• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

GZ34

Gestart door SystemII, 21 augustus 2023, 10:44:11

Vorige topic - Volgende topic

SystemII

Wanneer ik de GZ34 van Philips gebruik gaat alles helemaal goed, maar wanneer ik een nieuwe GZ34 van JJ Electronics erin zet, slaan letterlijk de vonken in de buis over, niet continue maar af en toe en de ene keer heftiger dan de andere, natuurlijk hoor je dat op je speakers. Er moet dus een verschil inzitten. Gelukkig is die van Philips nog niet stuk, maar ik dacht na een hele lange tijd alle buizen maar eens te gaan vervangen. Niet de GZ34 dus.

211audio

21 augustus 2023, 11:49:43 #1 Laatste wijziging: 21 augustus 2023, 11:51:47 door 211audio
Dat is mij ook al een paar keer gebeurd met JJ GZ34 buizen. Ik gebruik nu liever de Sovtek of TAD 5AR4/GZ34

SystemII

Citaat van: 211audio op 21 augustus 2023, 11:49:43Dat is mij ook al een paar keer gebeurd met JJ GZ34 buizen. Ik gebruik nu liever de Sovtek of TAD 5AR4/GZ34
Grappig, ik heb de andere buizen allemaal vervangen door Sovtek behalve de GZ34. Er is dus ook geen logische verklaring voor vermoed ik.

Regenpak

Citaat van: SystemII op 21 augustus 2023, 19:53:24Er is dus ook geen logische verklaring voor vermoed ik.
Die is er wel. Luchtinbraak of slechte productie. Waarschijnlijk het laatste omdat JJ nou niet direct bekend staat voor z'n goede kwaliteit.

Een buis mag niet vonken. Punt. Doet-ie dat wel dan is-ie stuk en moet-ie weg.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Theo van Wermeskerken

Die JJ buizen staan nu niet bepaald bekend om hun robuustheid en in een gelijkrichtbuis gebeurt het e.e.a.
Waar het daar vaak fout gaat is een te grote capaciteit van de condensator direct na de gelijkrichter.
Waar dat bij een solid state gelijkrichter eigenlijk niet speelt is die waarde bij een buis wel kritisch.
De beste methode is dan ook om daar geen condensator te bebruiken ( choke input )
Levert ook nog eens de mooiste voedingsspanning en de best klinkende versterker op.
Nadeel is dat je dan wel een choke / smoorspoel nodig hebt maar daarzonder speelt een versterker toch al niet in de eredivisie.
In het hierboven beschreven geval zou ik dan ook beslist geen JJ buis en ook geen Sovtek gebruiken maar een mooie Philips of Mullard en als je hem kunt bemachtigen eentje met een D getter.
De verliezen in die laatste zijn net als bij de GZ 37 aanzienlijk lager en de hoogspanning dus hoger.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Regenpak

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 22 augustus 2023, 15:34:04De verliezen in die laatste zijn net als bij de GZ37 aanzienlijk lager en de hoogspanning dus hoger.
Daar geloof ik geen barst van. De verliezen in een GZ34 worden gedicteerd door de oppervlakte van de kathode. Die is bij alle soorten GZ34 min of meer gelijk. GZ37 is een ander, veel zeldzamer type (met bijbehorend prijskaartje) en kan meer stroom aan. De datasheet suggereert echter ook meer spanningsval bij bepaalde stroom dus juist meer verliezen. En dus juist een lagere hoogspanning. Een paartje 1N4007's verslaat ze allemaal. Maar wat is daarvan de lol...

Hoe dan ook. Die JJ is stuk. Weg ermee.

Tjerk

Theo van Wermeskerken

Dat hoef je ook niet te geloven, maar het is gewoon zo dat de D getter uitvoering van met name de GZ 37
een ongeveer 15 - 20 volt hogere hoogspanning levert.
Of die dan een grotere kathode heeft weet ik niet
Ze zijn helaas ouder en veel minder gangbaar en ik prijs me gelukkig er een aantal van in bezit te hebben.
En je bent altijd welkom het hier zelf te komen beleven / meten.
Overigens is het verlies in een buisgelijkrichter nu net het mooie en met geen enkele diode gelijkrichting te vergelijken qua klank.
In dat verlies, helemaal bij een choke input systeem, blijft en hele hoop zooi uit het lichtnet achter zodat je met heel kleine condensatoren kunt werken.
Ik werk bv met slechts 3,3 uf, een klankmatig erg fraaie Epcos MKV.
Cock werkt zelfs zonder condensatoren en zo ken ik er nog wel iemand.
Verder kan die betreffende gelijkrichter inderdaad best kapot zijn, J J is nu eenmaal niet zo best.
Maar door het monteren van een kleinere condensator als eerste afvlakking heb ik het probleem van een vonkende GZ 34 ook eens opgelost.
Daar zat dan ook een te grote waarde in en bovendien ook nog een altijd slecht 105 graden type.

SystemII

Ik weet voldoende en heb al kleinere Elco als eerste afvlakking in gebruik. Het is kompleet bromvrij en het klinkt bovendien ook nog eens beter dan toen dat niet zo was. Ik had de JJ teruggestuurd omdat ik dacht dat deze defect zou zijn, kreeg een ander, maar die doet exact hetzelfde. Gelukkig heb ik de Philips tube nog en die gebruik ik dan ook.
Wanneer ik de versterker inschakel met de JJ erin duurt het aanzienlijk langer voordat de hoogspanning er is.

Dank voor de reacties.

Regenpak

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 22 augustus 2023, 19:05:40Maar door het monteren van een kleinere condensator als eerste afvlakking heb ik het probleem van een vonkende GZ34 ook eens opgelost.
Zou kunnen. Een grote C betekent een grote piekstroom en de kathode vindt dat niet fijn. Als daardoor gas in de buis vrijkomt kan je vonken krijgen. Vergeet niet dat in een buis piekspanningen van een kilovolt staan. Je hebt maar een paar ionen nodig om vonken te krijgen. Ik weet alleen niet of dat ook inderdaad zo werkt. Zo goed ben ik nou ook weer niet thuis in buizentechniek. Maar een smoorspoel zal de kathode zeker op prijs stellen.

Overigens ken ik de GZ37 helemaal niet. De GZ32 wel. Die zitten in mijn Franse 819-lijnen-TV. Of eigenlijk zaten want nu zitten er Chinese 5Z4's in. Die lijken erop. En ze zijn helemaal zo beroerd niet.

Tjerk

Regenpak

Citaat van: SystemII op 22 augustus 2023, 19:31:29Wanneer ik de versterker inschakel met de JJ erin duurt het aanzienlijk langer voordat de hoogspanning er is.
Dat is wel raar want de GZ34 is indirect verhit. Misschien is die Philips stiekem toch direct verhit. Je kan het goed zien, direct verhit zijn dunne strips, indirect verhit zijn nikkelen pijpjes van 1-2 mm doorsnede.

Tjerk

Theo van Wermeskerken

Citaat van: SystemII op 22 augustus 2023, 19:31:29Ik weet voldoende en heb al kleinere Elco als eerste afvlakking in gebruik. Het is kompleet bromvrij en het klinkt bovendien ook nog eens beter dan toen dat niet zo was. Ik had de JJ teruggestuurd omdat ik dacht dat deze defect zou zijn, kreeg een ander, maar die doet exact hetzelfde. Gelukkig heb ik de Philips tube nog en die gebruik ik dan ook.
Wanneer ik de versterker inschakel met de JJ erin duurt het aanzienlijk langer voordat de hoogspanning er is.

Dank voor de reacties.

Welke capaciteit zat er eerder in dan en welke nu ?
En wat je al hebt aangetoond  : als het bromt ligt het niet aan die eerste elko.
Tip en als je er de ruimte voor hebt : sluit eens ipv die elko een olie condensator aan.
Klinkt nog beter, helemaal als er een 105 graden elko in zit.

SystemII

23 augustus 2023, 19:15:19 #11 Laatste wijziging: 23 augustus 2023, 19:24:21 door SystemII
Er zat eerst 60 µF en nu 40 μF in als eerste en het is absoluut 100% bromvrij. 60 μF is ook het maximum wat de GZ34 mag hebben, vandaar mijn 'experiment' met minder wat dus goed uitgepakt heeft. Wellicht dat de JJ daar wat meer moeite mee heeft.