• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

hoog en laag met aparte kabels aansluiten.

Gestart door huub1, 10 maart 2024, 23:21:54

Vorige topic - Volgende topic

huub1

heb de accuphase e 650.nu wil ik het hoog en laag apart aansturen met twee aparte kabels.versterker heeft 8 aansluitingen 4 voor a en 4 voor b.dan kan ik ook switsen naar a+b. kan ik dan het hoog op a zetten en het laag op b.en dan switsen naar a + b.

huub1

Sytze Fliege

Het kan, maar het zal geen effect sorteren. In de versterker komt een en ander gewoon weer bij elkaar na de speaker selector schakelaar, beide uitgangen staan parallel. Bi-amping is mogelijk een ander verhaal. Maar of je dat met een Accuphase E-650 wil experimenteren...

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

CinéHome

Het is zeker interessant om mee te experimenteren. Maar gebruik dan eens verschillende type bekabeling op hoog / laag.
Is het hoog wat 'te aanwezig', dan kan je daarop een kabel gebruiken die het wat mildert... of andersom.
Het laag strakker of ronder dan weer met een andere passende kabel.

Theo van Wermeskerken

Het is natuurlijk onmogelijk dat een bepaalde kabel meer hoog of laag zou kunnen geven.
In dat geval zou dat signaal versterkt moeten zijn en een kabel is nu eenmaal een passieve component die niets kan versterken.
Het maximaal haalbare is dat er het zelfde uitkomt als er in gaat.
Wat er wel kan gebeuren is dat door materiaal eigenschappen bepaalde tonen wat zwakker lijken door te komen.
Is dat bv bij de hogere frequenties het geval dan kan het lijken dat het laag versterkt is.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Geen hond

Ik heb dat vroeger ook geprobeerd en het bracht toch niets .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Het brengt wel degelijk iets, namelijk kosten en als je het ook nog met verschillende versterkers doet, bi-ampen, ook nog problemen met de timing.
Ga je dan bovendien het scheidingsfilter in de speakers omzeilen en actief filteren is het timing drama compleet.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Geen hond

ok maar ik deed dat toen anders , o nee wacht dat was biampen met 2 quads 405 s
toen had ik nog geen tannoys
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

huub1

ben er uit werk gewoon.even kijken of het gewenste resultaat heeft.