• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

KT88 vervangen door KT150. Blij mee!

Gestart door Naim_noob, 22 december 2023, 16:22:23

Vorige topic - Volgende topic

Naim_noob

Vandaag zijn de KT150 (matched quad) buizen gearriveerd uit Frankrijk, ter vervanging van de KT88 buizen die met de versterker geleverd werden. Ik weet niet hoe lang die er al in hebben gezeten en hoeveel uren ze al hebben gebrand voordat ik de versterker kocht. Mooie gelegenheid om gelijk te upgraden.

Ik heb de KT150 er nu een paar uurtjes in zitten en wat klinkt dit goed zeg. De dynamiek is zoveel beter.
Aan de bias heb ik niks hoeven doen, de versterker heeft auto-bias. :)

Ik twijfelde eerst nog of ik niet naar KT120 zou overstappen, maar toen ik deze video had gezien, was die twijfel meteen opgelost.

Volgende stap is de twee voorversterker buisjes te vervangen, dat zullen Gold Lions worden denk ik.
Moet ik me nog wat verder in verdiepen. ;D

Bronnen:
Naim Uniti Atom voor alles digitaal
Rega RP6 platenspeler met Exact MM element + Schiit Mani phono-amp
Versterker:
Fezz Audio Titania 2x45W Geïntegreerde Buizenversterker
Speakers:
Sonus Faber Sonetto V

minplus

Ik heb de video niet bekeken, duurt me veel te lang.
Maar dat nieuwe 150 buizen beter klinken dan oude 88 verbaast geen mens. Zo zullen nieuwe 88 ook beter klinken dan oude 150.
Maar genietze!
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Naim_noob

Citaat van: minplus op 22 december 2023, 17:36:13Ik heb de video niet bekeken, duurt me veel te lang.
Maar dat nieuwe 150 buizen beter klinken dan oude 88 verbaast geen mens. Zo zullen nieuwe 88 ook beter klinken dan oude 150.
Maar genietze!
Dankjewel, dat doe ik zeker!
Bronnen:
Naim Uniti Atom voor alles digitaal
Rega RP6 platenspeler met Exact MM element + Schiit Mani phono-amp
Versterker:
Fezz Audio Titania 2x45W Geïntegreerde Buizenversterker
Speakers:
Sonus Faber Sonetto V

211audio

Ik hoop dat je trafoset het blijft trekken. De KT88 trekt 1,6A voor de Heaters en de KT150 tussen de 1,7 en 2 Ampère.

Daarnaast is het ook maar de vraag of de instelling wel optimaal is met de auto-bias. Voor de KT88 heb je een roosterspanning van -15V bij een Va van 250Vdc en de KT150 heeft een roosterspanning van -15V bij een Va van 400Vdc