• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Tweedehands LP’s

Gestart door sonfab, 10 november 2023, 09:56:46

Vorige topic - Volgende topic

sonfab

Hoi, ik ben huiverig over kopen van tweedehands LP's.
Is dit terecht?
Nooit tevreden

Tom!

Ik koop niet anders dan tweedehands. Als je geen krassen ziet en ze zien er netjes uit, klinken ze meestal ook goed.

Ik betaal geen fortuin voor mijn LPs, dus misschien liggen mijn verwachtingen wat lager. Mijn oude LPs klinken vaak beter dan de nieuwe, daar heb ik wel het incidentele tikje voor over.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

MYRYAD

Ik koop ze niet overal!
De Emmaus kringloop in Bilthoven heb ik goede ervaringen mee.
En wannneer ik ze niet uit de hoes mag halen om te bekijken, laat ik ze liggen.
Maar op zich best goede ervaringen met kopen 2e hands lp's.

sonfab

Ik waag het erop bij de volgende snuffelmarkt voor lp's
Nooit tevreden

Jeronimo

10 november 2023, 13:32:24 #4 Laatste wijziging: 10 november 2023, 13:33:55 door Jeronimo
Gewoon doen en goed opletten naar de kwaliteit van het vinyl. Vaak zegt hoe de covers er uit zien ook het nodige. Vingerafdrukken en oppervlakkig stof enzo kan je met een eenvoudig schoonmaakapparaat verwijderen. Dat laatste zou ik dan wel aanschaffen of nagaan hoe je platen met de hand kan schoonmaken. Snuffelmarkten kunnen hele mooie vondsten opleveren. Mocht je dan een keer een slecht exemplaar tegenkomen is er financiëel gezien in de meeste gevallen ook nog geen man overboord. Tweedehands vind je overigens ook op veel andere plekken dan snuffelmarkten of kringloopwinkels. Alleen dan betaal je wel meer. Maar als je goed oplet is de kwaliteit daarvan uitstekend en vaak boven verwachting.

Om tweedehands LP's en soms ook nieuwe LP's optimaal te krijgen gebruik ik zelf een Okki Nokki. Een mechanische schoonmaakmachine.

Mijn laatste aankoop vorige dinsdag in een kringloopwinkel overigens: The XX - XX en The Incredible Stringband - Relics of (ter vervanging van een eigen exemplaar)

minplus

Als je van klassiek houdt heb je onvoorstelbare mogelijkheden. De vorige eigenaars zorgden er vaak perfect voor. Hou je van pop dan kun je vaak voor weinig mooie exemplaren krijgen, vooral als kinderen de stapel van opa naar een kringloop hebben gebracht. Kijk bij kleine kringlopen. Bij de grote zoeken ze op internet hoeveel er daar voor geboden wordt en zo kom je daar een LP tegen met een gigantische kras over 1 kant waardoor die niet te draaien is maar durven ze er wel 10€ voor te vragen. Het is dus minder dan jaren geleden toen je voor 2 euri fraais exemplaren kon krijgen. Maar voor 5 euri lukt het nog vaak.
Een wasmachine als de Okki is zeker een optie.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tom!

Mijn laatste aankoop was een mint exemplaar van Manfred Mann's The roaring silence voor 2 euro. Zo te zien en te horen nog nooit afgespeeld.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

MYRYAD

Bij een kringloop kocht ik klassieke lp's. Waren 1 keer afgespeeld. Iemand kocht nieuwe en nam ze op op minidisk.
Om ze daarna in te leveren bij de kringloop! Waren altijd de betere persingen en uitvoeringen!

sonfab

Ik heb vertrouwen gekregen dat dit wel te proberen is. Dank hiervoor. Ik houd jullie op de hoogte van mijn vondst(en).
Gr
Nooit tevreden

mediator

Ik ben wel huiverig voor tweedehands. In de jaren negentig heb ik heel veel tweedehands gekocht maar toen moest iedereen er ook vanaf en kocht je in winkels vaak nieuw vinyl haast voor niets. Ik heb nu al een paar keer tweedehands wat gekocht omdat het nieuw niet te krijgen is en ik heb al een aantal keer wat kunnen weggooien. In een aantal andere keren is het gelukkig wel goed gegaan. Vinyl is tweedehands en nieuw erg duur geworden. Ik ben erg terughoudend met het kopen van vinyl in het algemeen. Ik heb ook genoeg. Ik ben nu vooral mijn CD collectie aan het uitbreiden want daar moet nu iedereen weer vanaf.

minplus

Gewoon mee doorgaan. Ik koop ook al jaren 2ehands LP's en CD's.  Kwestie van prijs/kwaliteit.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right