• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Nu eindelijk eens akoestiek aanpakken

Gestart door TrueRibbon, 12 juni 2023, 22:03:56

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Pak je die glazen tafel ook weg als je gaat luisteren? Die lijkt namelijk exact op je eerste reflectie punt te staan

Rood

Citaat van: RenéN op  1 augustus 2023, 22:11:13
Citaat van: evehal op  1 augustus 2023, 19:49:35Zoals ik het heb gedaan, is een mogelijkheid, die in mijn ruimte goed uitpakt! Er zullen meer goede mogelijkheden zijn, maar financieel gezien toch vrij goedkoop; esthetisch gezien biedt deze manier veel mogelijkheden in kleur en evt. afbeeldingen.
Ik heb als stof Camira Main Line Flex genomen: 140 cm breed en op lengte bestellen. Kosten 55 euro p/m.: 140 cm x 120 cm (nodig om te vouwen om het paneel)x 3. Dus iets van € 225,-
De Akutherm D40/40 kost 35€ per paneel, dus x3 is €128,- , aan latten 12x44x278 mm is ongeveer €20,-.
Dus al met al ongeveer €375,- voor 3 panelen.

Evehal.
Ik heb ook Akotherm los tegen de muren staan. En al twee jaar of zo latten staan om ook van die frames te maken. Echter, ik wil er een afbeelding op laten printen, maar wat mij tegenhoud is dat ik dénk dat die afbeelding het geluid gaat reflecteren in plaats van doorlaten. Zou dat kunnen kloppen of hebben ze daar bij Carima een oplossing voor?

Niet goedkoop denk ik maar er kan geprint worden *klik

WanFie

Afbeeldingen kunnen ook op luchtdoorlatende folie/doek geprint worden. Dat laat voldoende geluid door om lagere frequenties te dempen.

TVE in Sint Oedenrode is de grootste in Nederland op deze printmethode. Maar die leveren niet aan particulieren. Ze hebben er ook aluminium frames om de doeken op te spannen. Je kunt ze bellen om te vragen waar je deze kunt laten leveren.

https://tve.nl/pagina/69/easyfix-textielframes

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

RenéN

Dank Rood en Wanfie. Ik zat zelf aan een Jugendstil patroon (en niet aan een foto) te denken, om dat op doek te laten printen. De Akotherm platen en plinten ervoor heb ik zelf al. Ik ga me er eens in verdiepen!

evehal

Vandaag een nieuwe ervaring opgedaan op akoestisch gebied: enkele maanden geleden heb ik bericht over het plaatsen van akoestische panelen (diffusers) in mijn luisterruimte (woonkamer) en het resultaat daarvan.
Welnu, vandaag was ik bij een vriend, die luistert in een vrij grote luisterruimte met JBL-TI-speakers, MacIntosh versterking, Philips 205-cdspeler.
Hij had op 2 plaatsen in de ruimte AKU-panelen (met dik vilt, 5mm?) geplaatst en ik wist niet, wat ik hoorde: een rust van hebikjoudaar!!
Door de diffusie vermindert de flutter, krijgen tonen de ruimte om te klinken en klinkt het geheel enorm rustig en doortekenend............. fabeltastisch, wat een mooi, transparant geluid!!
3 Uurtjes luisteren waren voorbij zonder enige vermoeidheid!
Dus, ook een optie: AKU-panelen (allerlei kleuren)!
Groet, Evehal.

schuit

Dat zijn die panelen met houten latten toch?
Bedoel je geplaatst als in: aan de wanden geplaatst? En hoeveel percentage tov vloer ongeveer?
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

minplus

Ik zie wel andere panelen met vilt aan de voorkant in vele kleuren, geen AKU.
Stonden ze los of zaten ze tegen wanden geplakt?
En waar in de ruimte?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

evehal

Dit zijn panelen (houtlat met dik soort vilt -halve cm minimaal- erachter) van 60 cm breed en in verschillende lengtes/kleuren van het merk AKU!
De wand, waartegen de installatie staat, is ongeveer 23 meter lang, met een vernauwing op rechts naar de open keuken. Telkens als hij daar liep, vernam hij extra druk op de oren tijdens het spelen. Dus heeft hij daar 6 panelen geplaatst.
Aan de overzijde, die ingenomen wordt door een boekenkast mét boeken en cd's, geheel links, heeft hij 4 panelen geplaatst, ook puur op gehoor!
Het resultaat heb ik beschreven.
Voordat je de panelen definitief bevestigt, kun je experimenteren, waar ze het beste tot hun recht komen m.b.t. de klanken, door te luisteren
Andere optie is laten meten.

Duclaasie

Heb je misschien meer info, want als je zoekt op AKU krijg je zoveel ongerichte hits dat het onbegonnen werk is.

Heintje

Extra druk op je oren betekent een buik in het laag: op de plek van "de druk op je oren" is de luchtsnelheid het hoogst en dat ga je niet verhelpen met panelen tegen de wand waar de luchtsnelheid in het laag het laagst is en dus ook de dempende werking in dat gebied het laagst.

WanFie

Citaat van: Heintje op 21 februari 2024, 18:25:25Extra druk op je oren betekent een buik in het laag: op de plek van "de druk op je oren" is de luchtsnelheid het hoogst en dat ga je niet verhelpen met panelen tegen de wand waar de luchtsnelheid in het laag het laagst is en dus ook de dempende werking in dat gebied het laagst.

Andersom. Waar een buik heerst is de druk hoog en de snelheid juist laag. Bij een muur is de snelheid altijd 0 en de druk maximaal daarom klinkt het laag daar altijd luider. Ons gehoor is gevoelig voor geluidsdruk.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

Hero

LUISTEREN IS BELEVEN
Sinds een jaar of tien begeef ik mij op het pad van meester Van der Heide:
Een techniek die zich richt op het drastisch verbeteren van het geluidsbeeld.
Nog nooit heb ik mijn stereo-installatie   bestaande uit McIntosh versterkers en JBL TI speakers,  een Primare voorvoorversterker en een Claeraudio draaitafel zo mogen beleven door zijn toepassingen.
Deze worden nu door Berret en TvW gedaan.
Eerst een modificatie aan een Phillips 104  met de audiolamp en ringkerntrafo, gevolgd door audiotegels onder de versterkers en de cd-speler. dan de bekabeling naar de luidsprekers en interconnects met de diverse apparaten naar de voorversterker en een AHP klankmodule met een verbetering in de meterkast.
Tenslotte is het geluidsbeeld nog grootser geworden EN fraaier, rustiger en verfijnder.
Een meer gedetailleerde soundstage door het aanbrengen van de AKU akoestische panelen in mijn woonkamer/serre en keuken van 140 M2.
Ik ben nog in afwachting van een doorontwikkelde stekkerdoos van beide heren (Berret en TvW).

Ik wens vanuit mijn appartement op de 14e verdieping eenieder deze fantastische ontwikkeling toe
om  te luisteren naar   een degelijke transistorversterker die niet onder doet voor een buizen versterker om zo de muziek te beleven

luxman

Citaat van: Hero op  8 maart 2024, 22:42:10LUISTEREN IS BELEVEN
Sinds een jaar of tien begeef ik mij op het pad van meester Van der Heide:
Een techniek die zich richt op het drastisch verbeteren van het geluidsbeeld.
Nog nooit heb ik mijn stereo-installatie   bestaande uit McIntosh versterkers en JBL TI speakers,  een Primare voorvoorversterker en een Claeraudio draaitafel zo mogen beleven door zijn toepassingen.
Deze worden nu door Berret en TvW gedaan.
Eerst een modificatie aan een Phillips 104  met de audiolamp en ringkerntrafo, gevolgd door audiotegels onder de versterkers en de cd-speler. dan de bekabeling naar de luidsprekers en interconnects met de diverse apparaten naar de voorversterker en een AHP klankmodule met een verbetering in de meterkast.
Tenslotte is het geluidsbeeld nog grootser geworden EN fraaier, rustiger en verfijnder.
Een meer gedetailleerde soundstage door het aanbrengen van de AKU akoestische panelen in mijn woonkamer/serre en keuken van 140 M2.
Ik ben nog in afwachting van een doorontwikkelde stekkerdoos van beide heren (Berret en TvW).

Ik wens vanuit mijn appartement op de 14e verdieping eenieder deze fantastische ontwikkeling toe
om  te luisteren naar   een degelijke transistorversterker die niet onder doet voor een buizen versterker om zo de muziek te beleven
.

Foto's😉
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

Walt

Inderdaad graag foto's, klinkt als een imposante set!