• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Repareren auto-luidspreker

Gestart door bugboy, 7 november 2023, 21:14:19

Vorige topic - Volgende topic

bugboy

Ik heb onlangs een andere auto gekocht met een B&O geluidssysteem. Rechtsvoor zat er een "ratel" in het geluid als er veel bas in de muziek zit en je op hoog volume afspeelt. Ik heb de luidspreker uitgebouwd en ben verbaasd over de matige kwaliteit van die speakers (ben eigenlijk verbaasd dat het nog zo goed klinkt).

De oorzaak was snel gevonden, want de foamrand van de luidspreker was ingescheurd:

Ik heb het om te testen even met schilderstape aan beide zijden geplakt en dan is het geluid weer prima. Nu lijkt me dat niet echt een duurzame oplossing, dus ik vroeg me af of er een betere oplossing is. Een nieuwe luidspreker kost bij de dealer rond de 100 euro, dus ik zoek een eenvoudige en goedkope oplossing. Anders kan ik beter gewoon meteen een andere luidspreker halen.

Iemand een idee hoe dit netjes op te lossen?

Heintje

Gewoon de speaker even uitbouwen, op marktplaats op zoek gaan naar een nieuwe foamrand van de juiste maat en die conform de goede gebruiksaanwijzing die dat bedrijf op zijn website heeft staan, erop lijmen.

Voorbeeld: https://speakerrepairshop.nl/nl/ dit zijn  kundige mensen met goede onderdelen.

Neem wel de door hen geleverde lijm, en maak alles voor het lijmen goed schoon, dat komt erg nauwkeurig.

HJ2

Als je ze vervangt, let even op de weerstand. Sommigen van Bose zijn zelfs 2 Ohm? Iets om in de gaten te houden.

Refoamen is veel voordeliger idd

(Sorry voor deze ongebruikelijke eerste post!)

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden