• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Voorversterker nodig of niet?

Gestart door Starsky, 15 oktober 2023, 11:01:08

Vorige topic - Volgende topic

Starsky

Beste forumgenoten,
Wie kan er antwoord geven op mn vraag..
Ik heb een buizen eind versterker, en een streamer waarop volume regeling zit( digitaal) maar kan de output daarvan ook op fixed zetten.
Heb ik dan alsnog een (buizen) voorversterker nodig om het mooiste resultaat te krijgen?

Alvast mijn dank.
Groet,

Geen hond

15 oktober 2023, 11:26:05 #1 Laatste wijziging: 15 oktober 2023, 11:28:10 door Niemand
Niet speciaal ,hoe minder hoe beter in de signaalweg dus streamer niet op fixed ,tenzij je een volumeregeling op je buizenversterker hebt eigenlijk zou je wanneer je de eindversterker kunt regelen met een volume knop an heb je niets verder nodig , behalve bij een platenspeler zonder phonopre
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Algemeen : of je al dan niet versterking nodig hebt hangt af van of je de eindtrap volledig kunt uitsturen, dus of je voldoende signaal hebt.
Maar het gaat niet alleen om de amplitude van het signaal.
Wat vaak vergeten wordt zijn de imedantie's, dus of de uitgangs impedantie van een bron wel aanpast op de ingangs impedantie van een opvolgend apparaat, bv een eindversterker.
De ingangsimpedantie dient veel hoger te zijn dan de ervoor liggende uitgangsimpedantie.
Om die reden werkt het ook minder goed om een volumeregeling in de uitgang van bv een cd speler te gebruiken.
Je maakt dan de benodigde lage uitgangsimpedantie met die potmeter variabel hoger.
Vol open is daar de beste weg wat dan soms de toepassing van een voorversterker,vaak alleen een buffer, nodig maakt.
Die buffer geeft geen versterking, gain, maar geeft de mogelijkheid de signaalsterkte te regelen met behoud vaan de juiste impedantie's.
Om die zelfde reden kan ik persoonlijk ook niets met een passieve volumeregelaar, feitelijk niets meer dan een potmeter ergens halverwege de interlinks.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

WanFie

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 15 oktober 2023, 12:35:48Algemeen : of je al dan niet versterking nodig hebt hangt af van of je de eindtrap volledig kunt uitsturen, dus of je voldoende signaal hebt.
Maar het gaat niet alleen om de amplitude van het signaal.
Wat vaak vergeten wordt zijn de imedantie's, dus of de uitgangs impedantie van een bron wel aanpast op de ingangs impedantie van een opvolgend apparaat, bv een eindversterker.
De ingangsimpedantie dient veel hoger te zijn dan de ervoor liggende uitgangsimpedantie.
Om die reden werkt het ook minder goed om een volumeregeling in de uitgang van bv een cd speler te gebruiken.
Je maakt dan de benodigde lage uitgangsimpedantie met die potmeter variabel hoger.
Vol open is daar de beste weg wat dan soms de toepassing van een voorversterker,vaak alleen een buffer, nodig maakt.
Die buffer geeft geen versterking, gain, maar geeft de mogelijkheid de signaalsterkte te regelen met behoud vaan de juiste impedantie's.
Om die zelfde reden kan ik persoonlijk ook niets met een passieve volumeregelaar, feitelijk niets meer dan een potmeter ergens halverwege de interlinks.

Perfect omschreven.

Ik had een passieve voortrap en door het volume te wijzigen veranderde ook de klank. Daarna had ik een actieve voortrap die 10 dB versterkte. Mooi, maar die 10 dB zijn echt niet nodig. Nu heb ik een voortrap met daarin alleen een buffer. Dit is voor mij de perfecte oplossing.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

amp

15 oktober 2023, 17:12:50 #4 Laatste wijziging: 15 oktober 2023, 17:58:27 door amp
Starsky,
Ik neem aan dat de volumeregeling van de streamer zo is georganiseerd dat de uitgangsimpedantie  niet varieert als je het volume verandert. Anders zou dat een beetje dom zijn van de fabrikant...
Als je (buizen)eindversterker gevoelig genoeg is heb je geen voorversterker nodig omdat er aan een goede impedantieverhouding tussen de 2 apparaten wordt voldaan.

Een passieve voorversterker kun je beter niet doen. Zoals Theo al zei is dat een potmeter op de verkeerde plaats. Dat kan vooral bij een buizenversterker een verlies in het hoog betekenen wegens het z.g. Millereffect.
Maar je kunt wel een potmeter heel dicht bij de ingang van je eindversterker schakelen van bv 10 kOhm log, maar dat zal niet tot een beter resultaat leiden als de volumeregeling van je streamer OK is. Maar je zou het kunnen proberen..

Starsky

Heren,
Dank alvast voor jullie reacties..
Het verhaal van Tvw begrijp ik, en of de streamer iets doe met de impendantie?
Geen idee..
Ik ga maar eens op zoek naar een mooie VV.

Bedankt alvast iedereen!

Leobus

Citaat van: amp op 15 oktober 2023, 17:12:50Starsky,
Ik neem aan dat de volumeregeling van de streamer zo is georganiseerd dat de uitgangsimpedantie  niet varieert als je het volume verandert. Anders zou dat een beetje dom zijn van de fabrikant...
Als je (buizen)eindversterker gevoelig genoeg is heb je geen voorversterker nodig omdat er aan een goede impedantieverhouding tussen de 2 apparaten wordt voldaan.

Een passieve voorversterker kun je beter niet doen. Zoals Theo al zei is dat een potmeter op de verkeerde plaats. Dat kan vooral bij een buizenversterker een verlies in het hoog betekenen wegens het z.g. Millereffect.
Maar je kunt wel een potmeter heel dicht bij de ingang van je eindversterker schakelen van bv 10 kOhm log, maar dat zal niet tot een beter resultaat leiden als de volumeregeling van je streamer OK is. Maar je zou het kunnen proberen..

Er zijn ook nog passieve voorversterkers die wat anders zijn dan een potmeter of een stappen geschakelde weerstanden pot.
Bijv. met trafo's. Zie hier een voorbeeld. https://audio-creative.nl/recensie-2/music-first-audio-classic-v2-deel-2/2/
Groet,
Leobus

amp

16 oktober 2023, 11:30:01 #7 Laatste wijziging: 16 oktober 2023, 12:40:46 door amp
Zo'n trafo als verzwakker van het signaal -i.p.v. een potmeter - transformeert de uitgangsimpedantie van de bron naar beneden ipv naar boven zoals een potmeter dat doet.
Dus zo'n ding kun je wel altijd zodanig plaatsen dat je nog een stuk interlink hebt tussen die regeltrafo en je eindversterker.....simpeler ook dan weer een aparte versterker ertussen, tenzij je nog wat extra versterking nodig hebt om je eindversterker aan te sturen....

Waar het om gaat met die z.g. passieve voorversterkers is het Miller-effect...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Millereffect

Parasitaire capaciteiten in de buis zorgen voor een frequentie-afhankelijke feedback (Cag in schema, zie link hierboven) zodat zo'n buis eigenlijk een laagdoorlaatfilter is. Dit geldt ook voor transistoren - in mindere mate.
Dit levert het z.g. Millereffect, dwz, een versterkte capaciteit aan de ingang.
Bovendien komt de capaciteit van je interlink daar nog eens bij waardoor je extra afval krijgt van hoge frequenties.
(De capaciteit van de interlink staat immers parallel aan de ingang - parallel aan Cgk in het schema)

Dit effect is wel weer afhankelijk van de impedantieverhoudingen tussen de 2 gekoppelde apparaten en met een potmeter ertussen beïnvloed je deze verhouding ongunstig...........vandaar....(je verhoogt de uitgangsimpedantie bron en verlaagt die van de versterker - precies verkeerd om)

Zet je achter de potmeter nog een stuk interlink zoals bij een passieve vv met een potmeter, dan kan de capaciteit aan de ingang te groot worden in verhouding tot de verhoogde uitgangsimpedantie van de bron door die potmeter, met als gevolg teveel afval van hogere frequenties....

Heintje

Bespaar je lekker al dat geld en zet de uitgang op variabel.
Kijk eens of de volumestand iets doet met de klankkleur.
Zo niet: lekker gebruiken en doorademen (c.q. -luisteren).

amp

Daar ben ik helemaal mee eens....maar als je geld teveel hebt zou ik zo'n regeltrafo proberen....
Als je een beetje handig bent bouw je dat zelf.

211audio

Niet om dwars te liggen, maar het is wel belangrijk over wat voor een streamer we het hebben. Een Squeezebox Touch bijvoorbeeld stuurt maar ongeveer 2vpp signaal uit bij een vastgezette 100% volumeregeling. Een gemiddelde buizeneindversterker verwacht zo'n 10Vpp signaal aan zijn inputs. In mijn geval heb ik dus een buizenvoorversterker tussen de streamer en de eindversterker en dat geeft een (voor mij) optimaal resultaat.

amp

18 oktober 2023, 19:44:43 #11 Laatste wijziging: 18 oktober 2023, 20:11:22 door amp
Ja, dat zou kunnen...als je bv een versterker met 300B hebt en dan alleen nog een stuurbuis, dan kan het goed zijn dat je 10 Vpp nodig hebt voor volledige uitsturing, maar meestal zit er nog wel een buisje voor toch en dan gaat het wel met de Squeezebox Touch .....

300B wil wel 140 Vpp voor volledige uitsturing......als dan de versterking van de stuurtrap 14 is kom je dus op 10Vpp.
Jij hebt een 211 ?

211audio

Ik had verschillende soorten buizenversterkers, meestal monoblokken met een aparte voorversterker (300B, GM70, 211) en ben nu met een geïntegreerde 2A3 versterker bezig, waar je de Touch direct aan kunt hangen of via een DAC. Dus het kan wel zonder voorversterker, maar dan moet je inderdaad voor voldoende versterking zorgen in de voortrap.

amp

20 oktober 2023, 12:45:19 #13 Laatste wijziging: 20 oktober 2023, 12:48:54 door amp
Leuk: 2A3 ! In SE of PP?

Ja, bij monoblokken gaat men meestal uit van een aparte voorversterker en zit er vaak in zo'n blok niet meer dan een eindbuis en een stuurtrap. Je zou anders teveel versterking krijgen in combi met de voorversterker..

Hoop gedoe eigenlijk...met die monoblokken....je kunt de beide blokken beter uitvoeren met voorversterking en het geheel in 1 kast stoppen....dan heb je een geïntegreerd geheel met 2 gescheiden voedingen....
Volumeregelaar en bronkeuzeschakelaar er bij in en gaan met die banaan....

211audio

SE. Met een 2A3 amp is het goed te doen, maar een 211 geïntegreerd is absoluut niet te tillen. Ik kreeg het al aan mijn rug met het trap op, trap af gaan met de monoblokken (28kg per stuk). Dat is geen feest.