• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

streamen van laptop naar versterker

Gestart door vincent1975, 21 januari 2024, 23:34:32

Vorige topic - Volgende topic

Sytze Fliege

Dat kan zeker aan Youtube liggen, standaard wordt het namelijk behoorlijk gecomprimeerd. Volgens mij kan je in een betaalde versie wel betere kwaliteit krijgen, maar dat zou je even moeten uitzoeken.

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Bloom

Muziek op Youtube wordt daar door de rechthebbenden op geplaatst. Vaak platenmaatschappijen, maar ook artiesten zelf. Zij bepalen de kwaliteit. Ik heb zelf een bash-script voor Linux geschreven waarmee ik via de API's van Youtube songs of zelfs complete albums van Youtube kan halen en als ik de hoogste kwaliteit opgeef, komen die in 24 bit 48 kHz binnen. De DR- of "Dynamic Range"-waarde is afhankelijk van opname en afmixen en wordt volledig bepaald door de digitale product manager. En ja, bij popmuziek zitten er veel die per definitie zowat alle dynamiek eruit laten halen. Je mag blij zijn als je DR6 haalt bij popmuziek. Bij opnames uit de jaren '80 kan het 12 tot zelfs 15 zijn. Bij klassieke muziek schommelt het tussen 9 en 15. Bij jazz ook zoiets.

Heintje

Toch even een kanttekening, met name omdat je het nu bewust hebt over de kwaliteit van de muziek (hier van Youtube).
Ik zie dat de uitgang van de WiiM vrij sober is uitgevoerd.

De door mij genoemde Bluesound Node heb ik bewust genoemd.
Ik heb geen aandelen in Bluesound en ik heb hem inmiddels aan een vriend verkocht die er veel plezier van heeft. Ik heb nu zelf een Aries streamer, maar die zit een prijsklasse hoger. Ik ken de Node door en door en kan je daar dus uit ervaring een gedegen advies over geven.
De reden dat ik juist dát apparaat noem, is dat ik (nieuw gekocht, maar zéker ook tweedehands aangeschaft) tot nu toe weinig apparaten heb meegemaakt met zo'n goede gebruikersinterface, zo'n snelle reactietijd (bv. bij het zoeken en afspelen van muziek) en zo'n goede interne DAC. Maar dat laatste hoor je pas goed als je er een goede interlink bij gebruikt, bv. de relatief goedkope Grimm Audio TPR Cinch. 
Ik heb namelijk langdurig de Node vergeleken met mijn Lyngdorf DAC (dus aangesloten via analoog uit vergeleken met aangesloten via Digital out):
- met een normale maar goede interlink is het geluid van de Node prima, maar de Lyngdorf "wint direct op het eerste gehoor" 
- met de Grimm audio TPR aangesloten is het een "smaak issue" geworden: de Lyngdorf geeft meer ruimtelijkheid en detail, de Node geeft een mooiere overall klank (dus meer "sfeer in de muziek"), beiden even mooi.

Waarom dit hele verhaal?
Ik denk dat je voor iets meer geld een tweedehandse Node had kunnen kopen met een TPR erbij.
Ten opzichte van de huidige uitgang van de WiiM had je dan een klasse hoger gezeten qua geluidskwaliteit.
Aangezien ik de WiiM verder niet ken kan ik niets zeggen van de app en de ondersteuning daarop.

Bloom

Voor de duidelijkheid: ik heb mijn muziekstreamer zelf gebouwd. Die haalt muziek niet zelf van Youtube, dat doe ik met mijn desktopcomputer en dan zet ik de vergaarde FLAC-files in de Muziek-direcotryboom waar de muziekstreamer die dan kan vinden en afspelen. Mijn muziekstreamer is een dual-core Intel NUC die hdmi gebruikt om de flac-files van netwerkopslag aan te bieden aan mijn Marantz AV8802A voorversterker, die ze dan via hdmi als PCM-geluid binnenhaalt en afspeelt. Meerkanaalsmuziek is zo ook geen enkel probleem.

Geen hond

Ik laat het toch zo daar ik dat toch eigenlijk te weinig gebruik en dan meestal ook nog als achtergrondmuziek.
De voorkeur hier is toch plaat of cd .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden