• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Dynamische compressor from scratch

Gestart door Bweinreder, 6 april 2023, 17:51:05

Vorige topic - Volgende topic

Bweinreder

Hoi, ik ben nieuw hier.
Als echte netflixer is het soms vervelend als er veel verschil tussen hard en zacht zit, vooral in een appartement met een jonge dochter binnen gehoorsafstand 😅
Een dynamische compressor biedt hierin uitkomst, als die dingen niet rete duur waren.
Mijn situatie: ik heb een media PC aangesloten op de TV, die optisch verbonden is met een soundbar die een subwoofer heeft. De soundbar heeft spraakversterking maar dit versterkt ook andere geluiden in dezelfde frequenties.
Idee: het is niet lastig om zelfbouw schemas te vinden voor een passieve compressor, voorbeeld https://www.electroschematics.com/dynamic-compressor-passive-components-no-power-supply/
Signalen tussen 0,1 en 10V worden dan wel afgezwakt naar 0,07V. Dus dit moet weer versterkt worden, en omdat ook ruis genormaliseerd wordt is een goedkope ruisonderdrukking geen slecht plan. Natuurlijk is álles op 1 volume ook niet optimaal, mijn wens is om de dynamische bandbreedte af te zwakken, dus met een balance potmeter zie ik het zitten om het versterkte, genormaliseerde signaal te balanceren met het originele signaal, waardoor met deze variabelen (versterking genormaliseerd signaal, balans met origineel signaal) een karakter bereikt kan worden dat vooral bij oude films uitkomst kan bieden.
Dit project moet een optische in- en output hebben, en het liefst werken via een USB kabel (5V, <3A).
Ik heb ervaring met het bouwen van elektrische gitaren, en ben bekend met de werking van de meeste klein electronica.

Eigenlijk een paar vragen:
Is dit haalbaar, is het zinnig?
Welke begrippen moet ik hierin kennen om ruis op de lijn te voorkomen in dit topic?
Zijn er andere referentie projecten op of buiten dit forum die ik als inspiratie kan gebruiken (ik weet het: zoekfunctie... Maar naald en hooiberg etc)
Zijn er factoren die een aanzienlijke behoefte aan stroomverbruik, ruimte, warmte-ontwikkeling of budget zullen vragen? Dit project lijkt mij tot zover redelijk recht toe, recht aan, maar als ik alles wist zou ik hier niet komen... ;)
En als laatste, ik probeer alles vrij modulair te bouwen zodat ik nog tijdens het project dingen aan kan passen. Tips voor optische pcb- en micro-usb terminals, betaalbare ruisfilters en geschikte 5V versterkers op PCB etc voor dit soort projecten zijn uiteraard zeer welkom! Ook andere tips/conventies voor dit soort projecten (kabelkleuren etc) vind ik interessant, en tips voor het zelf bouwen van een geschikte behuizing (of projectbehuizingen waarin ik naar hartenlust kan schroeven en boren).

Ik hoor graag van enthousiaste critici of dit een project is met potentie voor een niet geheel onervaren beginner.

Heintje

Zit er ergens in je TV of media PC niet een instelling die dit al voor je doet, bv. "Nacht" of zo?
Ik ben dat wel eens tegengekomen voor als je kijkt/luistert en je niet veel kabaal kunt maken terwijl je wel geluid wil horen.

Bweinreder

Citaat van: Heintje op  6 april 2023, 19:21:12Zit er ergens in je TV of media PC niet een instelling die dit al voor je doet, bv. "Nacht" of zo?
Ik ben dat wel eens tegengekomen voor als je kijkt/luistert en je niet veel kabaal kunt maken terwijl je wel geluid wil horen.
Bedankt voor je reactie.
De soundbar heeft dit (merk Polk), alleen ik vind het wat beperkt. Bovendien houd ik wel van dit soort projecten en verken ik graag alternatieven...