• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Welke Variac?

Gestart door BunnY, 19 juli 2023, 13:16:58

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Wat jammer, deze aanpassing.
Pakweg 30 jaren geleden had ik vele klanten in de winkel die zo'n variac in originele toestand heel graag zouden hebben om op die manier hun 20 Watt low budget Akai versterker op te krikken naar 260/220 x 20 = bijna 24 Watt. 
(Niet wetende dat dat zo niet werkt, maar dat boeide toen helemaal niet.)  8)

;D

Theo van Wermeskerken

Ook niet wetende waarschijnlijk dat die extra paar watts niet eens hoorbaar zouden zijn.
Vermogens verhouden zich logaritmisch.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Tom!

Ik moet voor mijn werk regelmatig ingangsspanningen op onze laadpunten controleren en zie de netstroomfluctuaties steeds meer uit de hand lopen. Op een mooie dag is 255 V de norm op veel plaatsen en ik heb het zien oplopen tot 280 V.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Tom! op 20 augustus 2023, 11:26:46Ik moet voor mijn werk regelmatig ingangsspanningen op onze laadpunten controleren en zie de netstroomfluctuaties steeds meer uit de hand lopen. Op een mooie dag is 255 V de norm op veel plaatsen en ik heb het zien oplopen tot 280 V.

Dat is een wel zeer ongezonde spanning voor je apparatuur.
Helemaal als die nog op 220 volt staat of alleen daarvoor geschikt is.
Voor buizen apparatuur is het nog slechter.
Blij dat het hier allemaal nog binnen de perken blijft.

Tom!

Je kunt duidelijk zien waar de netbeheerder het wel of niet goed voor elkaar heeft.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Niemand

Ik meet regelmatig hier in het westen in de regio van Stedin  en altijd 236 tot 237 volt nooit hoger of lager
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Sterremuur

21 augustus 2023, 09:43:52 #37 Laatste wijziging: 21 augustus 2023, 09:46:09 door Sterremuur
Hier mijn spanningsgrenzen, de afgelopen 2 weken.

Lijkt mij heel netjes in een straat met ca. 60% zonnepanelen.
Gisteren hoogste opbrengst sinds aanschaf, 26 KWh.
Ik ben zendamateur, maar ik heb nog niet geluisterd naar HF rotzooi...
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

BunnY

Ok... de Variac is binnen en ik zou dus graag zo'n eurostekker inbouwen. Kwestie van het proper te doen en omdat ik dan ook weer eens iets nuttigs kan doen thuis op mijn werktafel :-)

Nu bestaan er zo'n dingen...

Heeft iemand een idee waar ik alternatieven van die dingen zou kunnen vinden?
Waarom nieet gewoon een eurostekker monteren... vrees dat ik dat niet proper gemonteerd ga krijgen. Met zo'n bindplaatje heb je toch wat meer ruimte... En ik  kan me niet inbeelden dat geen enkele firma het idee had om plaatjes voor zo'n stekkers te laten lasersnijden...

En deze bestaan ook... op voorwaarde dag ik genoeg diepte in de kast van de variac heb.
We'll see about that !!

BunnY

Ik was te snel... uiteindelijk is het dit geworden!

Meer uitleg over hoe het een en ander aan te sluiten volgt later. Nu eerst wat koken!

De stekker is wel proper gelukt. Goed half uur vijlen en passen. Volgende keer de andere kant!
We'll see about that !!

Nicolas

Goed bezig! Die eerste foto heeft onbedoeld ook heel veel van een stock photo.  ;D
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

BunnY

Dus de paar vragen...

1) Waarvoor dienen de andere ingangen/uitgangen op het printplaatje?
2) Een aarding, lus ik die gewoon door of gebruik ik het aardingspinnetje op de print ook of laat ik de aarding gewoon zo (de toestellen die aangesloten worden die hebben geen aarding)?

Straks ga ik waarschijnlijk de vrouwelijke eurostekker monteren en dan volgende week ergens ga ik de aansluitingen maken (mijn krimpkous ligt nog bij mijn ouders).

We'll see about that !!

Theo van Wermeskerken

Ikweet niet of de vraag aan mij is, maar ik ken deze variac niet.
De werking is echter altijd simpel en met een universeelmeter kom je er snel achter wat de functie van die aansluitingen is.

BunnY

23 augustus 2023, 13:47:40 #43 Laatste wijziging: 23 augustus 2023, 13:51:30 door BunnY
Het is een algemene vraag. En dat van eens meten met de voltmeter was inderdaad mijn plan. Maar wat informatie op voorhand kon/kan geen kweed dacht ik dan weer :-)

De tweede plug zit er ook in!

Een dezer krimpkous halen bij mijn ouders en het ding solderen. Maar dus nog eens een balletje... aarding wel of niet gebruiken/aansluiten?
We'll see about that !!

berret

Uiteraard wel. Je kunt altijd bij de op de variac aan te sluiten apparatuur nog beslissen wel of niet. En aangezien het huis van de variac van metaal is...