DAE veldhoven

Gestart door WanFie, 8 oktober 2023, 19:39:51

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Aangezien dit een audioforum is, vroeg ik me af...is er niemand geweest?

Ik wel, zelfs twee dagen en heb me uitstekend vermaakt.

En het was er druk, maar geen audiofreaks??
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Duclaasie

Ik ben vandaag geweest, was weer gezellig en interessant. Wat mij betreft was de Kii Seven de absolute show winnaar!!

WanFie

Citaat van: Duclaasie op  8 oktober 2023, 21:12:41Ik ben vandaag geweest, was weer gezellig en interessant. Wat mij betreft was de Kii Seven de absolute show winnaar!!
Helemaal mee eens. Maar verder, veel geweld en weinig muziek. Die Rivieraset vond ik ondanks het gebrek aan laag ook erg goed.

minplus

Henkvergeten ver weg en gigantisch druk met andere dingen.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Parker700

Winnaars voor mij:
Goldmund en Aequo.
Muziek, daar kikker je van op!

WanFie

Op het high-endforum loopt er ook een topic over de DAE. Daarin reageren veel mensen en het is opvallend hoe veel verschillende voorkeuren er zijn Wat de een niks vind, daar is een ander weer helemaal lyrisch over.

Zo vond ik de set met PMC luidsprekers helemaal vooraan echt niet best klinken. Zeker niet voor het geld wat dit kost, nl € 300.000,-. Gisteravond werd ik gebeld door een audiokennis die juist die set het best van de hele show vond.

Vreemde wereld.

Duclaasie

Citaat van: WanFie op  9 oktober 2023, 19:50:47Op het high-endforum loopt er ook een topic over de DAE. Daarin reageren veel mensen en het is opvallend hoe veel verschillende voorkeuren er zijn Wat de een niks vind, daar is een ander weer helemaal lyrisch over.

Zo vond ik de set met PMC luidsprekers helemaal vooraan echt niet best klinken. Zeker niet voor het geld wat dit kost, nl € 300.000,-. Gisteravond werd ik gebeld door een audiokennis die juist die set het best van de hele show vond.

Vreemde wereld.

Die grote PMC's heb ik niet gehoord, maar het kleine setje met Arcam versterking heb ik wel gehoord. Wat mij betreft een van de allerslechtste sets van de show.  Het klonk alsof de linker luidspreker uit fase stond, dun, kaal en zonder fatsoenlijk laag. Onbegrijpelijk dat naar überhaupt nog mensen bleven zitten.

minplus

Voor 300.000 zijn alle speakers hopeloos.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

mediator

Verschillen in ervaring of opvatting over een set kan door zoveel verschillende dingen veroorzaakt worden. Voorkeur is er zeker één. Maar wat er toevallig aan
muziek gedraaid wordt ook. Zo heb ik Goldmund in vroeger tijden al indrukwekkend horen klinken met wat men vermelde als 'eigen opnamen'. Totdat ik een verzoeknummer plaatste. Dat klonk slecht. Schril, plat, kaal, hard. Ook hoe hard er gespeeld wordt heeft invloed. Verder wel met Minplus eens. Een bedrag van 3 ton voor een speaker. Niet echt nodig.

WanFie

Nou ehh. Die 3 ton was voor de hele set. Maar ik vind luidsprekers van boven de €20000 al extreem duur.
Zo'n Wilson Sasha kost tegenwoordig ruim €60.000. Dat is de opvolger van mijn W/P 5.1. Wanneer ik 20 jaar moet wachten voor dat die binnen mijn bereik komt ben ik er waarschijnlijk niet meer. Dus ik "behelp" me maar met de oude. 

Benco

Citaat van: mediator op  9 oktober 2023, 23:14:28Verschillen in ervaring of opvatting over een set kan door zoveel verschillende dingen veroorzaakt worden. Voorkeur is er zeker één. Maar wat er toevallig aan
muziek gedraaid wordt ook. Zo heb ik Goldmund in vroeger tijden al indrukwekkend horen klinken met wat men vermelde als 'eigen opnamen'. Totdat ik een verzoeknummer plaatste. Dat klonk slecht. Schril, plat, kaal, hard. Ook hoe hard er gespeeld wordt heeft invloed. Verder wel met Minplus eens. Een bedrag van 3 ton voor een speaker. Niet echt nodig.

Voila !

Mensen hebben nu eenmaal voorkeuren ...
Welke muziek , welke geluidssterkte , welke klankkleur ...
En ja vele standhouders weten precies welke nummers er goed klinken op hun vaak hele dure set in die bepaalde ruimte en die gaan dan ook niets anders dan dat draaien ...
Ik mocht wel een verzoekje doen op het laatste van de dag bij audiophool , ik was eerder op de dag geweest en toen vond ik het wel leuk klinken ...
Als verzoekje  koos ik echt gewoon een jaren 80 nummer omdat een goeie set gewoon alles moet kunnen draaien , Simple Minds - Big sleep...
Was het echt slecht ? neen .... maar goed ook niet naar mijn mening , zeker niet als je dan de setprijs erbij neemt.
Bij Lyngdorf op de LS1000 set was Big sleep een heel ander verhaal , wat ook bevestigd dat het lang geen slechte opname is , maar dat wist ik al van thuis.
Het moeilijk aan de audioshow is de drukte ...
als een kamer overdreven druk is is het moeilijk een goede indruk van de set te krijgen ...
je zit dan meestal niet op de ideale luisterpositie  en de akoestiek  veranderd ook helemaal met zoveel mensen in de kamer... + dat er vele mensen zijn die het nodig vinden om tijdens de luistersessie hun levensverhaal te vertellen op best  een hoog volume  omdat ze anders niet boven de muziek uitkomen  ::)
Vaak maken ook de standhouders zelf zich daar schuldig aan.
Je moet dus een berg geluk hebben om een goeie luistersessie te kunnen meemaken.
Niet te druk , goeie zitplaats en mensen die respect hebben voor de muziek en een gevarieerde playlist zodat je een idee krijgt wat de set kan.
Ik heb dan ook twee dagen de show afgelopen en kamers gezocht die me iets zeiden , en dan op de momenten dat het er even minder druk was mijn slag te slaan.
Over de inkomprijs (ik heb er ook al over gelezen dan er mensen zijn die dat erg duur vinden)
maak het gratis en het word NOG drukker en zal nog meer mensen aantrekken die eigenlijk niet voor de audioshow komen maar gewoon een dagje uit , + ik vind het helemaal niet zo duur , er zijn plaatsen genoeg waar je meer betaald voor op de parking te mogen staan ...
De eetgelegenheden vind ik wel wat minder , ik ben gewoon geen fan van een broodje kroket !
Het postieve was dat de halfgare hamburger met frietjes voorzien was met gewone mayo en geen zoete.
Ik vond het verder best leuk , jammer dat ik in het doolhof geen forumleden ben tegengekomen.

Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

WanFie

Een verzoeknummer op een show is altijd lastig. Waar komt de muziek vandaan en welke versie is het. Remasters klinken meestal slechter dan het origineel. En op Qobuz b.v. staat alleen de geremasterde versie uit 2002.
Ik vond de Lyngdorf line arrays wel aardig klinken. Maar zo in de hoek gepropt lijkt me niet ideaal.

morph

Citaat van: WanFie op 10 oktober 2023, 20:26:22Een verzoeknummer op een show is altijd lastig. Waar komt de muziek vandaan en welke versie is het. Remasters klinken meestal slechter dan het origineel.
Wat niet zo is maar we zijn dan al te lang bekend met de eerdere versie en we weten over het algemeen niet hoe het in de studio bij opname klonk of bedoeld was.
We baseren zo'n oordeel over een remaster voornamelijk op herinnering aan de eerdere en de daarbij gevoelde emoties.
Terwijl het uitgangspunt voor een remaster een betere kopie van de originele opname is die mogelijk blijkt door geavanceerdere apparatuur (en het opnieuw proberen te verdienen aan al eerder verschenen muziek).

(eh, dit is terzijde en niet bedoeld om van topiconderwerp te veranderen)

WanFie

Nee, de meeste remasters zijn gecomprimeerd en zijn daarmee luider opgenomen. Dat lijkt beter. Dat je dan elke vinger op een snaar erg goed hoort lijkt me logisch wanneer dat net zo hard klinkt als het aanslaan van de gitaar. Bovendien zijn ze vaak overstuurd opgenomen.

morph

Citaat van: WanFie op 10 oktober 2023, 21:37:17Nee, de meeste remasters zijn gecomprimeerd en zijn daarmee luider opgenomen.
De "meeste"...?
"opgenomen"...?

Citaat van: WanFie op 10 oktober 2023, 21:37:17Bovendien zijn ze vaak overstuurd opgenomen.
Bedoel je nu nog steeds remastering?