• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Wanneer wordt electriciteit gevaarlijk?

Gestart door Jeronimo, 28 december 2023, 10:54:22

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

28 december 2023, 10:54:22 Laatste wijziging: 28 december 2023, 11:19:29 door Jeronimo
In de loop der jaren heb ik een geweldig respect ontwikkeld voor electriciteit. Uit onbekendheid met de materie en enkele voor mij indrukwekkende gebeurtenissen als rokende stekkers en enige kortsluitingen.

Gelukkig weet ik nu dat als ik een stekker in het stopcontact, zeker die van een laptopadapter, steek die daarbij soms een vonk afgeeft, dit niet betekent dat er acuut brandgevaar is.

De betreffende contactdozen heb ik opengemaakt en ik zie daarin degelijke aansluitingen alsof ze gisteren zijn aangelegd. Omdat het een huurhuis is waarin ik woon en het netwerk jaren geleden is aangelegd heb ik eens een electricien naar het netwerk laten kijken en die was daarover zeer tevreden.

Maar ik blijf door voornoemde gebeurtenissen erg ongerust. Ik heb op een aantal punten graag advies nodig. Ik gebruik bijvoorbeeld veel stroom als ik mijn audio-installatie heb ingeplugd. En als ik de stekker van de contactdoos van mijn audioset in de slaapkamer in een bepaalde wandcontactdoos steek, vonkt het soms. Ligt dat nu aan de stekker of aan de wandcontactdoos?

Een lamp of een electriciteitssnoer vervangen kan ik uiteraard. Voor de rest is electriciteit onbekend en voor mij gevaarlijk terrein.

Maar wanneer ga je bij vonkende stekkers de stopcontacten vervangen? Ondanks dat de aansluitingen binnen in zo'n contact er degelijk en onbeschadigd uitzien?

Heel erg bedankt voor antwoord. Ik besef het is voor degenen die in dit draadje frequenteren geen hogere wiskunde en daarmee niet een bijster interessante vraag is. Maar ik voel mij niet erg veilig. Ik schakel zelfs hele groepen uit in de meterkast als ik wat langer van huis ga. Mogelijk totaal overbodig.

Niemand

Het gaat hier om een woning van nu 14 jaar oud (opleveringsdatum 16 december 2009 .
Ik zelf loop regelmatig alle wandkontaktdozen na op brandsporen en natrekken van aansluitingen ,
zeker met de nieuwe goedkope teringzooi die dankzij woonbron hier gemonteerd is  .
6 jaar geleden ben ik al een bijna afgebrande wandkontaktdoos tegen gekomen van de wasmachine-groep .
Dat was toen 8 jaar oud!!???
Het spul is hier aangelegd door een zootje Polen die het installatiewerk ook moesten doen .
Wat een zootje hebben die gemaakt .
Ik heb bijna alles over gedaan om het veiliger en overzichtelijker te maken .
sommige groepschakelaars maar weer vervangen door nieuwe .
En dan wordt er gezegd door de zogenaamde "inspecteur" van de verhuurder dat het echt wel veilig is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Draden die los zitten in groepschakelaars en kontaktdozen , eenvoudig omdat ze goedkope rotzooi hebben gebruikt wat na verloop van tijd los gaat zitten .
Ik heb geen zin om het hun te laten doen  ,daar heb ik absoluut geen vertrouwen in , want het mag niets kosten .
Nog wat :
De verwarmingsleiding die hier binnen kwam was ook erg onveilig er zijn er in de diverse appartementen al diverse gesprongen en allemaal het flexibele deel maar niet op de aansluitingen .
En ook wel de aansluitingen boven de verdeelkast van die verwarming .
Al eens lekkage gehad door een losgesprongen verwarmingsleiding ( gewone klemaansluiting) van buren 2 etages hoger .
Daarna de aansluitingen daarvan ook maar ietsje aangedraaid bij mij thuis, zat best wat te los hoor, maar gelukkig al al lang buiten gebruik gezet door mij .
Geloof nou niet dat woonbron of de leverancier ook maar iets van controle hebben uitgevoerd ,naar aanleiding van dit al .
Het maakt hun echt niet uit wat er gebeurt ,heb ik het idee .
Raar toch dat bijna iedereen er zo over denkt ,alleen onder neemt Niemand aktie en de rest niet . ;D
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Sytze Fliege

Vriendinlief heeft net een nieuwe oven gekocht, omdat de oude stuk was.

Die bleek na vervanging prima in orde, maar een of andere oetlawaai had de stekker van de oven verlengd met een waaibomenverlengsnoer van de Gammel of de Braxis of zoiets. Die was dus helemaal kapot gebrand. Hoe verzin je het...

Ik mag dan een clown zijn, ik wil wél serieus genomen worden >:( 

Ach, kikker toch op!

Jan66

WanFie

28 december 2023, 14:25:13 #4 Laatste wijziging: 28 december 2023, 14:27:56 door WanFie
Met stroom zijn er vier gevaarlijk situaties.

1. slechte contacten waardoor er warmte ontstaat.
2. aanraken openliggende aders en de kans op ge elektrocuteert te worden.
3. vonken waardoor explosie kan ontstaan.
4. te dunne draden gebruiken.

Bij 1. is de kans op brand aanwezig. Daarom heb ik een gruwelijke hekel aan die steekcontacten. Schroeven stevig aandraaien. En in bij snoer (meerdere draadjes in een isolatie) altijd adereindhulsjes gebruiken.

Bij 2. is het wel duidelijk wat er mis kan gaan. Elektrische heggenscharen zijn beducht.

Bij 3. kan het mis gaan bij verfwerkzaamheden of wisselen gasflessen of iets dergelijks.

Bij 4. kunnen de draden het plastic wegsmelten met blootliggende draden als gevolg.

Vonken wanneer een stekker in het stopcontact gestoken wordt, komt doordat er een lading in het apparaat zit. Een condensator b.v. Op zich is dat niet erg, maar door de vonk kan er een stoorsignaal ontstaan waardoor er elders iets kapot gaat.

Over aansluiten van keukenapparatuur:
Bij een vriend is de keuken lang geleden afgebrand. De brand bleek achter de vaatwasser te zijn ontstaan. Hij had die (tweedehands) keuken zelf geïnstalleerd en aangesloten. De verzekeringsmaatschappij wou in eerste instantie niet uitkeren. Hij had dit immers door een gecertificeerd installateur moeten laten doen.
Dat idee was snel over, toen hij zijn installateursdiploma liet zien. Het probleem bleek bij nadere inspectie (voor zo ver nog mogelijk) in de vaatwasser te zitten.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Vincent Kars

Citaat van: Jeronimo op 28 december 2023, 10:54:22Ligt dat nu aan de stekker of aan de wandcontactdoos?
Geen van beide.
Het ligt aan het apparaat. Dat kan kortstondig een piek belasting geven.
Als ik mijn versterkers inschakel dan gaan de lampen kortstondig lager. De versterker zuigt kortstondig een bak stroom totdat de condensatoren geladen zijn. Zou ik hem eerst aanzetten en dan pas het netsnoer aansluiten dan krijg ik ook een prachtige vonk vanwege deze inschakel stroom.
Het zelfde heb je met voedingen van een PC. Steek hem in een stopcontact en je ziet een vonk.

Zolang het kortstondig is, is er niks aan de hand.
Uiteraard is de hele installatie beveiligd tegen overbelasting.
Zolang de installatieautomaat niet afslaat is er weinig aan de hand.
Alleen dat is een beveiliging tegen overbelasting. Meer dan 16 Ampere en hij stopt.
Daarom is er ook een aardlekschakelaar. Die reageert op kleine spanningsverschillen.
Als er ergens een lekje is dan gaat hij af.
Als beide in orde zijn heb je weinig te vrezen.

WanFie

Ik vraag me wél af, wat de Kema tegenwoordig nog doet. Bestaat dat nog wel? Op alle elektrische apparaten en contactmateriaal dient een Kema keur te staan. En die staat er ook altijd keurig op. Maar wat ik met mijn (bijna) lekenoog zie is, dat er niks van klopt.

Een tafelstekkerdoos zonder trekontlasting. Ik heb het ding terug gebracht. Stekkers van dusdanig zwak materiaal dat het spul al krom wordt bij het aandraaien van de schroefjes. Later aangebrachte ferriet kralen. Of ontbrekende, terwijl er bij schakelende voedingen echt wel ontstoring nodig is.
En in het algemeen, slechte snoeren en behuizingen. Bijvoorbeeld, een verffohn die wegsmolt tijdens de eerste 5 minuten. Er wordt wat rotzooi verkocht.. maar wél een Kema keur er op.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Sytze Fliege

Valt het hier nog mee, ooit moest ik in Vietnam materiaal kopen om een beursstand in Singapore van verlichting (en dus ook bedrading) te voorzien, ik heb werkelijk nog nooit zulke bagger in mijn handen gehad. Maar iets beters was er niet te krijgen, dus geïmproviseerd. Levensgevaarlijk, maar niemand die er naar keek, ook in Singapore niet (en dat is toch wel zo'n beetje 't Zwitserland van Azië).

Ik mag dan een clown zijn, ik wil wél serieus genomen worden >:( 

Ach, kikker toch op!

Jeronimo

28 december 2023, 15:41:13 #8 Laatste wijziging: 28 december 2023, 15:58:47 door Jeronimo
Dank voor de reacties! Deze info zal ik op een steekbriefje zetten. Ik weet nog een paar anderen die hier belangstelling voor zouden hebben.

Met het inpluggen van de laptopadapter zal ik eerst de stekker in het verlengstekkerblok steken en deze dan pas inschakelen (er zit zo'n aan- en aanknop op en heeft overbelastingsbeveiliging (als dat de goede benaming is). Apparaten uitgeschakeld inpluggen op het electriciteitsnet. De wandcontactdozen die ik heb gecontroleerd waren van binnen netjes, dikke draden, geen lange blote draaddelen. Ik ga de rest ook nakijken. De badkamer en meterkast zijn oor een electriciën jaren geleden weliswaar gecontroleerd, nadat ik in de badkamer een spiegel van de wand had afgenomen en een scala van blote koperdraden had gezien. Mijn hemel, wat ben ik toen geschrokken. Volgens hem hoorde het zo en hij gaf aan dat de installatie er beter uitzag dan andere huizen in de straat.

Maar een paar rokende stekkers en een doorslaan van een zekering door de jaren heen, en het zien van een stopcontact met zwarte vegen maakt de mens wel zenuwwachtig. En ik weet onderhand één ding, met electriciteit ga je niet klooien, als je er geen verstand van hebt. En verstandig bent.  ;)  Ik voel mij een stuk beter, "zekerder" nu. :)

Tom!

Nog een ding: door constante belasting ontstaan trillingen. Zeker als er flink stroom wordt getrokken kunnen hierdoor niet goed aangedraaide klemaansluitingen lostrillen. Dit is echter vaak in de meterkast en niet bij de wandcontactdozen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

BunnY

Daarom dat wij bij het plaatsen van een zekeringkast de deksel er nog niet opzetten. Kwestie van na een maandje de schroeven nog eens na te trekken.

En op zich vind ik elektriciteit net wél gemakkelijk werken. Gewoon de hoofdzekering af. Doen wat je moet doen. Hoofdzekering weer op. Als er dan geen zekering springt dan weet je dat je goed werk gedaan hebt. In tegenstelling tot waterleidingen enzovoort, kan jaren sluimerend lekken voor je het door hebt...
We'll see about that !!

MYRYAD

Grappig, toen ze twee jaar geleden bij ons 2 airco units zouden plaatsen, had ik gezegd dat ik voor de stroomtoevoer zou zorgen. De monteurs die de dag kwamen gingen eerst vragen, met enige argwaan, waar ik in ons appartement de bedrading weg had gehaald. Want ze zagen bijna nergens contactdozen met aarde! Tja ouder appartement.
Kreeg een soort preekje.
Tot ik de weggewerkte bekabeling liet zien die rechtstreeks van de meterkast kwam.  Jaja, de meterkast aansluiting op de vrije zekering laten doen! En de zwaardere wandkontaktdozen. De houding veranderde direct.  Toen vertelden ze over eerdere ervaringen van klanten die zelf de bekabeling aan zouden leggen.  Ze hadden besloten om dat als bedrijf niet meer te doen. Geen goede bekabeling ter plekke, dan geen airco's. Of ze maakten voor extra kosten de aansluiting.

Regenpak

Citaat van: Jeronimo op 28 december 2023, 15:41:13Met het inpluggen van de laptopadapter zal ik eerst de stekker in het verlengstekkerblok steken en deze dan pas inschakelen
Dan verplaats je het vonken naar de schaggelaar van dat ding. Die gaat op den duur inbranden en dan wil-ie niet meer aan en moet je het stekkerblok vervangen. Of de schaggelaar maar dat is niet altijd mogelijk vanwege anti-tamperschroeven.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Jeronimo

Citaat van: Regenpak op 28 december 2023, 17:49:30
Citaat van: Jeronimo op 28 december 2023, 15:41:13Met het inpluggen van de laptopadapter zal ik eerst de stekker in het verlengstekkerblok steken en deze dan pas inschakelen
Dan verplaats je het vonken naar de schaggelaar van dat ding. Die gaat op den duur inbranden en dan wil-ie niet meer aan en moet je het stekkerblok vervangen. Of de schaggelaar maar dat is niet altijd mogelijk vanwege anti-tamperschroeven.
Tjerk
Nu ik weet dat het niet uitzonderlijk is dat zo'n stekker kan vonken zal ik het dan op de normale manier doen. Tnx.

B. Gehakt

Hier in het Midden Oosten van Nederland krijgen we wel 100 x per seconde een spanning van 0 Volt op het stopcontact aangeboden. Als je dán de stekker insteekt heb je -bijna- geen last van vonken (ik zei -vrijwel- hè).
Deskundige