• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

volumesprongetje

Gestart door oordopje, 26 mei 2023, 10:42:09

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

26 mei 2023, 10:42:09 Laatste wijziging: 26 mei 2023, 12:03:30 door oordopje
Beste Audiofreaks,

Heeft iemand een idee? Mijn Sonneteer Alabaster vertoont de kuur dat het volume na het inschakelen (dus niet tijdens het spelen) om de paar weken/maanden een sprongetje omhoog maakt. Na een tijd keert het weer terug naar normaal. De geluidskwaliteit is dan niet veel anders, hooguit iets schreeuweriger als het hard staat.

Toen het gisteren weer zover was kwam er (direct of na een korte tijd) niets meer uit het rechterkanaal. Dus echt tijd om in te grijpen. En niet meer aangezet. Mijn reparateur gaat ermee aan de slag maar heeft tot nu toe geen verklaring voor de volumesprongen.

Voor de achtergrond. De Sonneteer heeft 2 directe ingangen en 2 voorversterkte ingangen. Voor de DAC gebruik ik de directe.

Het euvel doet zich in beide directe ingangen voor.

Vorig najaar is er veel aan de versterker gerepareerd/gereviseerd nadat hij met veel herrie dienst weigerde.

In de voorversterker is een op amp vervangen, twee spanningregelaars en condensatoren. De versterker is wat gefatsoeneerd intern: stroombekabeling hernieuwd, deze lag bloot, signaal kabel opnieuw aangesloten en ingekort, massa eindversterker verbeterd, deze print was kapotgesoldeerd en is nu hersteld, ruststroom afgesteld en een nieuwe blauwe zachte led in faceplate. Toen er daarna nog problemen waren met onbalans of zelfs even uitvallen van een kanaal is ook de potmeter/switch vervangen. Daarna functioneert het goed (ook beter geluid dan de drie jaar daarvoor) met uitzondering van de volumesprongen.

Opvallend is dat de vernieuwde switch best wel harde tikken geeft bij het wisselen van kanaal. Nu gebruik ik maar eentje, maar het hoort niet.

Als ik zacht tegen de volumeknop druk hoor ik een kort zacht ruisen. Bij draaien een licht gekraak.

Als het normaal werkt klinkt het als een klok. Ik wil hem niet graag kwijt.

Graag jullie tips.
Stein H1 Harmonizers/ARS Acoustica voor/REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surroundprocessor/Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Chromecast audio
Set 2: Royd Envoy/Nytech CA252//Denon DCD835
Auto: Mark Levinson

Duclaasie

Komt deze Sonneteer toevallig bij Rinsma in Lippenhuizen vandaan van oorsprong?

sonfab

Storing in volumeknop. Is ie met de afstandsbediening harder te zetten? Bij nee heb je geluk. Volumeknop aansluitingen, intern na kijken en anders vervangen.
Nooit tevreden

Regenpak

Zonder service doc is hier weinig over te zeggen. Meestal weiger ik high-end gebakjes omdat die doorgaans geen schema publiceren. Toch wel redelijk essentiƫel. Zo had ik net een obscure Plinius over de vloer. Geen peil op te trekken. Gelukkig vond ik een manual (niet uit Nieuw Zeeland want die weigerden elke medewerking) en kwam er een volledige fix.

Als meneer Sonneteer zelluf geen service verleent of doc uitgeeft ben je SOL. Zonder schema kan wel maar dan moet je gaan reverse engineeren en dat kost klauwen vol met tijd. En geld.

Tjerk
It's been Monday all week long!

oordopje

Intussen is duidelijk dat na een spontane volumesprong (en verplaatsing van bijna alles naar het linkerkanaal) de zaak weer normaal te krijgen is door te duwen, te trekken en ook wel te draaien aan de switch. Zo te zien is die vervanging eerder nog niet goed genoeg verlopen. Wordt in juli verder naar gekeken.
Stein H1 Harmonizers/ARS Acoustica voor/REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surroundprocessor/Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Chromecast audio
Set 2: Royd Envoy/Nytech CA252//Denon DCD835
Auto: Mark Levinson

Regenpak

Zit het nog effe na te lezen maar dit:
Citaat van: oordopje op 26 mei 2023, 10:42:09Opvallend is dat de vernieuwde switch best wel harde tikken geeft bij het wisselen van kanaal
duidt op een DC offset die er niet hoort. Schakelaars mogen nooit knallen. Nooit. Dit zou zeker te maken kunnen hebben met die sprongetjes. Maar nogmaals, zonder doc geen zinnig woord over te zeggen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

gslikker

volgens internet foto's is het zo'n printmontageswitch haaks op de print, dus duwen en trekken is een recept voor verdere schade (ook aan de print als die zoals te lezen toch al slecht was).
Zo te zien op die internet foto is er namelijk niet de moeite genomen een bracket te monteren waar de schakelaar op geschroefd moet worden (de moer op de as zit er met een reden....) , dus de krachten komen dan op de pootjes.

Regenpak

Gebaseerd op de foto's van deze Taiwanese site klopt dat. Zeker als de as niet apart is gelagerd om axiale krachten op te vangen wat hier het geval lijkt. Verder ziet het eruit als een vrij conventioneel concept wat ook zonder doc wel is te fixen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

oordopje

Dank voor het meedenken.
Stein H1 Harmonizers/ARS Acoustica voor/REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surroundprocessor/Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Chromecast audio
Set 2: Royd Envoy/Nytech CA252//Denon DCD835
Auto: Mark Levinson

oordopje

13 juni 2023, 14:33:38 #9 Laatste wijziging: 13 juni 2023, 14:54:31 door oordopje
Kan iemand uitleggen hoe zo'n switch volumesprongen kan veroorzaken? Het enige wat ik kan bedenken is dat het ingangs signaal onbedoeld doorgegeven wordt aan aan de versterkte ingang.
Stein H1 Harmonizers/ARS Acoustica voor/REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surroundprocessor/Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Chromecast audio
Set 2: Royd Envoy/Nytech CA252//Denon DCD835
Auto: Mark Levinson

berret

Ik heb ooit een gelijksoortig probleem gehad bij een reparatie van een Japanse versterker, ik dacht een sony. Maar dat weet ik niet zeker meer. Daar was het linker kanaal veel zachter dan het rechter.
Het bleek dat de volumeregeling inclusief de volume-afhankelijke loudness,  opgenomen was in de tegenkoppellus van een opamp. Daar zat een onderbreking in de printaansluiting van de potmeter.
Die voor de loudness een aparte aansluiting had waardoor er toch enigszins het volume mee geregeld kon worden. Mijn eerste gedachte was dat het zwakkere kanaal kapot was, maar het was het sterkere kanaal dat te hard was. Simpel draadje over de breuk en het was opgelost.

nuttyhifi

13 juni 2023, 18:47:19 #11 Laatste wijziging: 13 juni 2023, 19:01:09 door nuttyhifi
Als ik de eerste post lees dan is de alps volume regelaar ook aan vervanging toe.
Bij de switch zou ik eens naar de solderingen kijken omdat deze inderdaad alleen vast zit aan de solderingen. Zijn die het niet dan kan er ook iets beschadigd zijn in de schakelaar wel of niet door de gebrekkige montage.

Bij losse (soldeer)contacten kan er geen contact of slecht contact onstaan en dat kan dan schommelingen geven in volume en/ of (kanaal)uitval.
Dat kan ook het tikken verklaren bij omschakelen als je dat over de luidsprekers hoort.

Niemand

dat laatste weer niet dan .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

oordopje

Ik stuur jullie tips door aan de reparateur
Stein H1 Harmonizers/ARS Acoustica voor/REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surroundprocessor/Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Chromecast audio
Set 2: Royd Envoy/Nytech CA252//Denon DCD835
Auto: Mark Levinson

Theo van Wermeskerken

Die wordt daar vast enthousiast van..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden