Welke Variac?

Gestart door BunnY, 19 juli 2023, 13:16:58

Vorige topic - Volgende topic

BunnY

Hallo allemaal,

Ik moet op zoek naar een Variac. Ik heb een stel versterkers die niet geschikt zijn voor 240-250V en er is me aangeraden om deze op een Variac te zetten. Nu moet ik dus op zoek en ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten.

Dus enig advies? Moet niet nieuw zijn, als iemand hier een variac heeft waar die graag vanaf is dan mag dat ook. Voila, ik hoor het graag!
We'll see about that !!

BunnY

Citaat van: BunnY op 19 juli 2023, 13:16:58Hallo allemaal,

Ik moet op zoek naar een Variac. Ik heb een stel versterkers die niet geschikt zijn voor 240-250V en er is me aangeraden om deze op een Variac te zetten. Nu moet ik dus op zoek en ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten.

Dus enig advies? Moet niet nieuw zijn, als iemand hier een variac heeft waar die graag vanaf is dan mag dat ook. Voila, ik hoor het graag!

Oeps,  moet bij het stukje over stroom....
We'll see about that !!

Regenpak

Citaat van: BunnY op 19 juli 2023, 13:16:58Nu moet ik dus op zoek en ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten
Allereerst: hoezo kunnen die versterkers niet gewoon op 230 V? Zijn ze 100 V (Japans) of 120 V (US)?

Maar goed. De keuze voor een variakkes is niet moeilijk. De vragen die je moet stellen zijn:
  • Wat is het budget?
  • Wat is het benodigde vermogen (in VA)?
  • Moeten er toeters en bellen bij?
  • Moet-ie in een kassie?

De antwoorden op die vragen geven je een oplossing.

Tjerk
It's been Monday all week long!

minplus

Past overigens prima in deze afdeling, BunnY.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

BunnY

Ik zit thuis met een netspanning van 240 tot 250V en blijkbaar is de trafo van mijn oudere actieve luidsprekers daar niet op voorzien en kreeg ik het advies van ze achter een variac te hangen.

-Graag met een stopcontact uitgang.
-Kan weggestoken worden dus hij hoeft er niet perse gelikt uit te zien.
-Is voor actieve luidsprekers die max 300w per stuk nemen. Dus samen MAX 600w. Dus een Ampere of 5 mag die toch leveren, meer is ook welkom.
-Budget, jah, wat kost zoiets?
We'll see about that !!

Regenpak

Citaat van: BunnY op 19 juli 2023, 16:14:23Ik zit thuis met een netspanning van 240 tot 250V en blijkbaar is de trafo van mijn oudere actieve luidsprekers daar niet op voorzien en kreeg ik het advies van ze achter een variac te hangen.
Van wie? Zijn er klachten? Enne, staan die speakers niet ALLANG op 240 V? De Philips 22RH541 bijvoorbeeld heeft gewoon een spanningscarousel. Dit is gevalletje kanon op mug.

Tjerk

BunnY

De trafo is niet voorbereid op andere spanningen blijkbaar. Heeft ook geen 'wieltje' dus.
Het advies komt van een techneut die ze momenteel onder handen neemt en wiens oordeel ik wel vertrouw.
We'll see about that !!

gslikker

ik zou een autotrafo nemen of iets waar je de primaire wikkeling gebruikt om van af te tappen.
Waar je dus een 240V of 250V  wikkeling hebt en dan 220 of 230 aftapt. Hier heeft iemand op MP zoiets Advertentienummer: m1961686985

Regenpak

Citaat van: BunnY op 19 juli 2023, 18:34:55Het advies komt van een techneut die ze momenteel onder handen neemt en wiens oordeel ik wel vertrouw.
Nou weet ik nog niks. Om wat voor speakers gáát het nou? Is er wat mee mis? Wat is het probleem met die trafo? Wordt-ie heet ofzo? Zitten er geen taps op? Voor 240 V?

Een variakkes is in feite ook een autotrafo maar dan instelbaar. Als-ie te licht is en je speakers moeten hard werken gaat het ook fout. Die scheidingstrafo in Sappemeer is in ieder geval zwaar genoeg. Waarschijnlijk.

Tjerk

Jan66

Hij is van week 06 van het jaar 1992, zie sticker rechtsonder.

BunnY

Ik heb misschien toch liever een 'afgewerk' exemplaar waardoor stroomvoerende kabels niet bloot hoeven te liggen (er lopen hier katten rond en je weet nooit wat die ondernemen).

Nu zijn er een aantal sites waar je variacs kant en klaar kan kopen (vb deze). Nu heb ik dan ook nog de keuze tussen 2 kleinere of 1 grotere. Maar wat ik me net bedacht, is de versterkingsfactor afhankelijk van de spanning die de variac levert? Dus als ik één bijvoorbeeld op 215V zet en de andere op 225V, klopt het dat ze dan niet even luid spelen? Want in dat geval lijkt 1 zwaardere mij handiger.
We'll see about that !!

Regenpak

Citaat van: BunnY op 19 juli 2023, 22:03:51Maar wat ik me net bedacht, is de versterkingsfactor afhankelijk van de spanning die de variac levert?
Absoluut niet. Alleen het afgegeven maximale vermogen.

Tjerk

BunnY

En wat zou je dan aanraden? Twee kleinere variacs of 1 'grote'?

Voordeel aan 2 kleine is dat de stroomkabels niet uit hetzelfde punt moeten vertrekken, als er toch 1 stuk zou gaan dan werkt de andere nog.
Nadeel aan 2 kleine is dat het wat duurder is.
We'll see about that !!

Geen hond

een variac instellen op 225volt ,advies van hersteller .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden