• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Dual 1009 - van DIN naar RCA

Gestart door jasperv, 4 mei 2023, 13:19:42

Vorige topic - Volgende topic

jasperv

Gisteren heb ik voor 50 euro een dual 1009 gekocht. Ik heb er best wat werk aan gehad om hem van binnen goed schoon te krijgen en de boel weer een beetje te olieen (ook de motor open gemaakt). Hij loopt weer soepeltjes. Nu zijn er nog twee problemen mee. Ik krijg hem niet op de juiste snelheid. Wel is het me gelukt om hem op alle tpoeren (behalve 16) te laten draaien. Het probleem is dan wel dat als ik hem op 16 rpm zet hij dan op 33rpm loopt, bij 33 rpm 45rpm etc. Kortom, de idler wheel pakt de pulley net een trede te hoog. Ik heb al geprobeerd de puley wat hoger vast te zetten, maar ik krijg het niet voor elkaar. Misschien moet ik dit maar zo laten en me er in berusten.

Een groter probleem is dat ik het geluid alleen van een kant wordt doorgegeven. Er zit een din plug vast aan deze dual en die ziet er nogal verouderd uit. Ik denk dat het probleem hem hier in zit, want als ik een de din plug een beetje half in de din ingang van mijn versterker hang komt er af en toe wel geluid uit het andere kanaal. Het probleem zit hem dus niet in de headshell of iets lijkt me.

Daarom wil ik de din kabel vervangen, het liefst door een RCA kabel. Maar nu heb ik geen idee hoe ik dit moet doen. De tulp kabel is met 4 pinnetjes aangesloten aan wat denk ik de mute switch is en ook komt er uit de kabel een aarde die onder een schroef is vastgedraaid. De aarde heb ik niet aan de kant van de din plug. Het mooiste zou zijn om een rca chassis vast te maken in de dual, maar ik heb geen idee hoe ik de chassis vervolgens met de mute switch moet verbinden en wat ik met de aarde moet doen. Ik stuur een foto mee om het te verduidelijken



Niemand

in welke omgeving woon je, ik kan je  wel helpen
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

jasperv

Citaat van: Niemand op  4 mei 2023, 18:52:30in welke omgeving woon je, ik kan je  wel helpen
Oh, dat zou top zijn. Ik woon in Assendelft (gemeente zaanstad), maar ik ben twee keer per week in Leiden (ik zie dat jij ergens in Zuid Holland woont?).

Niemand

4 mei 2023, 20:26:05 #3 Laatste wijziging: 15 mei 2023, 09:53:35 door Niemand
Ja stuur maar een pm
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Steen.

Gewoon al die rommel er tussenuit en direct vanaf het element door is het mooiste natuurlijk  ;D

Niemand

maar dat was niet de bedoeling,hij wilde de Duals origineel houden  behalve de dinpluggen
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden