• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

vervormende DAC

Gestart door oordopje, 1 februari 2024, 15:34:29

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

Beste Audiofreaks,

Ik heb weer eens wat (best veel de laatste tijd).

Plotseling hoor ik een vervorming. Alleen bij veel rumoer, dus je moet wel de juiste nummers op het juiste moment afspelen om het goed te horen. Ik verdacht eerst de versterker waar nogal wat aan gesleuteld moest worden. Ik kom er echter op uit dat het de DAC moet zijn, want het gebeurt bij weergave via de hoofdversterker maar ook via de afzonderlijke koptelefoonversterker die rechtstreeks van de DAC zijn signaal krijgt. Ook de DIP's tussen de digitale bronnen en de DAC zijn goed. Gecheckt do0r ze er beurtelings tussenuit te halen. Hetzelfde geldt dan ook voor de digitale en analoge interlinks.

Wat zou er met de DAC aan de hand kunnen zijn? Het is een (overigens heerlijke) Tentlab Bdac van ca 10 jaar oud die een jaar geleden door de maker zelf op flink wat punten is gereviseerd omdat de oorspronkelijke ELCO's niet zo goed waren. Heel schappelijk natuurlijk. Maar nu.

Heeft iemand een idee?
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus
Auto: Mark Levinson

JohnWx

Het moet in het analoge gedeelte zitten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

oordopje

Gelukkig heeft behalve JohnWx nog niemand de moeite genomen te reageren op mijn noodkreet, anders had ik me een beetje schuldig gevoeld. Net de DAC voor de zekerheid nog even in mijn andere set gehangen. Loepzuiver!

Ik ben bang dat ik onderhand een beetje waanzinnig aan het worden  ben.

Morgen stapje voor stapje weer terugzetten en dan weer zien...
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus

JohnWx

Citaat van: oordopje op  4 februari 2024, 18:54:53Gelukkig heeft behalve JohnWx nog niemand de moeite genomen te reageren op mijn noodkreet, anders had ik me een beetje schuldig gevoeld. Net de DAC voor de zekerheid nog even in mijn andere set gehangen. Loepzuiver!

Ja dat zijn de reisje in audioland die zo f.cking zijn

Zet je het terug gewoon weer goed ???

Heb zoiets met mijn TV naar soundbar alleen digital mogelijk maar soms random even een halve seconde geluid weg kan 10 x per uur of 1 x per uur grrrrr
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Heintje

Ik reageer even op wat JohnWx hierboven opmerkt""Zet je het terug gewoon weer goed":

Zou dit dan tóch het belang van wat duurdere kabels en aansluitsnoeren aantonen (ik weet niet wat oordopje gebruikt, dus dat is geen aanmerking op hem)? Ik heb de ervaring dat goedkoper spul gedurende de eerste tijd niets uitmaakt, maar dat daarna de problemen beginnen, soms met een geleidelijk afnemende en dus niet tijdig opgemerkte geluidskwaliteit tot gevolg, uiteindelijk ontaardend in een onderbreking.

Ik ben dus benieuwd wat oordopje nu gaat ervaren met geleidelijk aan terugzetten. ;D

oordopje

Ik gebruik interlinks van Jan Knol Emmeloord.

En ik ben ook benieuwd naar de ontwikkeling.

Inmiddels weet ik dat de DAC ook via AES/EBU gekoppeld aan de eerste Monarchy DIP onvervormd speelt.

JohnWx

Citaat van: Heintje op  5 februari 2024, 18:00:31Ik reageer even op wat JohnWx hierboven opmerkt""Zet je het terug gewoon weer goed":

Zou dit dan tóch het belang van wat duurdere kabels en aansluitsnoeren aantonen (ik weet niet wat oordopje gebruikt, dus dat is geen aanmerking op hem)? Ik heb de ervaring dat goedkoper spul gedurende de eerste tijd niets uitmaakt, maar dat daarna de problemen beginnen, soms met een geleidelijk afnemende en dus niet tijdig opgemerkte geluidskwaliteit tot gevolg, uiteindelijk ontaardend in een onderbreking.

Ik ben dus benieuwd wat oordopje nu gaat ervaren met geleidelijk aan terugzetten. ;D

ja 1 keer in pluggen en afblijven

oordopje

Alles weer erin geprutst. Is een heel gedoe. Kan niet gewoon het audiorack naar voren trekken en de boel in- en uitpluggen en weer terug etc. Ik woon niet alleen ;).

Blij dat er in elk geval direct geluid uit komt. Spreekt niet vanzelf. Eerst wat zachtere muziek. Under the surface in oeroud Nederlands, zo prachtig. Kan de confrontatie nog niet aan. Klinkt op zich goed, maar is geen test voor de vervorming. Trapje verder naar Spotify. Lizzy Mc Alpine. Niet op cd verkrijgbaar. Klinkt ook goed, maar nog steeds geen test. Vooruit: Bente. Mama, ik kan het zelf. Heart breaking en... de test. Loepzuiver!

Blij natuurlijk. Met het geluid, maar ook dat ik niet opnieuw moet zoeken en puzzelen. Blijft natuurlijk de vraag waar die vervorming van kwam. En fingers crossed dat het goed blijft.

Wie mij een beetje heeft gevolgd weet dat er bijzondere dingen gebeuren hier.

Tot zover (heb ook nog een issue met de versterker, maar die deed het prima op de dvd/cdspeler).

Heintje

Ik gok op contactproblemen: door het opnieuw insteken van de pluggen ben je daar nu weer even vanaf (zo lang als het duurt).

JohnWx

Overal van afblijven maar denk dat je een lekkere wisselaar bent ++++

Tijd ook gehad

oordopje

8 februari 2024, 16:47:59 #10 Laatste wijziging: 8 februari 2024, 16:52:07 door oordopje
En dan nu the happy ending van het verhaal.

Na het laatste blije bericht van mij moest ik nog de Onkyo galmversterker voor de achterspeakers er in pluggen. En daar was de vervorming weer!!!

Lang verhaal kort. Alle storingen waren weg na het verwijderen van de MF X10d buizenbuffer. Die ik al vele jaren ergens in de set heb zitten, de laatste tijd vlak voor die Onkyo.

Het rare is (maar wat is raar?) dat die X10 d nooit in de verbinding tussen de DAC en de Sonneteer versterker heeft gezeten, maar Of in een afzonderlijke verbinding vanaf de DAC naar de Onkyo Of tussen de Sonneteer en de Onkyo versterkers. Maar blijkbaar werkt de verstoring in de X10d "terug" naar de uitgang van de DAC om van daaraf zijn onaangename werk te doen op beide uitgangen van de DAC. Het klinkt voor mij raar maar het gebeurt blijkbaar.

Ook een licht gepruttel wat de laatste dagen uit de hoofdspeakers (aangedreven door de Sonneteer) kwam is weg. Alles is ruis- en bromvrij en klinkt weer als een klok. En ik mis de X10 d niet ;).

Heintje

Fijn dat het weer werkt!

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

renewouters

Citaat van: oordopje op  4 februari 2024, 18:54:53Gelukkig heeft behalve JohnWx nog niemand de moeite genomen te reageren op mijn noodkreet, anders had ik me een beetje schuldig gevoeld. Net de DAC voor de zekerheid nog even in mijn andere set gehangen. Loepzuiver!

Late reactie, maar toch. Voordat je 'm aan de andere set hebt gehangen, heb je de DAC toen ook uitgeschakeld (incl. de spanning er af halen) en toen weer aangezet? Zo ja, dan kan het ook gewoon zo zijn dat de reset de truc heeft gedaan.

oordopje

Om de DAC in de andere set te gebruiken moest hij van de stroom af. Toen weer terug in de hoofdset, idem. Dus minstens twee keer gereset. Maar de problemen kwamen weer terug en bleken dus uit die x10d te komen. Gelukkig draait alles nog goed  ::)