• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

juiste condensatoren voor een metaldome tweeter?

Gestart door audiofilosoof, 7 juni 2023, 23:40:15

Vorige topic - Volgende topic

audiofilosoof

Ik ben het ontwerp Trapezium 3 van Speakerland aan het opknappen en wil het filter modificeren met onder andere beter condensatoren voor de vifa ht300D metaldome tweeter.
Wat zou een goede condensator zijn die niet te schel maar wel detailrijk klinkt bij deze tweeter?
ik heb nog twee 6,8 uF intertechniek audyncap+ liggen maar ben bang dat die wat te fel zijn.
Daarachter komt de 8,2 uF. die zou ik dan van claritycap CSA kunnen bestellen.
Graag advies.

Walt

Een koperfolie type, of misschien een tinfolie? Een oude paper-in-oil (PIO) lijkt me ook geschikt.

mediator

Er was zo'n site waarop ze allerhande condensatoren hebben getest. Daar staat ook wel een omschrijving bij. Ik sluit me verder aan bij Walt.

Gevonden: https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

audiofilosoof

9 juni 2023, 23:19:13 #3 Laatste wijziging: 10 juni 2023, 00:57:15 door audiofilosoof
Ik ken de captest site van Tony Gee. Helaas zegt hij nooit of een bepaalde condensator goed bij een bepaalde tweeter past.

Walt

Ik zou een koperfolie testen, vroeger had je dan alleen het prijzige Duelund, maar nu maken meer merken ze. Op Tony zijn site is wel wat te vinden. Anderzijds de Vifa tweeter zal relatief snel de beperkende factor zijn, het is dus ook een beetje hoeveel je wilt uitgeven, koperfolie is nu eenmaal hoger budget.

Walt

10 juni 2023, 06:52:23 #5 Laatste wijziging: 10 juni 2023, 09:25:41 door Walt
Welk merk en type zit er nu eigenlijk in, en welke waardes? Ik kan dan nog even kijken of ik nog tinfolie heb liggen in de bak hier.

schuit

claritycap heb ik ook in gebruik, mooie middenklasse en niet duur.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

mediator

Lekker makkelijk zo want ik ga weer met Schuit mee. Clarity Cap SA of ESA klinken zeker niet gehyped. Tannoy gebruikt ze ook voor hun Prestiges reeks. Voor het hoog is dat zo even uit mijn hoofd nog wel te betalen omdat je in de lagere waardes zit. Als je de Tony Gee website een beetje tussen de regels doorleest dan haal je er wel wat uit

schuit

Ik probeer trouwens meestal voor ongeveer <160 v versie te kiezen. Anders betaal je voor iets wat je niet gebruikt.

bij hoger voltage wordt de prijs hoger en ook het formaat wordt groter daardoor en dat past toch niet zomaar heel handig in een oud filter.

Tenzij je volledig nieuw print gaat maken is het geen probleem.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be