• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Bluetooth transmitter om mijn platen te kunnen luisteren.

Gestart door jasperv, 7 maart 2023, 21:51:48

Vorige topic - Volgende topic

jasperv

Beste audiofreaks,

Ik weet niet goed waar ik deze vraag kan plaatsen, dus vandaar doe ik het hier.
Ik luister veel naar mijn platen collectie via mijn oude hifi systeem (dual platenspelers en yamaha ca-600 versterker), alleen schijnen mijn buren het wat minder leuk te vinden. Daarom ben ik op zoek naar een bluetooth transmitter die het audiosignaal vanuit de hoofdtelefoonuitgang van mijn versterker kan versturen naar mijn draadloze koptelefoon. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb vorige week de Marmitek BoomBoom 100 Audio receiver & transmitter gekocht, maar gelijk weer teruggestuurd. Hij deed het wel, maar continu haperde het geluid en was de verbinding weer weg. Misschien dat iemand betere ervaringen heeft met een andere transmitter?


jasperv

Citaat van: Rowdy op  8 maart 2023, 18:25:24Misschien zoiets:
https://www.project-audio.com/en/product/phono-box-e-bt5/

Hoi Rowdy,

Sorry voor mn late reply. Dat lijkt me een mooi apparaatje. Strak design en zo te zien bedoelt voor wat ik nodig heb. Ik ga eens rondkijken. Ik wil iets dergelijks alleen aanschaffen als ik het ook weer kan terugsturen als blijkt dat het toch niet goed werkt. Voor 160 euro mag je best wat kwaliteit verwachten lijkt me. Bedankt voor het meedenken!

Jasper

OlafK

Bluetooth audio laat een soort compressie over je audio heen om de datastroom in het BT signaal te kunnen passen.
Dat speelt zeker en rol als je verder van de zender gaat en de datarate blijft droppen. BT 5 heeft al een groot voordeel tegenover BT 4.2 b.v.

Maar zelfs dan is het een soort MP3 wat je luistert.
Pas als je codecs zoals aptX of LDAC gebruikt krijg je (near) lossless audio naar je koptelefoon.

Ik zou dus eerst goed checken welke technologie de jouwe ondersteund voordat je een keuze gaat maken.
Sommige Sony modellen hebben aptX laten vallen en ondersteunen alleen nog maar Sony's eigen LDAC.

Vincent Kars

Citaat van: OlafK op 12 maart 2023, 12:28:43Pas als je codecs zoals aptX of LDAC gebruikt krijg je (near) lossless audio

SBC doet meestal 328 kbs maar dat is afhankelijk van de bitpool.
APTX is met 384 kbs niet veel beter.
APTX-HD kan 576 halen maar ook dat kan moeilijk aangemerkt worden als lossless.

Citaat van: OlafK op 12 maart 2023, 12:28:43Dat speelt zeker en rol als je verder van de zender gaat en de datarate blijft droppen.
Niet naar ik weet. Dat geld alleen voor Codecs die expliciet adaptive zijn zoals APTX-adaptive of LDAC. De rest hanteert dezelfde lage constante bit rate en kapt er mee als de afstand te groot wordt.

jasperv

Dank jullie voor de replies. Interessant, zo had ik me er nog niet in verdiept. Ik snap dat het analoge signaal gedigitaliseerd wordt en dat ik geen lossless signaal overhoud. Geen probleem. Ik betwijfel of ik het verschil zal horen. Deze BT transmitter van project-audio ondersteunt APTX-HD. Zo te lezen is dat toch al een stuk beter dan de meest gangbare BT.
Nu lees ik wel zonet dat mijn draadloze koptelefoon van Bose geen APTX ondersteunt. Dat is wel jammer dan. Alsnog denk ik dat de geluidskwaliteit prima zal zijn (alhoewel misschien niet high-end te noemen).

BunnY

Waarom luister je die nummers dan niet gewoon via spotify ofzo?
We'll see about that !!

jasperv

Citaat van: BunnY op 14 maart 2023, 19:57:43Waarom luister je die nummers dan niet gewoon via spotify ofzo?
Nou, eigenlijk twee redenen.
1. De meeste platen die ik beluister vind je niet op Spotify (ik heb een wat exclusieve collectie van met name jazz platen.)
2. Toch vind ik het geluid van vinyl heel anders klinken dan iets wat rechtstreeks van spotify komt, zelfs als het gedigitaliseerd is (ik zeg niet dat het per se beter is, maar het kan je voorkeur hebben). Uiteraard luister ik liever analoog en direct van mijn platenspeler en amp over mijn speakers, maar dat kan helaas niet altijd. Volgens mij is dit wel een goed compromis.