onder de riem steken, op basis van wat mij nu overkomt.
Doe ermee wat je wil, baat het niet dan schaadt het niet. Ik heb er wel baat van en ik gun dat een ander ook.

ik ben geen hypochonder en ik ga er niet steeds op terugkomen, dan is het doel helemaal niet.
Ik ben wel benieuwd hoe zich dit nu bij mij verder ontwikkelt, maar hier ben ik al érg blij mee.  ;D  ;D

Nicolas

Wat zeg je?  :angel: Heel goed nieuws!

Hier woont er ook eentje die aan de magnesium moet, maar die pillen zijn gigantisch. Nog aan een oolossing aan het werken.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Robertluistert

Gigantisch? Zetpil!😇

Goed nieuws idd. Fijn dat je er baat bij hebt.
Nooit naar mij luisteren. Ik doe ook maar wat.

Duclaasie

Wat een ontzettend fijn nieuws dat je zo'n verbetering waarneemt!

Sytse Fliege

Sterkte Heintje, stoer dat je er niet mee te koop loopt.

Ach, kikker toch op!

Niemand

top Heintje het delen en verbetering ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Regenpak

Ik geloof niet dat er een oorzakelijk verband is. Maar omdat het samenvalt is het erg aantrekkelijk om dat te geloven. Ik heb sinds altijd een kneiterharde piep in mijn oren. Het lijkt over de jaren erger te zijn geworden. Vooralsnog geen hoop op genezing. Als een voedingssupplement zou helpen zou dat allang algemeen bekend zijn en zou ik het ook slikken.

Tjerk
It's been Monday all week long!

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Heintje

Ach, misschien heb ik gewoon eens geluk ...  ;D

MYRYAD

8 maart 2023, 09:02:23 #9 Laatste wijziging: 8 maart 2023, 11:47:00 door MYRYAD
Goed om van je te lezen Heintje!
Het is en blijft een onbegrepen iets zo'n tinnitus. Ik heb op specifieke fora wel eens vaker gehoord dat het opeens over was, of zeer sterk verandert/vermindert.
Fijn dat je er vanaf bent!!!


Na een ernstig autoongeluk in 1996 heb ik ook een tinnitus.
Had een ernstige hersenkneuzing, met blijvende rest schade/verschijnselen.

Onder andere en luide harde piep in beide oren.
Diep in mezelf ben ik er van overtuigd dat dit de rest van mijn leven zo zal blijven.
Verschillende "behandelaars" gevraagd naar oplossingen.
Kwamen er, meestal in de sfeer van er mee leren leven.
Oke, dat heb ik dus maar gedaan, eh proberen te doen.
Adviezen die gingen over ontspanning, dat zou helpen.
Adviezen die op spirituele adviezen/ervaringen wezen.
En andere adviezen.
Het werkte eigenlijk niet.
Soms juist in ontspanning neemt de piep toe.
Wat mij wel heeft geholpen is acceptatie dat die piep er is!
Nu ook luid aanwezig.
En wat ook helpt zijn mijn hoortoestellen, zonder tinnitus ruis!!!!
Tussen 800 en 3500-4000 hertz is er een verlies van 70-75 dB.
Hoortoestellen aan geeft soms ook vermindering.
Even terug naar acceptatie: ik heb dus niet gewerkt aan onderdrukkng, of het eruit willen werken van de piep.
Wat heeft geresulteerd in dat de piep er soms niet lijkt te zijn, en soms zo luid is dat mensen harder moeten praten om boven de piep uit te komen.
Ik heb dus een sterk wisselende beleving van de tinnitus. Maar het is er. Al lijkt het wel alsof het soms ook even stil is.
Helaas met goed luisteren is het er toch nog.
Maar er zijn meer en meer ogenblikken dat ik hem niet hoor!
Zo zijn mijn piep en ik samen op weg.
Op het tinnitus forum heb ik wel eens korte meditatie cursussen aangeboden, maar dat leek voor de meesten niet de ingang.
Voor mij wel, maar met de focus op wat ik praktisch en concreet wil. Die roze olifant in de kamer is niet zomaar weg.

Benco

Fijn nieuws  dat je er vanaf bent Heintje.


Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

minplus

Helaas nog niet helemaal, maar super.
Ik heb zelf al een jaar of 20 een lichte vorm in 1 oor. Merkte het toen leerlingen vroegen de TV in het lokaal uit te zetten vanwege een piep. Luisterde en idd, dus TV uitgezet, maar daarna hoorde ik nog een uiterst hoge ruis. Dus laten checken.
Ik heb het verschijnsel dat ik geluid automatisch afsluit als ik met dringende dingen bezig ben. Heerlijk. Als ik een boek las konden m'n kinderen tegen me aan kletsen en pas als ze m'n naam riepen omdat ik niet reageerde drong het door.
Beetje ook met die tinnitus. Normaal merk ik hem vaak niet maar als ik er op let is hij er en soms dringend aanwezig.
Ik oriënteer me er nu op en vraag me af of het er is of niet. Maar andere momenten is het aanwezig, zoals gisteren toen ik "gefeliciteerd" typte. En soms heel erg bij spanning.
Bijvoorbeeld als ik een paar honderd kilometer moet rijden in spitsuren. Dan merk ik het tijdens het rijden en erg aan het eind van de rit.
Ik duim dat het voortaan is als nu, eigenlijk volledig afwezig.

Ik slik heel wat pillen voor ondersteuning. Als ouwetje ben je gek als je geen D3 bijneemt omdat je minder buiten komt om maar iets te noemen. En ook Magnesium, waarbij ik de pillen niet door m'n strot krijg, dit itt  m'n lief die probleemloos een serie pillen in 1 x kan slikken ,net als m'n drogiste, terwijl m'n jongste mijn strot geërfd heeft. Daarom maken we capsules die veel beter te slikken zijn dan de grote pillen.

M'n lief heeft ook last van tinnitus en ik had het er met haar over naar aanleiding van dit topic maar zij heeft nu ook geen last. Zij slikt ook magnesium, maar dan wel die gruwelijke grote pillen en dan 5 andere soorten erbij in 1 slok. De ega van m'n jongste kan dat ook, terwijl ik bij een grote pil als die rottige visoliepillen aan het kokhalsen ga. Soms zijn ze al een eindje in de slokdarm, maar dan....

Is het het magnesium, is het een luchtdrukverandering, is het een verandering in straling van de zon, of of..
Geen idee.
Maar ik hoop dat het zo blijft zoals het nu is. Nooit meer tinnitus in de oren.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Regenpak

Citaat van: MYRYAD op  8 maart 2023, 09:02:23Zo zijn mijn piep en ik samen op weg.
Jaren geleden stond er in mijn krant (Trouw) een verhaal getiteld "Mijn tinnitus en ik". Die beschreef een zelfde soort verhaal. Overigens zit mijn tinnituspiep ver boven mijn gehoorgrens. Ergens rond de 15 kHz ofzo (TV-piep zeg maar).

Tjerk
It's been Monday all week long!

sherlock

Behalve als er een spoeltje meetrilde op de halve frequentie of lager Tjerk.

minplus

Vandaag is hij dus bij ons beiden weer licht aanwezig.
Om een uur of 4 beiden een whisky genomen (m'n lief omdat alleen wat alcohol helpt tegen een zware hoofdpijn die af en toe 's middags opkomt en ik ben natuurlijk solidair) en nu is hij nog minder bij beiden.
Het zou toch niet.... ???
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right