• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Hdmi kabel, is duurder beter?

Gestart door J.E. Sugden, 29 januari 2024, 19:26:22

Vorige topic - Volgende topic

J.E. Sugden

Is een duurdere hdmi kabel beter dan een goedkopere? Je hebt ze van 2euro bj de action of bv een audioquest van 700eu.

De meeste zeggen het zijn nullen en enen, dus maakt niet uit welke kabel je gebruikt.

Wat is de waarheid?

minplus

Ha, je bent er weer. 8)

Heb de ervaring dat sommige HDMI's hopeloos waren en andere prima. Los van de prijs.
Net zoals sommige Ledlampen het 1 seconde uithielden en andere veel langer waarvan eentje maar een half jaar waarbij het een moeizame klus wordt van een paar uur om die te vervangen.

J.E. Sugden

29 januari 2024, 20:17:43 #2 Laatste wijziging: 29 januari 2024, 20:23:03 door J.E. Sugden
Ja, ik ben er weer.

Mijn ervaring met een Audioquest van toen 30eu is goed. Die heb ik nu zeker 8 jaar in gebruik op de TV.

Andere mensen zeggen, je had net zo goed een action kabeltje kunnen kopen van 1,99eu. Volgens hun maakt dat niks uit.

Sytze Fliege

Er zijn best veel verschillen in HDMI kabels, even googelen, er is genoeg info over te vinden.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

J.E. Sugden

Als ik google vind ik vaak, beeld en geluid worden niet beter met een duurdere hdmi kabel. Is niet mogelijk zeggen ze want het is digitaal.

minplus

Met dank aan Berret, die J.E. z'n oude naam weer heeft geleverd.

Geen hond

ik merk geen verschil vwb ontvanger naar tv of pc
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

J.E. Sugden

Citaat van: minplus op 29 januari 2024, 20:48:15Met dank aan Berret, die J.E. z'n oude naam weer heeft geleverd.
Ik heb hem bedankt daarvoor.

WanFie

HDMI kabels zijn er in verschillende kwaliteiten. Deze hangen af van de snelheden die door die kabel gaan. HDMI 2.1 is op dit moment (of was dat gisteren?) de snelste versie en heeft dus de beste kabel nodig. Dit zit dan in afscherming en mechanische stabiliteit.
Ik gebruikte voor mijn PinkFaun DAC een HDMI kabel voor het transport van het i2s signaal. Daar heb ik veel kabels mee kunnen vergelijken. Ook handgemaakte kabels van meer dan € 1000,-. Voor mij was de winnaar echter een Delock HDMI kabeltje van 0,5 m lengte en ongeveer € 25,-. Nou is i2s geen HDMI signaal, maar het geeft voor mij aan dat er wel degelijk verschil is in HDMI kabels. Maar voor een normale HD TV kwaliteit voldoet een HDMI 1.4 kabel uitstekend.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

De aanduiding "2.1" en "1.4" zijn geen kwaliteitsaanduidingen, maar versiegetallen die ieder voor een specificatie staan, dus geen "kwaliteitsaanduiding".

Grofweg geldt: hoe hoger het getal, hoe meer aders er benodigd zijn en hoe hoger de te transporteren frequenties moeten zijn.
En let op: er zijn volledig bedrade HDMI-kabels en onvolledig bedrade HDMI-kabels. Met name in de goedkope HDMI-kabels ontbreken soms aders die voor zommige functies benodigd zijn. 

En óók een "hoog getal" is geen kwaliteitsaanduiding, maar een indicatie voor het gebruiksdoel.

WanFie

30 januari 2024, 13:42:39 #10 Laatste wijziging: 30 januari 2024, 13:48:47 door WanFie
Klopt, maar een 2.1 kabel kan een veel hogere snelheid aan dan b.v. een 1.4 kabel. Daarvoor moet de kabel beter zijn afgeschermd en mogelijke storingen worden ondervangen. (plaatjes gelinkt vanaf FWD)

En dit een een volledig bedraade stekker/kabel (plaatje gelinkt vanaf Verstraaten).

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Vincent Kars

Citaat van: J.E. Sugden op 29 januari 2024, 19:26:22het zijn nullen en enen, dus maakt niet uit welke kabel je gebruikt.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Die nullen en enen bestaan alleen in onze verbeelding. In de werkelijkheid gaat het over een block pulse die met een bepaalde snelheid door een kabel raast. In het algemeen, hoe hoger de snelheid, hoe kritischer het wordt. Vergelijk het met Ethernet, 100 Mbs gaat prima over Cat5E maar als je 1000 Mbs wil dan moet je upgraden naar Cat6.

Als het om een paar Euro gaat, gewoon proberen. Meestal kun je kopen met geld terug garantie.
Rock solid is uiteraard een kabel die certified is. https://www.hdmi.org/spec/premiumcable
Uiteraard vermijd je bedrijven als FraudioQuest. Heel veel geld voor gebakken lucht.

JohnWx

Citaat van: Vincent Kars op 30 januari 2024, 14:06:45
Citaat van: J.E. Sugden op 29 januari 2024, 19:26:22het zijn nullen en enen, dus maakt niet uit welke kabel je gebruikt.
Vergelijk het met Ethernet, 100 Mbs gaat prima over Cat5E maar als je 1000 Mbs wil dan moet je upgraden naar Cat6.

100mb is meer dan zat voor audio video

En bij data is het heel simpel komt aan of niet met het protocol
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Heintje

En juist dat klopt niet, dat is m.i. een verkeerde conclusie.
Als iemand een receiver heeft met 7.2 ondersteuning, ARC en hoge surroundmodi, heb je bv. een van de best gecertificeerde kabels nodig om alle functies betrouwbaar te kunnen gebruiken.
Dat zijn óók enen en nullen, maardamn wel héél veel per seconde. En al die enen en nullen moeten in een nog herkenbare/acceptabele vorm aankomen in het ontvangende apparaat.

Daarom: bedenk welke eisen aan de kabel worden gesteld en koop er gericht eentje die aan die eisen kan voldoen.

(En ja, voor een simpel HDMI-kabeltje van je laptop naar een televisie voldoet een kabel van de Action óók. Ik gebruik ze zelf ook als ze passen bij het gebruiksdoel.)

J.E. Sugden

Maar is de ene hdmi 1.4 van 10eu gelijk aan een hdmi 1.4 van 100eu? Geeft de duurdere een beter beeld en geluid?