• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Versterkers met versterkte subwoofer uitgang?

Gestart door d'Oh!, 20 november 2023, 18:19:56

Vorige topic - Volgende topic

d'Oh!

Een vriend vroeg me ernaar of die er zijn. Zo ja, van welke merken?

Nu weet ik wel van versterkers of homecimena centers die een RCA uitgang hebben voor een subwoofer met eigen versterker. Maar het gaat me dus om een versterker of receiver die een subuitgang heeft die ook versterkt is zoals de andere speaker uitgangen.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781 (ls)

d'Oh!

Jeeemig, dit ooit zo levendige forum is nagenoeg verlaten. Simpele vraag lijkt me...
Is Hifi dood?
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781 (ls)

Theo van Wermeskerken

Dat vroeg ik me ook al een poos af.
Het antwoord vindt je in het grand café..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

21 november 2023, 18:15:29 #3 Laatste wijziging: 21 november 2023, 18:17:33 door Heintje
Ik was effe niet op het forum, nu toch een antwoord:

Ik heb een Onkyo surround versterker TX-NR555 waarin een extra Stereo versterkertrap is opgenomen, "Zone2".
Wat ik eerder met een passieve subwoofer heb gedaan, is die aansluiten op de "Zone2"-luidsprekerklemmen.
Met de afstandsbediening kun je op de versterker permanent instellen welke bron moet worden afgespeeld in Zone2 (bv. "CD").
Wat ik dan deed, was met een gewoon Tulp-kabeltje beide Subwoofer-uitgangen doorverbinden met de CD-ingangen L+R.
Als je dan in het menu de subwoofer correct configureert, worden de Zone2 versterkers L+R gebruikt om je passieve subwoofer geheel correct aan te sturen met de bijpassende instellingen.
Ik heb jarenlang zo gespeeld, totdat ik een actieve subwoofer kocht.
Werkte prima.  :o

En dit is trouwens ook een prima versterker (ook goed klinkend en krachtig), enig minpunt is de ergonomie van het ding (onleesbare opschriften en wat minder handige menu's).

OlafK

Voor in mijn keuken heb een oud Kef setje met een defecte sub in gebruik. De defecte versterker in de voorheen actieve sub heb ik eruitgehaald en stuur nu de 3 speakers aan met een Ayima A03 2.1 class D versterkertje.
Hij heeft 1 analooge input en 1 BT input.
Als voeding gebruik ik een oude laptop voeding. 19.5 V  6.7 Amp