• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Diverse smaken/diverse meningen/diverse belevingen

Gestart door sonfab, 31 juli 2023, 10:14:02

Vorige topic - Volgende topic

sonfab

31 juli 2023, 10:14:02 Laatste wijziging: 31 juli 2023, 10:16:59 door sonfab
Hoi, ik las in hi- fidelity diverse combinaties van app en speakers. Mooi dat er zoveel varianten zijn. De kunst is nu om het maximale uit een combi te halen. Dit lijkt mij een hele klus.
De smaak van app en speakers is bij menigeen ook een doorslaggevend gegeven.
Het is zoals je uit gaat eten bij verschillende restaurants Het is nagenoeg altijd verschillend.
Hiermee wil ik zeggen;
Wanneer heb ik uit mijn geld het maximale gehaald?
28 verschillende installaties gehad (afgelopen 40 jaar) en er waren ups en downs. Het lijkt wel een verslaving.
Graag lees ik jullie ervaringen hierin.
Nooit tevreden

Niemand

Ik zelf ben er klaar mee ,maar heb dan ook voor de vd Heide ontdekking  wel heel wat apparaten gehad .
Uiteindelijk ben ik voorzien van alles wat ik wil overal waar ik dat wilde .
Mijn ontdekkingstocht is ten einde en ik kan nog een en ander wisselen wat ik hier heb .
Alleen misschien nog een of twee retips voor mijn Denon 103r s .
echt nodig is het niet gezien de keuze die ik heb .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

sonfab

Dank je wel voor je reactie. Velen zullen volgen om weer rust te krijgen en genieten met wat je hebt.
Nooit tevreden

WanFie

Mijn set is ook klaar. Teruggeschaald van Phono, CD en streamen, nu alleen nog streamen, hoofdzakelijk van Qobuz.

Ik hou van een natuurlijke en dynamische klank. Dat is nu met mijn zelfbouwstreamer prima gelukt. De platenspeler en phonotrap heb ik al jaren geleden verkocht. De Cd speler en CD's heb ik nog, maar ongebruikt in de kast.

Ik merk dat ik natuurlijke klank en dynamiek belangrijker vind dan een ruimtelijk beeld. Echt goed gefocusseerd en dynamisch tegelijk met een overdreven ruimtelijk beeld lukt eigenlijk niet. Het een gaat ten kostte van het ander.
Als voorbeeld, ik heb twee sets luidsprekerkabels. Beide uit hetzelfde materiaal, maar een andere constructie. De sets zijn ongeveer 1 m lang. En toch is duidelijk te horen dat de ene set ruimtelijker weergeeft en de andere meer gefocusseerd en dynamischer. De gevlochten versie in in mijn oren dynamischer, natuurlijker en de focussering is beter. De twee getwiste aders op 3 cm afstand zijn klinken dan weer wat ruimtelijker.
Gelukkig kan ik kiezen.

Maar eerder en bij andere sets merkte ik dat ook. Wel een mooi ruimtelijk beeld, maar geen natuurlijke beleving. Of erg natuurlijk en dynamisch klinkend, maar een beeld tussen de speakers. Tegelijk heb ik dat eigenlijk nog nooit gehoord. Ook niet bij vd Heide adepten.

Ik heb natuurlijk niet alles gehoord, maar wel heel veel. Dus ik ben wel aardig kritisch. Ook bij de mensen die mij wel eens even zouden laten horen dat het wel degelijk tegelijk kon, kwam ik toch wel enigszins teleurgesteld naar buiten.

Met dynamisch en natuurlijk bedoel ik dan wél het hele tonale bereik. Soms klinkt een set prachtig in het midden en hoog, maar hoor ik geen verschil tussen een akoestische en elektrische bas. Of zijn stemmen dusdanig op de achtergrond, dat ik denk.. Wie vind dit nou realistisch klinken?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

sonfab

Nooit tevreden

Vincent Kars

Citaat van: sonfab op 31 juli 2023, 10:14:0228 verschillende installaties gehad (afgelopen 40 jaar) en er waren ups en downs. Het lijkt wel een verslaving.
Lijkt?

Rood

Zelfinzicht of door de psycholoog ?
Of de budgetcoach

groovy.

Ik ben al ver op weg en zeer tevreden met mijn spulletjes.
Maar helemaal klaar dat durf ik niet zeggen, wil ik ook niet.
De basis zal niet meer veranderen, maar wie weet kom ik weer eens iets tegen wat ii leuk vind.
In to each life some rain must fall.

Rood

Citaat van: WanFie op 31 juli 2023, 14:19:40Mijn set is ook klaar. Teruggeschaald van Phono, CD en streamen, nu alleen nog streamen, hoofdzakelijk van Qobuz.

Ik hou van een natuurlijke en dynamische klank. Dat is nu met mijn zelfbouwstreamer prima gelukt. De platenspeler en phonotrap heb ik al jaren geleden verkocht. De Cd speler en CD's heb ik nog, maar ongebruikt in de kast.

Ik merk dat ik natuurlijke klank en dynamiek belangrijker vind dan een ruimtelijk beeld. Echt goed gefocusseerd en dynamisch tegelijk met een overdreven ruimtelijk beeld lukt eigenlijk niet. Het een gaat ten kostte van het ander.
Als voorbeeld, ik heb twee sets luidsprekerkabels. Beide uit hetzelfde materiaal, maar een andere constructie. De sets zijn ongeveer 1 m lang. En toch is duidelijk te horen dat de ene set ruimtelijker weergeeft en de andere meer gefocusseerd en dynamischer. De gevlochten versie in in mijn oren dynamischer, natuurlijker en de focussering is beter. De twee getwiste aders op 3 cm afstand zijn klinken dan weer wat ruimtelijker.
Gelukkig kan ik kiezen.

Maar eerder en bij andere sets merkte ik dat ook. Wel een mooi ruimtelijk beeld, maar geen natuurlijke beleving. Of erg natuurlijk en dynamisch klinkend, maar een beeld tussen de speakers. Tegelijk heb ik dat eigenlijk nog nooit gehoord. Ook niet bij vd Heide adepten.

Ik heb natuurlijk niet alles gehoord, maar wel heel veel. Dus ik ben wel aardig kritisch. Ook bij de mensen die mij wel eens even zouden laten horen dat het wel degelijk tegelijk kon, kwam ik toch wel enigszins teleurgesteld naar buiten.

Met dynamisch en natuurlijk bedoel ik dan wél het hele tonale bereik. Soms klinkt een set prachtig in het midden en hoog, maar hoor ik geen verschil tussen een akoestische en elektrische bas. Of zijn stemmen dusdanig op de achtergrond, dat ik denk.. Wie vind dit nou realistisch klinken?

Wat voor phono kwam er ook alweer nadat ik je LP12 kocht in 2007 ?

WanFie

Een Fat Bob met luchtgelagerde tangentiale arm. Prachtig ding. Toen ik ging streamen en de draaitafel steeds minder ging gebruiken verkocht ik die en kocht een simpelere Acoustic Signature. En die is nou ook al weer jaren weg. Evenals de platen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Rood

Audiojoy

Enige tijd geleden viel voor mij het kwartje na de aanschaf van 'n open koptelefoon en DAC's.
Iets wat mij vroeger al tegen viel, zo'n koptelefoon. Stuk voor stuk te direct geluid naar mijn gevoel, te strikt links en rechts, vermoeide oren en te opdringerig midden. Maar inmiddels weet ik wat ik altijd over het hoofd zag.

Bij aanschaf van de Soundblaster X3 en AP80 Pro-X, bleken bij beiden een langgerekt "U" equalizer profiel te zitten. Dat loste, achteraf heel logisch, het opdringerige midden best goed op.
Met de nieuwe open koptelefoon was ik meteen onder de indruk van de nooit eerder gehoorde details.

Zelfs op een superlaag volume, waarmee je gewoon met iemand kan praten, blijven de details en het fraaie laag bestaan. Op hogere volumes word het geluid ook niet spectaculairder zoals vaak het geval is. Op ieder volume is het geluid exact hetzelfde, en dus op ieder volume goed. Een totaal nieuwe ervaring waar ik nog steeds niet goed over uit kan.

Ik heb toen meteen alles omgegooid, de luidsprekers gebruik ik nu hoofdzakelijk nog voor homecinema. Om muziek te luisteren de koptelefoon met de Dac's. En van deze koptelefoon krijg ik geen vermoeide oren. En de oorschelpen zijn iets ook naar voren gekanteld voor een beter stereobeeld.

Mijn jacht naar audio is hiermee gestaakt, over het geluid qua homecinema ben ik zeer tevreden. Mede door de transmissielijn luidsprekers, wat toch wel spectaculair is met bv. actie scenes. Terwijl de buren geen last van de transmissielijn luidsprekers hebben.
Als ik muziek wil luisteren gebruik ik voortaan de koptelefoon, waarvan ik al snel niet meer merk dat ik 'm op heb. In een kwaliteit die ik met luidsprekers waarschijnlijk nooit zal kunnen halen of betalen.
Rogers Monitoren. Denon receiver (beiden oud maar trouw). Soundblaster X3 voor homecinema. CARA 2.1/2.2 PLUS. madVR & madVRhdrMeasure, Foobar2000.
Recent:  Hidizs AP80 Pro-X Balanced DAP DAC + xDuoo XD05 Bal DAC + Hifiman Edition XS.

Tom!

Ik luister al jaren vrijwel alleen via de koptelefoon. Met een andere reden: om de omgeving niet lastig te vallen met mijn muziek en omgekeerd om de omgeving buiten te sluiten. Ik woon langs een drukke weg in een gehorige flat, op deze manier geniet ik wel optimaal van mijn muziek.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

minplus

Een goede koptelefoon is super, helemaal bij zoiets als voodoo child slight return.
Maar bij veel muziekjes gooi ik ze liever over de speakers.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

sonfab

Ikzelf denk altijd; hoe minder filters, hoe beter. Klopt dit of is de huidige speaker generatie  vele malen beter gemaakt dan weleer?
Nooit tevreden