• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Vonken in buizen en kraken in speaker

Gestart door Paulus G, 12 april 2023, 20:35:06

Vorige topic - Volgende topic

Paulus G

Beste allemaal,

Gisteravond zet ik mijn Cayin A88T buizenamp aan en kreeg de schrik van mijn leven. In twee buizen gingen vonken in de rondte en een van beide luidsprekers gaf een luid gekraak. Natuurlijk heb ik direct de versterker uitgeschakeld.

Wat kan dit zijn, en wie kan dit voor mij repareren?

Alle hulp is welkom.

minplus

Zoiets had ik toen er een kat in m'n AU-111 had gezeken.
Heb je een of meer katten in huis?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Paulus G

Oh Sjemig,

Ik hoop het toch niet. Ik heb vier katten!!

Paulus G

Even gekeken maar nee gelukkig niet. Ik heb wel met een stofdoek de versterker afgestoft. Zou de doek wat vochtig geweest kunnen zijn.
Betekent dit nu dat de buizen naar de k.... zijn?

minplus

Denk niet dat het door het afstoffen komt. Tenzij je binnen in aan het afstoffen bent geweest.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Paulus G

Maar wat zou het dan geweest kunnen zijn. Ik durf de versterker eigenlijk niet meer aan te zetten.

mediator

13 april 2023, 07:57:59 #6 Laatste wijziging: 14 april 2023, 08:23:07 door mediator
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de versterker naar een goede reparateur brengen die verstand heeft van buizenapparatuur. Die kan meten of de buizen nog goed zijn en of het apparaat schade heeft opgelopen. Vonken in buizen betekent bij mijn versterker dat de eindbuizen het begeven hebben. Of je moet zelf nieuwe buizen kopen en die erin zetten en dit proberen. Mits dat bij je versterker makkelijk is en er geen afregeling nodig is. Maar ik zou zelf liever voor de better safe then sorry optie gaan. In ieder geval goed dat je er op tijd bij bent geweest.

Paulus G

Dank je wel voor je reactie. Ik ga ook even op zoek naar een goede reparateur. Als iemand nog een goed adresje heeft dan hoor ik het graag.

Regenpak

Als je die Cayin in Amsterdam wil droppen kan dat. Kijk wel eerst effe of van de buizen waar het vuurwerk in te zien was de getter nog glimt en niet wit is.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Paulus G

Beste Tjerk,

Dat zou geweldig zijn.

Wanneer zou het schikken?

Groet,
Paul

Regenpak

Citaat van: Paulus G op 14 april 2023, 09:53:40Wanneer zou het schikken?
Kan in principe morgen al. Doe graag effe een mail (envelopje onder mijn avatar). PM mag ook maar die mis ik nog weleens...

Tjerk
It's been Monday all week long!