• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Oude plaat borstelen knettert nog steeds.

Gestart door Wim72, 19 maart 2024, 18:13:44

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Dat is dus onzin. Er wordt en werd geen "persvet" gebruikt tijdens het platen persen.

Er is op oude platen wel vaak allerlei "antistatische" vloeistoffen gesmeerd. En dat is echt troep om er af te krijgen. En wat ik al eerder schreef, nat afspelen gebeurde ook vaak. De Lencoclean vloeistof is ook berucht om de aanslag die lastig te verwijderen is. Gelukkig was die veel te duur en gebruikten de meeste nat afspeelders gedestilleerd water met alcohol. Maar de nat afgespeelde platen zijn wel het best van wat er tweedehands te koop is. Daar is nauwelijks slijtage op aanwezig.

Maar goed wassen is dan wel nodig. De ergst vervuilde ging ik met keukenontvetter te lijf. Wel maar even in laten werken en dan heel goed spoelen. Zo heb ik veel platen afspeelbaar gemaakt.

Weken is trouwens toch de truuk van goed wassen. Vaak is "men" te haastig.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

morph

Citaat van: Wim72 op 22 maart 2024, 18:23:09nieuwe platen even wassen schijnt ook niet verkeerd te zijn i.v.m met een soort achtergebleven olieresidu die men gebruikt om de platen te lossen van de pers tijdens fabricage.
Ongelooflijk dat die mythe nog steeds aangehaald wordt.

Onlangs was er zelfs een discussie over: klik

Niet lang daarna werd een rondleiding bij Record Industry Haarlem georganiseerd door/voor Audiofreaksforummers.
Ik kon er destijds niet bij zijn, helaas. Spijtig, want het proces dat leidt tot een geperste plaat in een hoes is mooi vakmanschap (en absoluut vetvrij).

Tom!

Prima keus voor de incidentele plaat. Zeer effectief. Wel regelmatig de vloeistof filteren, ik gebruik een koffiefilter in een trechter.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Geen hond

Ik gebruik heel soms alleen het knostidruiprek  (bestemd om platen te laten drogen) nadat ik ze met mijn  platen reiniger met ingebouwde afzuigslang al heb gedaan mochten ze dan nog niet schoon zijn (zelden) dan zet ik ze apart in dat rekje en behandel ze nog eens ,met meestal goed resultaat .
Geen verdere knosti reinigingszooi .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

minplus

Wat WanFie aangeeft klopt volledig. Als je bij een kringloop platen ziet waarop rond de in- en uitloopgroef resten van druppeltjes te zien zijn, dan weet je dat die van iemand komen die zuinig op naald en plaat was.
Los van het feit dat bij nat afspelen vrijwel alle stof en vuil wordt weggeveegd terwijl de rest in de vloeistof zweeft en dus minder kan beschadigen.
Van statisch knetteren zal je ook nooit last hebben.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Wim72

Betreffende elpee laten badderen en extra laten weken en ronddraaien en het geknetter is nu zeker voor driekwart verholpen het schoonmaken van stokoude elpee's heeft dus zeker nut
Gelijk maar even meerdere reinigen.

minplus

Van sommige LP's kwam hier bruine drap, zelfs bij de 3e keer nog. Daarna vrijwel zonder ruis en tik.
Ze kwamen van een zwaar rokende lencoclean gebruiker die z'n platen wel nat draaide maar niet schoon maakte.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Clan V1.2

6 april 2024, 22:26:32 #23 Laatste wijziging: 6 april 2024, 22:29:21 door Luistervriend
Citaat van: Wim72 op 19 maart 2024, 18:13:44Ik heb een stokoude elpee 1972 (geperst Haarlem) en deze knettert flink ...............

Een knetterend haardvuur bij zo'n oude lp, nostalgischer zal je het niet gaan krijgen!

Het gaat om de sfeer van destijds, toch? 🤪

Het is maar met welke insteek je het benaderd. 😇
Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve fantasie van de mensheid.

Bron: boek Sapiens van Yuval Noah Harar.

Geen hond

Nou eigenlijk is die "insteek"  gewoon de naald ;D
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden