• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Diverse smaken/diverse meningen/diverse belevingen

Gestart door sonfab, 31 juli 2023, 10:14:02

Vorige topic - Volgende topic

Jos de gekste

Ik denk inderdaad dat de oude apperatuur beter is. Hier zijn minder synthetische grondstoffen gebruikt.
Ik besef dat ik naar een installatie zit te luisteren, uit 1982. Ik word in de muziek meegenomen. Nu met een oude halogeenlamp met reflectoren( metalen spiegels) om de I.R. terug te reflecteren om de temp van de lamp hoog te houden. Dus veel infrarood.
( deze info is wat ik lees en herken in mijn kamer.) Blijkbaar is , volgens de documentatie, mijn dimmer ook nog van de "goede" (=van der heide-)generatie.
En dat hoor je.
Bovendien wil ik eenieder die nog niet in die "bubbel" zit, aanraden om te kijken of je speaker dunne bedrading heeft. Probeer es een 2,5 of 4 mm2 kabel en ervaar het verschil.

Theo van Wermeskerken

Hmmm, bij de vd Heide inzichten is het van groter belang gebleken wat er om een kabel zit dan wat er in zit.
Waar je mee in contact komt wordt je mee besmet a.h.w.
Voorts is een versterker met weinig vermogen eenvoudiger 'goed' te krijgen dan eentje met veel vermogen.
Het parallel schakelen van meerdere vermogens componenten,  buizen of transistoren leidt onherroepelijk tot verschillen in die componenten die je moet compenseren / corrigeren.
Dat nut van het lage vermogen leidt tot de noodzaak van gevoelige, hoogrendement speakers die het weer mogelijk maken om met juist dunnere kabels te kunnen werken.
Die zorgen voor een betere focussering.
Moraal : signaal moet je geen keuze laten maar dwingen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden