Berret's netspannings inspanning

Gestart door Theo van Wermeskerken, 16 september 2023, 10:36:33

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

Zoals al gezegd is Berret de laatste tijd naar aanleiding van vele vragen omtrent zekeringen en netspanning bezig om allerlei aangepaste zekeringen en de laatste tijd die voor gebruik in de bekende AHP modules aan het ontwikkelen.
Van die AHP modulen bestaan er een paar uitvoeringen : de dubbele met een zekering in de fase en een koperen buisje in de nul en de enkele met alleen een zekering in de fase.
Bij de dubbele is het van groot belang dat aan de rechterzijde het buisje en links de zekering komt.
En omdat zeker te krijgen heeft AHP vreemd genoeg twee uitvoeringen van dat buisje geleverd : een glad koperen buisje dat er net als de zekering zo is uit te halen en een koperen buisje met daar doorheen een kleine schroef waarbij het kopje van de schroef er voor zorgt dat het buisje er niet maar zo uit wil.
Dat is van belang omdat de zekering anders tevens in de nul leiding kan worden geplaatst.
Enkelen hier hebben dat al eens gedaan en alles speelt dan prima maar het is gevaarlijk als die zekering op die plek zou doorslaan.
Bij calamiteiten zou de fase niet worden onderbroken en alles in de set nog onder stroom blijven staan.
In de nul van ons lichtnet wordt dan ook niet geschakeld om die reden.
Het buisje dus rechts plaatsen, daarop staat dan ook N van neutral / nul.

Op basis van die buisjes heeft Berret een zeer effectief 'filter' bedacht dat denk ik binnenkort op diverse plekken zal gaan rouleren om ervaringen op te doen.
Deze ervaringen dan ook graag melden, positief of negatief zodat in de definitieve uitvoering de verbeteringen kunnen worden doorgevoerd
Het apparaat is nog in de experimentele fase en forumlid Audiovorden heeft voor zover ik nu weet het enige en eerste exemplaar ter test.
Misschien kan hij er hier alvast iets over zeggen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

audiovorden

Ik heb inderdaad sinds afgelopen zondag een netfilter van Berret op proef. Berret bracht het netfilter zelf langs en zei alleen "probeer maar eens". Vanwege familieomstandigheden heb ik er tot op heden minder luisteruren opzitten dan de bedoeling was, maar een eerste oordeel kan ik wel geven.

Het netfilter is een viervoudige installatiedoos. Hoe het filter er inwendig uitziet weet ik niet. Het enige dat ik weet dat er een tegeltje in zit en je dus het netfilter niet op een audiotegel moet zetten.

Ik heb in een eerdere post wel eens verteld dat ik last heb van "netvervuiling". Op die momenten is de netspanning lager dan gebruikelijk (rond de 223 V ten opzichte van normaal ca. 230 V) en klinkt mijn set minder ruimtelijk en dynamisch.

Bij beide situaties is het effect van het filter van Berret hoorbaar. Na het aansluiten hoor je direct wat het filter doet. Het geluid is schoner, vloeiender, spontaner ook (als dat een correcte benaming is). Ook zijn meer details hoorbaar, net alsof de ruisvloer lager is geworden en je "beter in de muziek zit". Ik blijf mij verwonderen dat er na de zekering en het buisje in de zekeringhouder toch nog een verdere verbetering mogelijk is. Zeer aan te bevelen.

Jan66

Kan er een foto geplaatst worden van het netfilter?

Theo van Wermeskerken

Dat zou niks verduidelijken, maar nee, want het is nog een experimenteel proefmodel.

Tom!

Interessant, netvervuiling is een flink probleem de laatste jaren. Onderspanning is een minder algemeen voorkomend probleem dan overspanning volgens mij, maar als je ver van een transformatorhuisje af zit kan het wel een probleem zijn.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Theo van Wermeskerken

Zowel over als onderspanning is met een bucktrafo goed op te lossen.
Voor dat doel heb ik een in stapjes van 5 volt omhoog en omlaag instelbare buck gebouwd.
Wat wel een lastige is is als de spanning zo extreem fluctueert. Kan met zonnepanelen oplopen tot boven 250 volt.
Daar is dan moeilijk op te reageren, vooral als je de spanning  binnen een paar volt stabiel wilt houden.
Er bestaan zelf regelende variacs die de trafo constant een beetje heen en weer regelen.

amp

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 16 september 2023, 14:27:41Zowel over als onderspanning is met een bucktrafo goed op te lossen.
Voor dat doel heb ik een in stapjes van 5 volt omhoog en omlaag instelbare buck gebouwd.
Wat wel een lastige is is als de spanning zo extreem fluctueert. Kan met zonnepanelen oplopen tot boven 250 volt.
Daar is dan moeilijk op te reageren, vooral als je de spanning  binnen een paar volt stabiel wilt houden.
Er bestaan zelf regelende variacs die de trafo constant een beetje heen en weer regelen.

Nu is het ook wel zo dat er in je apparatuur spanningsregelaars zitten......hoe komt het dan dat de waarde van de netspanning een probleem(pje) is....?

Als hier de spanning op 253 V raakt met zonnig weer, dan kan het zijn dat ie plots terug zakt naar 230 ongeveer........dat doen dus die zonnepanelen in de buurt hiero.....de omvormers schakelen de panelen uit op het moment dat de spanning op + 10 % komt, dus op 253. Die overspanning wordt sjuist door die installaties op de daken van de mensen veroorzaakt...

audiovorden

Ter verduidelijking: mijn set klinkt op sommige tijdstippen niet optimaal. Op die tijdstippen is ook de netspanning lager dan normaal. Er hoeft geen oorzakelijk verband te zijn. De tijdstippen zijn meestal eind van de middag en begin van de avond. Dan zijn er waarschijnlijk ook veel gebruikers op het net. Ik denk dat er op die tijdstippen sprake is van meer netvervuiling. Maar dat is maar een aanname.

Jan66

Ik gebruik de Siemens Sitor zekeringhouder. In de fase zit een Hifi-Tuning Supréme 3 zekering en in de nul Berrets nullijn buisje.

Berrets nullijn buisje:

Berrets nullijn + originele nullijn buisje

Het is best moeilijk om de juiste woorden te vinden hoe het klinkt, maar ik ben positief verrast. Het is een blijvertje geworden.

Edit: Het is me meerdere keren opgevallen dat ik meer laag krijg, nu ook weer.

Tannoysuperprestige 2

Zoals eerder genoemd, zou ik nog enkele foto's plaatsen.
Op de 1e foto staat de originele zekering in de AHP module. Die is dus hol.
Op de 2e foto staat het originele buisje zoals die standaard in de AHP module zit
Op de 3e foto staan de nieuwe Berret zekering en gevuld buisje.
Op de 4e foto staat de AHP module zoals deze in mijn meterkast zit. Is dus groep 8 bij mij ;D
Op foto 3 en 4 kun je zien hoe je ze erin moet plaatsen

Vanaf het 1 moment dat ik de Berret zekering en het Berret buisje erin heb geplaatst ben ik zeer tevreden. Zoals het betaamt in de 'wereld van de ordening' gaat het geluid nog wel een beetje 'op en neer'. Zo nu en dan zakt het iets weg. Dan klinkt het net een tandje gewoner. Na goed gebruik zal het na een week of twee stabiel zijn. Ik vind dat altijd een lastige fase. Ik laat het er rustig inzitten en 'inbranden' of hoe willen we zo iets zou noemen. Misschien is 'uitvloeien' wellicht een betere term. Wie een echt goede term heeft.....meld het hier!

Jan66

Walt

Tannoysuperprestige 2

Citaat van: Walt op 18 september 2023, 21:44:12Doorbloeden!

Doorbloeden is idd heel fraai. Mij staat ook bij dat Theo van Wermeskerken dit ook zo noemt.

evehal

Tot nu toe heb ik alle verbeteringen-met-succes van de heren TvW-B. toegepast.
Vandaag het netfilter van Berret mogen proberen en vanaf het eerste moment was het raak: nog meer stilte, waardoor het lijkt, dat jij tot rust komt en beter in staat bent de klanken tot je te nemen, klanken die erg lang kunnen worden en je het gevoel geven er "live" bij te zijn, mede door het enorme beeld wat ontstaat. ]
Tevens vond ik, dat er toename van diepte was.
Het laag wordt duidelijker weergegeven, bekkenhoog klinken "kleuriger" en wordt er heel veel informatie duidelijker waarneembaar.
Het lijkt alsof er een doek voor weg wordt getrokken.
Kortom: weer klinkt het mooier en levendiger (sprankeliger) en is dit apparaat zeer aan te bevelen!

audiovorden

Proficiat en geniet er maar van. Hier dezelfde ervaringen als die jij beschrijft.
Net alsof het oplossend vermogen van de speakers is toegenomen.