• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welke speakers heb ik?

Gestart door Wailer, 6 juni 2023, 15:35:45

Vorige topic - Volgende topic

Wailer

este mensen,

ik ben een echt noob in Hifi land, maar wil wel graag dingen weten.. en leren.

3 jaar terug heb ik een nieuwe draaitafel gekocht, een ProJect.
van een collega kreeg ik -heel aardig- een versterker (Sony) en een set speakers.

de versterker is inmiddels vervangen door een Denon. de Speakers heb ik nog steeds.
Ik ben zeer content met wat er uit komt. voor mijn gevoel heel helder, heb zelfs het idee dat ik in de voor mij zeer bekende nummers op eens dingen hoor (vinyl) die ik nog niet eerder hoorde (digitaal, cd).

Ook mensen met verstand van geluid geven aan dat het kwalitatief wel in orde is.. maar het merk speaker is een groot ???

Nu heb ik nog eens navraag gedaan bij mn collega die ze mij heeft geschonken. ze komen uit zijn voormalige studio, en na lang denken en graven denkt hij dat ze van Tannoy zijn.

er zitten nog kroonsteentjes achterop.. ik wil ze graag beetje aanpassen naar deze tijd (pluggen). Ze zijn niet bepaald een sieraad voor de woonkamer ;).
het doek mag wel vervangen worden, en wellicht ook de houten (fineer) kast.. maar volgens mij kan ik ze niet 1,2,3 zo open maken om te zien hoe het van binnen is, dingen te vervangen, of om even te checken of daar dan misschien iets herkenbaars in zt.

Kan ik hier fotos posten en dat iemand mij misschien wat kan vertellen?

Hoor het graag!
Groet
Wailer

Niemand

6 juni 2023, 15:37:09 #1 Laatste wijziging: 6 juni 2023, 15:40:36 door Niemand
Citaat van: Wailer op  6 juni 2023, 15:35:45este mensen,

ik ben een echt noob in Hifi land, maar wil wel graag dingen weten.. en leren.

3 jaar terug heb ik een nieuwe draaitafel gekocht, een ProJect.
van een collega kreeg ik -heel aardig- een versterker (Sony) en een set speakers.

de versterker is inmiddels vervangen door een Denon. de Speakers heb ik nog steeds.
Ik ben zeer content met wat er uit komt. voor mijn gevoel heel helder, heb zelfs het idee dat ik in de voor mij zeer bekende nummers op eens dingen hoor (vinyl) die ik nog niet eerder hoorde (digitaal, cd).

Ook mensen met verstand van geluid geven aan dat het kwalitatief wel in orde is.. maar het merk speaker is een groot ???

Nu heb ik nog eens navraag gedaan bij mn collega die ze mij heeft geschonken. ze komen uit zijn voormalige studio, en na lang denken en graven denkt hij dat ze van Tannoy zijn.

er zitten nog kroonsteentjes achterop.. ik wil ze graag beetje aanpassen naar deze tijd (pluggen). Ze zijn niet bepaald een sieraad voor de woonkamer ;).
het doek mag wel vervangen worden, en wellicht ook de houten (fineer) kast.. maar volgens mij kan ik ze niet 1,2,3 zo open maken om te zien hoe het van binnen is, dingen te vervangen, of om even te checken of daar dan misschien iets herkenbaars in zt.

Kan ik hier fotos posten en dat iemand mij misschien wat kan vertellen?

Hoor het graag!
Groet
Wailer

foto posten kan via https://postimages.org/
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden


RJVR

6 juni 2023, 21:16:40 #3 Laatste wijziging: 6 juni 2023, 21:23:52 door RJVR
Philips (zelfbouw?) uit de jaren 70, best goed spul trouwens (de drivers) je zou het uiterlijk wel kunnen updaten inderdaad. Voor ongeveer 100 euro kan je tweedehands wel betere luidsprekers krijgen. Maar gewoon deze luidsprekers houden als je tevreden bent met het geluid.

Wel opletten dat je de luidsprekers in fase aansluit. Dus de "+" en de "-" bij beide luidsprekers hetzelfde, als het goed klinkt is dit goed, als een deel van de bass wegvalt staan de luidsprekers uit fase.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Heintje

En ga ze vooral niet "upgraden"door ze open te maken en er veranderingen in aan te brengen: stofzuig de frontjes en maak de kast goed schoon en luister er met veel plezier verder naar: je bent tenslotte blij met hoe ze nĂș klinken.

sonfab

Maak ze open en vervang de aansluitkabels. Je kan toch niets vernielen, toch? Schuur de kasten en vervang doek. Deze upgrade kan je NOG GELUKKIGER MAKEN.
Nooit tevreden

Theo van Wermeskerken

Ik zou ze ook eerst een beetje upgraden.
Niet met extreem dure componenten, maar inderdaad die brakke bedrading.
Ik heb destijds veel met dergelijke speakers gebouwd en Philips gebruikte ook geen dure componenten voor de filters.
Spoelen en weerstanden gebeurt niets mee, maar ze pasten ook bipolaire elko's toe en die zijn na zo'n 50 jaar wel zo'n beetje 'op'.
Vervangen door nieuwe bipolairen, geen mkp's.
Dan klopt het filter en het rendement niet meer.
De tweeters zijn de beroemde polycarbonaat typen met de gele dome, ook mooi voor de vd Heide adepten.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

d'Oh!

Zulke grote kasten spalken lijkt me ook geen kwaad kunnen.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

Wailer

Thnx voor de info!

En eindelijk duidelijk wat het zijn.

Ik ga kijken wat ik er van man maken.. weven open maken en zien wat er nog in welke staat is

Anders maar sparen voor mooi nieuw setje.

Nogmaals dank voor de reacties!

RJVR

7 juni 2023, 22:38:14 #9 Laatste wijziging: 7 juni 2023, 22:41:52 door RJVR
Maar is het nou zelfbouw met Philips componenten of door Philips zelf gemaakt? Meestal stond er een plaatje met specificaties en type nummer achterop.

Als je wat zelf kunt doen kan je het uiterlijk verbeteren en allicht wat verbeteringen aanbrengen. Zal er niet groot geld in investeren. Het is zeker de moeite om de aansluitingen te verbeteren dat kan vrij goedkoop. Dat zou voor het geluid allicht niet veel doen maar het aansluiten van betere kabels is dan veel makkelijker.



Op Ali express voor iets meer dan een tientje.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

sonfab

Door Philips gemaakt. Ik heb 45jaar geleden dezelfde gehad.
Nooit tevreden