• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welke versterker voor 4 Beovox penta's?

Gestart door TDJ, 12 april 2023, 20:21:29

Vorige topic - Volgende topic

TDJ

Hoi Audiofreaks,

ik kom er via google niet uit, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik ben op zoek naar een versterker voor mijn vier Beovox Penta's. Het zijn de passieve.

Meestal staan ze alle vier aan, maar regelmatig gaat of de ene of de andere set uit (ze staan in twee kamers die half aan elkaar geschakeld zijn).

Ik heb nu een jaren '80 Technics set, maar die heeft voor de 3e keer in vijf jaar kuren, dus ben nu op zoek naar een nieuwe om de komende tijd geen reaparatiegedoe te hebben

Veel dank alvast!

En de specs:

RMS power handling capacity 150 watts
Music power handling capacity 200 watts
Impedance 8 ohms
Frequency range 4+ -8 dB 40 - 20,000 Hz
Power at 96 dB SPL 2.5 watts
Sensitivity 1 W 92 dB
Distortion 250 - 1000 Hz

minplus

Als de Technics set het voorheen perfect verwerkte tot er problemen kwamen zou ik eens contact opnemen met Sytse Fliege hier op het forum.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

TDJ

Dank minplus. Dat zal ik doen, ben nog wel nieuwsgierig wat voor nieuwe versterker(s) jullie aanraden voor mijn set-up.

minplus

Geen idee.
Hangt ervan af hoeveel geld je er aan wilt besteden.
Maar als het een degelijke Technics set is, kan hij na een revisie door Sytse weer 20 jaar mee.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

mediator

Ik heb geen specifiek advies maar als je vier luidsprekers tegelijk aansluit dan wil dat de versterker nogal eens belasten. Als je luid wil spelen koop dan een potente bak. Goede stabiele voeding, stroom kunnen leveren (amperes) en dus niet alleen het aantal Watts.

d'Oh!

Een versterker die 'gewend' is om aan 8 ohm speakers juice te geven,aan een viertal B&O speakers koppelen
die daggik meestal gespecd zijn als 4 ohm, is volgens mij vragen om problemen.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

Theo van Wermeskerken

Citaat van: d'Oh! op 15 april 2023, 09:16:35Een versterker die 'gewend' is om aan 8 ohm speakers juice te geven,aan een viertal B&O speakers koppelen
die daggik meestal gespecd zijn als 4 ohm, is volgens mij vragen om problemen.

Dat zou dan inderdaad uitkomen op 2 ohm, maar niet als je ze 2 aan 2 in serie zet.
Dan ziet de versterker weer keurig 8 ohm.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

En ook dat advies is met een korreltje zout te nemen als het niet knoertehard wordt gezet.
Veel belangrijker is om te luisteren hoe het met twee luidsprekers aangesloten klinkt en hoe met vier luidsprekers aangesloten: als in het laatste geval de dynamiek eronder lijdt kun je beter met twee luidsprekers verder óf ze inderdaad twee aan twee in serie zetten.

Kurt1970

Als je die per 2 parallel schakelt, kom je, volgens de specs van de speakers, gemiddeld op 4 Ohm. Echter, de opgegeven 8 Ohm van de speakers is niet constant, en die kan wel dippen. Dat maakt dat je gemiddelde belasting op de amp dan ook richting 2 Ohm gaat. Maw, hier heb je al een serieuze amp voor nodig. Een McIntosh met de speakers op de 4 Ohm tap, gaat dit perfect aankunnen.

TDJ

Dank voor de feedback. Technische discussie gaat mij wel iets boven de pet. Welke McIntosh versterker doel je op?

En: de versterker gaat regelmatig luid hier - met alle vier de speakers aan.

Set nu: Technics SE-A50 en SU-A60. Allicht die dus nog een keer op laten knappen.



Tullyo

Ja die SE-A50 is zeker de moeite om aan te pakken. Forumlid Systse Fliege weet daar zeker raad mee. Heeft mijn SE-A3 ook naar volle tevredenheid gereviseerd.

Sytse Fliege

Klopt, de SE-A50 is prima weer in topstaat te krijgen. Hier het binnenwerk van een exemplaar wat ik gereviseerd heb;



Zelfde geldt voor de SU-A60, waarvan hier het binnenwerk;



Met een revisie of goede servicebeurt moet het weer vele jaren meekunnen.

Ach, kikker toch op!

Kurt1970

Dat die Technics goed te servicen is, zal best wel zo zijn. Maar dat is de essentie niet. Hij wil 2 paar 8 Ohm speakers hierop aansluiten. Maw, die dippen (in parallel) onder de 4 Ohm. Ik vind nergens dat die amp stabiel is op, en onder, 4 Ohm. Maw, die  wordt zeker opgestookt bij luid spelen.

Sytse Fliege

Deze versterker is daar prima toe in staat, maar hij moet wel in orde zijn. Na ettelijke jaren gebruik - het model is van begin jaren '90, dus nu dik 30 jaar oud - is het wel tijd voor groot onderhoud, zoals bij zo'n beetje elke versterker uit die tijd.

8 Ohm speakers is geen probleem volgens de gebruiksaanwijzing (zolang je het ding niet in mono gebruikt);



Belangrijk is dat de versterker in goede staat is, vooral soldeerverbindingen bij dit model en dat hij goed is afgeregeld.

Ach, kikker toch op!

Heintje

Het komt allemaal (gehoormatig) niet zo nauw als de cijfertjes pretenderen te zeggen.
Probeer het gewoon uit en hoor wat er gebeurt.
Natuurlijk moet je met "beruchte" luidsprekers (bv. Infiniti's, Magnepans, Quad's) oppassen voor slechte combinaties, maar in de praktijk valt het daarbuiten wel mee.