• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Japanse import met omvormer: wat kan er mis?

Gestart door Robertluistert, 1 november 2023, 22:56:31

Vorige topic - Volgende topic

Robertluistert

Wat zouden mogelijke schaduwkanten zijn bij gebruik van een Japans import cassettedeck icm een omvormer? Heb me ooit laten vertellen dat er verschillen in bandsnelheid zouden kunnen optreden tov Europesche modellen. Iemand suggesties of redenen om de aanschaf al dan niet te doen?
Alvast bedankt!
Nooit naar mij luisteren. Ik doe ook maar wat.

Vincent Kars

Japan is 60 Hz. Als de motor van het deck DC gestuurd is dan is er niks aan de hand. Maakt het gebruik van AC dan moet je een omvormer gebruiken die onze 50 Hz omkat naar 60 Hz.

Sytse Fliege

Zolang de motor op gelijkstroom loopt maakt de frequentie niet uit, de meeste niet al te oude modellen lopen op gelijkstroom.

De omvormer hoeft ook niet echt heel zwaar te zijn (wat bij een versterker wel eens anders kan zijn), dus met een relatief goedkope omvormer moet je een heel eind kunnen komen.

Nedis heeft een goedkoop model in het assortiment, zoiets als dit; KLIK!

Ah, ik zie dat Vincent ook net al antwoord gaf.

Ik ben trendsetter. Een goed bewaard geheim!
Ik voel me bekeken. Maar door wie...

Robertluistert

En hoe kom ik erachter of de motoren DC gestuurd zijn?

Sytse Fliege

Robertluistert

Manual op het www gevonden. In het Engels. Ik zal er ongetwijfeld overheen kijken maar zie nergens staan of het hier om een ac of dc gaat (Nakamichi CR7a)

sherlock

Volgens mij ging de vraag niet over de netspanning maar over de netfrequentie.

Sytse Fliege

Dat is geen goedkoop apparaat, dus erg opletten bij wie je die koopt en hoe de "garanties" zijn dat je dat kan doen zonder risico op fluiten naar je apparaat én je geld.

Als dat in orde is; de motortjes draaien op DC. Dat kan je opmaken uit het schema, o.a. simpel omdat er een plusje en een minnetje bij is aangegeven (AC is er niet in die smaak);

Eigenlijk ook wel logisch, want dit soort motortjes moeten vaak linksom én rechtsom kunnen draaien, dit in bv tegenstelling tot de motor van een draaitafel. Die laatste kan je daarom ook vaak apart - via de pitch control - afregelen op zowel 50 als 60 Hz.

Sytse Fliege

Het opgenomen vermogen is overigens max 55 Watt, de Nedis power converter zou dat aan moeten kunnen, die kan constant 65 Watt leveren.

Sytse Fliege

Citaat van: sherlock op  2 november 2023, 08:40:54Volgens mij ging de vraag niet over de netspanning maar over de netfrequentie.

Ja, maar die maakt voor DC motoren niet uit.

sherlock

Dat snap ik natuurlijk ook wel Sytse maar de oorspronkelijke vraag ging niet over de netspanning maar over de netfrequentie.

Sytse Fliege

De oorspronkelijke vraag ging er over of er problemen met bandsnelheid zouden kunnen zijn waar het gaat om Japanse cassettedecks die - niet expliciet vermeld, maar wel bekend - op 100V/60Hz draaien.

Die vraag is nu toch beantwoord, of bedoel je wat anders?

sherlock

Ik begreep eruit dat de netspanning niet het punt was maar de netfrequentie, maar ik kan me ook vergissen.  :-X

Robertluistert

Deck is in goede conditie, eind '22 onderhoud gehad. De prijs is zeer aantrekkelijk. Er zit al een omvormer bij de koop. En, ik kan het testen en ophalen op iets meer dan 2 uurtjes rijden. Mocht het noodzakelijk zijn om een totale overhaul te laten plegen bij een van de experts, blijft de prijs nog ver onder hetgeen er hier in den lande de revue passeert. Dus...
Dank voor het meedenken!

neckfox

Denon DTR-100P, Sony DTC-59ES, TCD-D100+RMR-D100, DTC-ZA5ES, DTC-ZE700, Marantz CD-10, DR-6000, Sony MDS-JA333ES, MDS-JB980, T+A Music Pl, Funk CAS-2, Funk LAP-1, Hucht CDQ1-IHF, Yamaha CX-1000, Luxman M-03, Onkyo T-9090 II, Audio-T. ART-1, Denon DP-67L, KEF Ref 203, Stax Omega II, SRM-007t, SR Lamb