• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Instapper op zoek naar een buizenversterker

Gestart door Tube57, 8 december 2023, 23:17:44

Vorige topic - Volgende topic

Tube57

ik ben op zoek naar een instapper binnen een budget (geen idee mijn of budget het word instapper waard is) ik heb wat (instappers) gevonden bij een bedrijf niet noodzakelijk om het daar te kopen wel om aan te geven wat ik ongeveer zoek wat dan ook tevens mijn budget aangeeft, en haast heb ik niet, graag hoor ik van jullie een mening, advies, eventueel ervaring met deze buizenversterkers enz misschien zelfs of je zelf zou aanschaffen als een instapper.

https://www.highendshop.nl/buizenversterkers/music-angel-yc-808-mk

https://www.highendshop.nl/buizenversterkers/yaqin-mc-100b

https://www.highendshop.nl/buizenversterkers/bewitch-6550

Thanks in advance !! 

Theo van Wermeskerken

Ik kan een heleboel zeggen over buizenversterkers maar zal me beperken tot wat algemeenheden.
Als je zoals ik al tientallen jaren met buizen hebt gewerkt, de versterkers ontwerpt, bouwt, repareert
en modificeert kijk je naar het fenomeen buizenversterkers toch wat genuanceerd.
In zijn algemeenheid : een versterker met buizen is nog geen buizenversterker.
De bulk aan goedkope Chinese zooi die over de markt wordt uitgestort en 2e hands weer op bv marktplaats staat aangeboden moet te denken geven.
Er zijn twee prijzige delen in een buizenversterker en dat zijn het voedingsdeel en de uitgangstrafo.
Op beide wordt bezuinigd om zo'n apparaat prijsgunstig te kunnen aanbieden.
Het wikkelen van een uitgangstrafo vergt een grote kennis van die materie, is zeer bewerkelijk en daardoor zeer prijzig.
De meeste goedkope uitgangstrafo's worden gewikkeld als een voedingstrafo : de wikkelingen in 1 laag simpel over elkaar.
Dat is gebruikelijk bij een voedingstrafo maar een uitgangstrafo moet in zoveel mogelijk lagen worden verweven om een goede koppeling te maken en dat is duur.
Bij het voedingsdeel bestaat de bezuiniging er vaak uit dat de gelijkrichting met diodes wordt gedaan met daarachter een bulk aan grote elko's.
De beste versterker, met een snelle en schone voeding, krijg je echter met een gelijkrichtbuis met zo klein mogelijke condensatoren en een aantal smoorspoelen.
Dat zijn allemaal prijzige componenten en een ss diode kost niets, maar dat kan dus stukken beter.
Verder geldt : hoe zwaarder in vermogen een versterker, hoe moeilijker het is om die goed en stabiel te krijgen. Hoe meer eindbuizen er parallel worden gezet des te moeilijker het gaat worden met het gevolg dat er steeds zwaarder moet worden gecorrigeerd om de boel in het gareel te houden.
Hiervoor wordt de zo beruchte tegenkoppeling ingezet, een zeer goedkope methode om goedkoop en met compromissen te kunnen werken.
Echter wel met het gevolg dat zo'n versterker op de handrem komt te staan en vaak maar bar weinig anders meer presteert dan een transistor versterker, gevolg : zie marktplaats.
Feitelijk is het het beste om bij een goede buizenversterker een grote hoogrendement speaker te gebruiken.
Zo'n speaker kan vanwege zijn oppervlakte met veel kleinere bewegingen een veel grotere hoeveelheid lucht in beweging brengen en dit met een veel lager toegevoerd vermogen.
Ook : hoe meer speakers er in een box zitten hoe moeilijker het ook al weer wordt om die goed te krijgen.
Het wisselfilter moet dan steeds uitgebreider en met steeds grotere verliezen en problemen als fasereinheid worden opgebouwd.
Maar ja, de waf factor dicteert nu eenmaal een smalle hoge speaker.
Net zo belangrijk : door die veel kleinere uitslagen van een grote conus is er tevens een veel lagere controle van de versterker nodig om deze stabiel te houden : de belangrijke dempingsfactor.
Hoe hoger de dempingsfactor, hoe beter het lijkt maar hoe slechter het is als je weet op welke manier deze is gerealiseerd en dat is door middel van die akelige tegenkoppeling.
De versterker gaat zich dan steeds meer gedragen en klinken als een transistor en heeft dan eigenlijk alleen maar nadelen ten opzichte daarvan.
Een kleine, snelle, lichtvoetige buizenversterker met kleine triode buizen in de uitgang kan fenomenaal
klinken met een nog veel belangrijker extra eigenschap : een geluidsbeeld dat zich tot ver voor, naast en achter de speakers afbeeldt en door de hele ruimte jubelt.
Dit laatste kan ook wel met transistoren, maar hier ging het nu eenmaal over buizen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Sytze Fliege

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Tube57

Citaat van: Theo van Wermeskerken op  9 december 2023, 10:37:22Ik kan een heleboel zeggen over buizenversterkers maar zal me beperken tot wat algemeenheden.
Als je zoals ik al tientallen jaren met buizen hebt gewerkt, de versterkers ontwerpt, bouwt, repareert
en modificeert kijk je naar het fenomeen buizenversterkers toch wat genuanceerd.
In zijn algemeenheid : een versterker met buizen is nog geen buizenversterker.
De bulk aan goedkope Chinese zooi die over de markt wordt uitgestort en 2e hands weer op bv marktplaats staat aangeboden moet te denken geven.
Er zijn twee prijzige delen in een buizenversterker en dat zijn het voedingsdeel en de uitgangstrafo.
Op beide wordt bezuinigd om zo'n apparaat prijsgunstig te kunnen aanbieden.
Het wikkelen van een uitgangstrafo vergt een grote kennis van die materie, is zeer bewerkelijk en daardoor zeer prijzig.
De meeste goedkope uitgangstrafo's worden gewikkeld als een voedingstrafo : de wikkelingen in 1 laag simpel over elkaar.
Dat is gebruikelijk bij een voedingstrafo maar een uitgangstrafo moet in zoveel mogelijk lagen worden verweven om een goede koppeling te maken en dat is duur.
Bij het voedingsdeel bestaat de bezuiniging er vaak uit dat de gelijkrichting met diodes wordt gedaan met daarachter een bulk aan grote elko's.
De beste versterker, met een snelle en schone voeding, krijg je echter met een gelijkrichtbuis met zo klein mogelijke condensatoren en een aantal smoorspoelen.
Dat zijn allemaal prijzige componenten en een ss diode kost niets, maar dat kan dus stukken beter.
Verder geldt : hoe zwaarder in vermogen een versterker, hoe moeilijker het is om die goed en stabiel te krijgen. Hoe meer eindbuizen er parallel worden gezet des te moeilijker het gaat worden met het gevolg dat er steeds zwaarder moet worden gecorrigeerd om de boel in het gareel te houden.
Hiervoor wordt de zo beruchte tegenkoppeling ingezet, een zeer goedkope methode om goedkoop en met compromissen te kunnen werken.
Echter wel met het gevolg dat zo'n versterker op de handrem komt te staan en vaak maar bar weinig anders meer presteert dan een transistor versterker, gevolg : zie marktplaats.
Feitelijk is het het beste om bij een goede buizenversterker een grote hoogrendement speaker te gebruiken.
Zo'n speaker kan vanwege zijn oppervlakte met veel kleinere bewegingen een veel grotere hoeveelheid lucht in beweging brengen en dit met een veel lager toegevoerd vermogen.
Ook : hoe meer speakers er in een box zitten hoe moeilijker het ook al weer wordt om die goed te krijgen.
Het wisselfilter moet dan steeds uitgebreider en met steeds grotere verliezen en problemen als fasereinheid worden opgebouwd.
Maar ja, de waf factor dicteert nu eenmaal een smalle hoge speaker.
Net zo belangrijk : door die veel kleinere uitslagen van een grote conus is er tevens een veel lagere controle van de versterker nodig om deze stabiel te houden : de belangrijke dempingsfactor.
Hoe hoger de dempingsfactor, hoe beter het lijkt maar hoe slechter het is als je weet op welke manier deze is gerealiseerd en dat is door middel van die akelige tegenkoppeling.
De versterker gaat zich dan steeds meer gedragen en klinken als een transistor en heeft dan eigenlijk alleen maar nadelen ten opzichte daarvan.
Een kleine, snelle, lichtvoetige buizenversterker met kleine triode buizen in de uitgang kan fenomenaal
klinken met een nog veel belangrijker extra eigenschap : een geluidsbeeld dat zich tot ver voor, naast en achter de speakers afbeeldt en door de hele ruimte jubelt.
Dit laatste kan ook wel met transistoren, maar hier ging het nu eenmaal over buizen.

Dankjewel dat u de tijd heeft genomen voor een zeer verhelderende en technische uitleg te schrijven die begrijpelijk is, er zit dan ook (denk ik) een soort van waarheid in dat een Chinese buizenverterker meer gebouwd is om te shinen op de plank dan te klinken, dit verklaard dan misschien het vele modden wat gedaan wordt van de Chinese buisversterkers men trekt bijwijze van spreken de hele boel eruit om het te vervangen om het beter te maken en bypasses maken andere buizen (behalve de voedingen) enz waar hoge kosten aanzitten, de tuberolling zoals dit heet snap ik nog wel een beetje, toch lees ik wel goede reviews over Chinese buizenversterkers voor wat dit waard is, anyway u heeft mij aan het denken gezet. Dank !!

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Sytse Fliege op  9 december 2023, 11:31:13Theo, wat vind jij van de Philips HF 309?

da's wel een ding met mogelijkheden, net als bv een Lafayette 224 of Radford.
E.e.a. hangt mede af van de wijze waarop die gereviseerd evt. gemodificeerd is.
Doe je dit met 105 graden computer elko's en bv metaalfilm weerstanden dan kan het beter.
Schakel bv de eindbuizen in triode.
Dat kost je wat vermogen maar levert een veel guller signaal op zonder verdere kosten.
E.e.a. hangt dan wel weer af van hoeverre de speaker er dan nog mee uit de voeten kan.
Een echte hoogrendement speaker is een andere dan een smalle lat die mooi moet staan te wezen.
Het begint dan ook niet met een versterker, maar met een speaker.

berret

Die 309 is een mooi ding, helaas mono. Ik heb er 1, wacht al 30 jaar op een 2e...

Theo van Wermeskerken

Citaat van: berret op  9 december 2023, 13:13:12Die 309 is een mooi ding, helaas mono. Ik heb er 1, wacht al 30 jaar op een 2e...

Die is inderdaad mono.
Zoals ook de oude baas bedoelde bij ons in de buurt.
Hij had mijn hulp ingeroepen bij zijn radio die het niet meer deed.
Op mijn vraag welk merk het toestel was moest hij het antwoord schuldig blijven.
Samen met hem op weg naar zijn noodlijdend toestel waarvan hij vermoedde dat er mogelijk alleen maar een draadje los zou zou kunnen zitten.
Daarmee wordt dan vaak bedoeld dat er dan maar weinig aan mankeert en de reparatie dus wel erg kan meevallen..
Afijn, om nog wat te praten te hebben onderweg vroeg ik hem of het een mono of stereo apparaat betrof.
Daarop reageerde hij wat lichtelijk geïrriteerd met : Nee nee nee,
gewoon homo.. :o  ;D

WanFie

Ik heb hier nog een Klein en Hummel Telewatt VS-56 staan.In geheel originele staat. Maar dat betekend ook dat hij minimaal gecontroleerd moet worden. Hij is immers bijna 60 jaar oud. € 350,- lijkt mij een prima prijs. Gereviseerd worden ze soms voor € 1000,- aangeboden. Deze is weinig gebruikt. En sinds 1995 al helemaal niet meer. Hij was van mijn schoonouders die hem omstreeks 1965 nieuw gekocht hebben.
Het lijkt mij een buitenkansje voor iemand die er wat tijd in wil steken.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

ArjanR1

Welke speakers ga je ermee aansturen?
Niet elke speaker is geschikt voor een buis, vooral niet als ze erg laag dippen.
Monitor Audio PL500II - Audio Analogue ABsolute - Audio Analogue AAdac - Auralic Aries G2.2

Tube57

ik kijk even rond, misschien Fostex FE126EN die worden nog regelmatig aangeboden.

Tube57

of Fostex FE206EN die komen ook nog steeds voorbij

Tube57

Deze in stapper heeft een buizenversterker (Melody action ultra) de aanbieding was te verleidend staat al een paar uur in te spelen, in kangoeroe land ontstaan enz, geproduceerd tja waar anders China, zoals zo veel producten, anyway blij mee.

ArjanR1

Melody is een prima merk hoor, die maken leuke betaalbare versterkers.
Veel plezier gewenst :)
Monitor Audio PL500II - Audio Analogue ABsolute - Audio Analogue AAdac - Auralic Aries G2.2

Tube57

Citaat van: ArjanR1 op 13 december 2023, 03:41:18Melody is een prima merk hoor, die maken leuke betaalbare versterkers.
Veel plezier gewenst :)
Dank je, ik liep tegen een aanbieding aan en die was te verleidelijk om er niet op in te gaan.