• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

welke PC (en/of geluidskaart) voor muziek?

Gestart door Ernst D, 20 mei 2024, 19:08:09

Vorige topic - Volgende topic

Ernst D

20 mei 2024, 19:08:09 Laatste wijziging: 20 mei 2024, 19:15:00 door Ernst D
Ik wil een nieuwe desktop PC kopen en mijn oog is voor nu op deze Intel voor 439 euro gevallen. Veel hoger in prijs wil ik niet gaan. Ik luister muziek via internet en mijn versterker is aangesloten op de (jack) audio uitgang van mijn PC. Daarom wil ik met de aankoop van een nieuwe PC, naast snelheid en geheugencapaciteit, ook vooruitgaan op geluidskwaliteit. Mijn versterker is de Fenton TA60 (Ik heb in een ander topic flink gemopperd op dit apparaat, maar uiteindelijk toch besloten om hem te houden en er twee speakers van fenton bij te kopen) 
Nu zit ik met een paar vragen:
1 Gaat deze pc voldoende geluidskwaliteit leveren? (ik zie in de specs. namelijk niks over een geluidskaart dus ik neem aan dat hij gewoon een onboard chip heeft)
2 Moet ik er anders een extra geluidskaart in installeren en zo ja welke? (liefst niet duurder dan 150 euro)
3 Is er anders binnen mijn budget een andere desktop PC te vinden die beter geluid geeft?
4 Is het uberhaupt de moeite waard om me druk te maken over de geluidskwaliteit die mijn PC levert zolang ik er toch geen high end installatie op heb aangesloten? Ik bedoel: gaat dat verschil echt te horen zijn?
ps. de pc die ik nu heb is een Acer Aspire X3470 die heeft ook gewoon een onboard chip voor geluid, dus ik denk dat ik er qua geluidskwaliteit sowieso op vooruit zal gaan.

BunnY

Koop gewoon een usb-dac. Dan is het opgelost!

Vb de schiit usb dac
We'll see about that !!

WanFie

20 mei 2024, 19:50:54 #2 Laatste wijziging: 20 mei 2024, 19:59:39 door WanFie
Wat is dat voor een rare pc? Win 11 op een 4e gen i7? En geen hdmi? Refurbished? Of oude voorraad? En op de markt sinds 2023?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

20 mei 2024, 19:55:37 #3 Laatste wijziging: 20 mei 2024, 21:58:57 door Heintje
Waarom probeer je het niet gewoon uit?
Op het moederbord van je beoogde pc zit een audio uitgang.
De geluidskwaliteit van de huidige moederborden is uitstekend en je zult niet veel verbetering merken van een losse geluidskaart.

WanFie

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

morph

Citaat van: Ernst D op 20 mei 2024, 19:08:09Ik wil een nieuwe desktop PC kopen en mijn oog is voor nu op deze Intel voor 439 euro gevallen.

Je zou je vragen ook aan de verkoper kunnen stellen. Of via die site aan de chatbot.

Ernst D

OK. Bedankt voor jullie antwoorden allemaal!