• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Stein H1 harmonizers

Gestart door oordopje, 16 juli 2023, 16:20:16

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

16 juli 2023, 16:20:16 Laatste wijziging: 16 juli 2023, 16:24:48 door oordopje
Beste Audiofreaks

Bij deze deel ik weer een ervaring nu met de Stein H1 Harmonizers (zgn startset). Ik had al positieve ervaring met de Stein speakermatch plus die iets doen met het magnetisch veld tussen de speakers en de versterker. Deze Harmonizers werken nog magischer. Stein zegt dat ze informatie aan de luchtmoleculen geven (maar het zouden misschien ook Higs deeltjes kunnen zijn; wie zal het zeggen). Op internet lees je alleen positieve ervaringen. De belangrijkste reden om dit niet te proberen was de prijs van een H2 set van €2000,-. De goedkoopste op eBay is €1000,- en worden ook hoogst zelden aangeboden. Maar nu is er de wat simpeler H1 set voor ongeveer €600,- nieuw. Deze hebben geen regelaar aan boord. Worden ook nauwelijks gebruikt aangeboden, maar nu dus de kans gepakt.

Twee kleine kastjes met een batterijtje en twee steentjes.

Het effect is absoluut indrukwekkend. Ik hoef voor de kenners hier niet op te sommen over welke geluidsaspecten het gaat. Gewoon alle. Had het niet gedacht.

Je kunt het systeem uitbreiden met extra stenen etc. Maar ja, wordt het dan beter? Maar goed, dat vroeg ik me ook af toen ik dit experiment deed.

Ergens in Duitsland biedt iemand een verzameling Stein stenen aan voor de helft van de nieuwprijs. Beetje veel monnie. Dus ik pas (nog even)
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus
Auto: Mark Levinson

minplus

Erg veel geld voor heel erg weinig. Moet ik dit als serieus beschouwen?
Dat het op internet positieve dingen levert zegt weinig tot niets.
Zag ze trouwens 2ehands voor minder dan de helft staan.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

oordopje

Beetje voorspelbare reactie. Maar bericht is ter info voor mensen die er niet per definitie negatief tegenover staan. En als je het voor een prikje kunt kopen kun je het rustig uitproberen. Is het voor jou niks dan ben je het zo weer kwijt mogelijk met winst.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus

minplus

Ik sta er zeker niet per definitie negatief tegenover.
Vind de prijs alleen hoog als ik het vergelijk met bv een audiolamp.

oordopje

17 juli 2023, 18:07:10 #4 Laatste wijziging: 17 juli 2023, 18:26:53 door oordopje
OK. Ik zou zeker ook tegen de nieuwprijzen aanhikken en wacht dus mijn kansen af. Maar zowel bij deze Harmonizers als de Speakermatchers ben ik zo verrast door het effect dat ik me die volle prijs (bijna) kan voorstellen. Maar goed. Ik koop niets voor de volle mep.

Audiolamp. Moet ik ook nog verder bestuderen. Het kan altijd nog beter. Overigens werkt niet alles positief bij mij. Zo had een Schumangenerator wel effect maar juist negatief. Ook na omkering van de fase in het hele systeem. En ook een inline RCA van Stein zorgde voor verslechtering al kan dat door een defect zijn geweest. Dus gewoon weer teruggestuurd. Prettig zaken doen met Duitse high end hobbyïsten is mijn ervaring tot nu toe.

minplus

Als ik je goed begrijp heb je de audiolamp en ander v.d Heide aanpassingen (voor weinig geld) al uitvoerig getest?

oordopje

Nee nee, moet ik nog eens bestuderen.

Walt

De audiolamp met variac en gelijkrichter is ook best wat geld natuurlijk, maar zoals TvW vaker heeft aangegeven, mixen van tweaks kan averechts werken, ik heb nu ook heel veel tweaks uit de set verwijderd, de audiolamp, audiotegels en speakerweerstanden mogen het doen. Qua bekabeling had ik al Sonore interlinks, en sinds een paar dagen mooie Sonore luidsprekerkabels, de synergie van der Heide - Sonore lijkt heel fraai uit te pakken.

Groetjes Walter

oordopje

Juist die onvoorspelbaarheid, de veelheid aan variabelen en het gegeven dat "we" (lang) niet alle werkingsmechanismen begrijpen maakt het allemaal zo spannend. Elke ervaring heeft daarom waarde zonder dat die ook op een andere set van toepassing hoeft te zijn.

oordopje

Nog even wat aanvullingen voor wie geïnteresseerd is. Heb nu flink wat van mijn vaak beluisterde albums gehad.

Het is echt bizar wat deze kastjes bijdragen. Stage, controle en diepte van het laag is echt met stappen omhoog gegaan. Ook heel veel details erbij.

Natuurlijk kan het bij een andere set anders uitpakken. Maar dit is in elk geval een gegeven.

oordopje

Intussen wat nieuwe ervaring opgedaan met stenen.

1) Het toevoegen van 2 kleine rose kwarts stenen (als aanvulling op de Stein Harmonizers) gaf weer verdere verbetering.

2) Ik las over positief effect van Shungit stenen. Gewoon eens geprobeerd. Ze hadden zeker effect maar negatief. De magie van de muziek en de details waar ik inmiddels aan gehecht was geraakt verdwenen en kwamen weer terug na het weghalen van de Shungit stenen.

oordopje

10 mei 2024, 22:01:48 #11 Laatste wijziging: 10 mei 2024, 22:19:07 door oordopje
Bijna een jaar met de H1's gedraaid. Na de nodige upgrades op andere vlakken werd het tijd om wat met de Harmonizers te experimenteren. Het zijn platte doosjes van ca 10 bij 5 cm en ca 1,5 cm dik. Ze lagen plat ca 60cm achter de hoofdspeakers op de vensterbank. Een locatie die in de summiere info op internet werd aanbevolen. Ik heb ze nu op dezelfde plek rechtop gezet op de lange zijde. En je gelooft het niet, maar een fors positief verschil. Nog meer detail. Meer pit. Grote blij weer.