• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

805/845 buis op hoog rendement luidsprekers kan dat?

Gestart door Starsky, 5 februari 2024, 13:01:14

Vorige topic - Volgende topic

Starsky

Beste forumleden,
Ik vraag me af of een 805/845 buis mooikan spelen op een 100DB luidspreker?
Ik las dat het niet aan te raden is, echter geen verdere onderbouwing..
Helaas heb ikzelf die kennis niet..
Wie kan mij simpel uitleggen waarom wel of juist niet?

Alvast bedankt!
Mvgroet,

Heintje

Bedoel je een versterker met zo'n buis als eindbuis/Powerleverancier?
En in welk type schakeling dan?

ArjanR1

Ik zal het gewoon proberen, ooit eens een NAT met 805 buis gehad, waanzinnig mooi.
Monitor Audio PL500II - Audio Analogue ABsolute - Audio Analogue AAdac - Auralic Aries G2.2

Starsky

Dank voor het reageren,
Betreft inderdaad als eindbuis..
Schakeling? Geen idee..

Na zelf wat gelezen te hebben heeft het te maken met de noisefloor?
Maar is dit bij dit type buis dan groter als bij een 300b als eindbuis?

Mvgroet,

mediator

7 februari 2024, 08:20:50 #4 Laatste wijziging: 7 februari 2024, 08:25:13 door mediator
Ik zou even wat meer vermelden over die buis. In welke versterker wordt hij gebruikt?

In principe is een hoog rendement luidspreker de manier om te combineren met een laag wattage buis zoals een 300b of 845 buis. Die 100db is beslist een hoog rendement. Echter dat is een deel van het verhaal. De luidspreker zal ook een enigszins gunstig impendantie verloop moeten hebben. Alleen opgegeven specs zeggen niet altijd hoe de impedantie verloopt. En bijvoorbeeld of die richting de twee ohm of nog erger 1 ohm loopt

Ik lees op een ander forum geregeld dat de filtering in een speaker ook van invloed is op de dempingsfactor. Dan met name grote spoelen met een hoge waarde. Dit kan het laag laten ontsporen doordat de dempingsfactor dan flink zal afnemen en die is een buizenversterker toch al niet zo hoog is. Met een lage dempingsfactor kan een woofer gaan wapperen en klinkt het laag ongecontroleerd.

Starsky

Het gaat om een versterker zoals de Linemagnetic  508/805 bijvoorbeeld.
Ik ben op zoek naar een mooie match voor mn Bastanis luidsprekers
Deze hebben een 15" breedband driver met alleen 1 weerstand paralel op de aansluiting en een tweeter met 1 condensator, verder geen filter elementen.

Ze hebben een voor mij erg fijn geluid, en ben aan het rondkijken voor een mooie buizenversterker die hier goed bij zou passen.. eentje met een mooi open soundstage en muziekaal, hou wel van een wat "warmer/aangenaam" geluid zeker geen analytisch kil koud ding  ;D

Andere suggesties zijn uiteraard welkom..

ArjanR1

Je kan ook kijken naar een EL84, dat is een zeer mooie buis.
Monitor Audio PL500II - Audio Analogue ABsolute - Audio Analogue AAdac - Auralic Aries G2.2

Theo van Wermeskerken

En een op alle fronten mooiere en betere buis.
En als je nog beter wilt switch je naar een octal equivalent zijnde de 6V6.
Mooie oude Amerikaanse kiezen van Sylvania of RCA bv.
En als je de nog mooiere variant daarop kunt vinden, de tall bottle 7C5 van Sylvania ben je spekkoper.
Die buizen staan ook op alle Chaos versterkers en dat is niet zomaar gekozen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Buell

Ik heb een Line Magnetic 219 versterker met 845 eindbuizen.Normaal in combinatie met Sonus Faber Guarneri's, maar ik heb ook gestrekte voight pipes luidsprekers met Fostex Fe 208 sigma beedbanders (piramides van 2 meter), ook rond de 100dB.

Gaat heel erg goed.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way