• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

verbeterde stroom toevoer

Gestart door MYRYAD, 21 maart 2024, 23:26:05

Vorige topic - Volgende topic

MYRYAD

Vandaag een ervaring opgedaan die ik wil delen, en gelijk wil vragen of dit herkenbaar is. Of dat ik aan "wishful thinking" doe.
Een aantal jaren geleden de stroom kabel naar de audio gelegd. Even voor nood, en daarna vergeten :-[

Vandaag de bekabeling achter de kast in zicht, en besloten aan te passen. Dus geen dun "lampensnoer", geen 2 stekkerblokken meer. Maar een Kaiser stekkerblok met 6 aansluitingen, dikker snoer met goede stekker naar wcd.
En tot mijn verrassing klinkt, voor mijn gevoel, de audio beter!  De radio geeft een opener meer in de kamer geluid.
De cd idem. De draaitafel weet ik nog niet, morgen nieuw element kopen en monteren.

Maarrrr, kan een betere stroomvoorziening een beter geluid geven?  Ook mevrouw Myryad geeft aan dat het opener klinkt. Net Stabat Mater van Pegolesi geluisterd.

Whisful thinking of ontdek ik de kracht van betere stroomvoorziening, bekabeling?

MYRYAD

Eh Whisful hearing eigenlijk dus.
Mijn vraag is mee gekomen omdat mijn gehoor wat verandert. Sinds 1996 heb ik een luide tinnitus.  De laatste tijd echter is de tinnitus regelmatig er niet!!!
En voor mijn gevoel/gehoor verandert mijn gehoor ook.
Ik moet mijn hoortoestellen bij laten stellen.  Nu al de 2e keer in 2 jaar. Midden en hoge tonen hoor ik beter/anders.
En geluid/muziek lijkt dan soms ook op een gevoel van verandering/anders klinken.
En dan luister ik gisteravond op de bank en dan twijfel; oke ik hoor verandering na wisselen stekkerdoos, kabel en stekker.
Maar het voelt ook alsof de muziek meer in de kamer klinkt.
Whisful hearing?

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Ik denk dat je je die verandering niet inbeeldt, maar ook dat het grootste verschil niet eens zit in een verandering van het geluid, maar van het beeld.
Je zegt het zelf al : het geluid lijkt verder in de ruimte te reiken.
Plaatsing en ruimtelijkheid zijn dus kennelijk toegenomen en dat is helemaal niet vreemd als je obstakels weghaalt uit de signaalweg, maar ook niet als je die in de stroomvoorziening weghaalt.
En ga je er nu aan meten dan kom je geen steek verder, want dan zal blijken dat de netspanning gelijk is gebleven.
Het zelfde gebeurt ook bij het gebruik van allerlei netfilters, scheidingstrafo's en dc blokkers en men constateert met die dingen vaak dat er veel meer rust in het geluid door is ontstaan.
Ja, uiteraard : er verdwijnt een hoop informatie mee uit de muziek met als gevolg een rustiger maar ook platter geluidsbeeld.
En dat geldt dus ook al bij het gebruik van slechte netsnoeren en allerlei verlengkabels en extra stekkerdozen.
Wat er trouwens ook nog kan zijn gebeurd zonder dat je daarbij hebt nagedacht is dat je bij die verandering bij toeval de netstekkers qua fase en nul hebt omgedraaid.
Experimenteer daar nu nog eens mee om er achter te komen wat dat doet.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

MYRYAD

Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie.
Ik begrijp het verschil wat je maakt met beeld en klank.
In de 80er jaren kocht ik een yamaha versterker en keff zuil speaker. Ik dacht de 404 met verwisselbaar kleur doek.
Niet gelijk goede speaker kabels gekocht maar veredelde studenten kamer kabeltjes gebruikt.
Na 2 weken ook goede speaker kabels gekocht. Toen ontdekte ik dat er nog een stukje muziek kwam na wat ik eerder als eind van "aus de neue welt" had gehoord.
Dat was verrassend.
Wat ik nu ervaar is de muziek meer ruimtelijk.  Heel duidelijk op de cd van solo hobo/fagot, opgenomen in een grote grot.
Apart dat stroom gedoe, net als audio lamp, tegels en zekeringen.

Over omdraaien fase en nul:
We hadden vroeger een vriend die al aangaf van die omdraaiing!
Hij experimenteerde daar ook mee, deed dat met wichel roedes.
Even op het oog gecheckd: inderdaad zijn nul en fase omgedraaid tov de vorige kabel.
(De kabel vanaf de wcd)
De oude stroomkabel was een erg oud dun HEMA snoer en geperste doos.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: MYRYAD op 22 maart 2024, 10:31:01Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie.
Ik begrijp het verschil wat je maakt met beeld en klank.
In de 80er jaren kocht ik een yamaha versterker en keff zuil speaker. Ik dacht de 404 met verwisselbaar kleur doek.
Niet gelijk goede speaker kabels gekocht maar veredelde studenten kamer kabeltjes gebruikt.
Na 2 weken ook goede speaker kabels gekocht. Toen ontdekte ik dat er nog een stukje muziek kwam na wat ik eerder als eind van "aus de neue welt" had gehoord.
Dat was verrassend.
Wat ik nu ervaar is de muziek meer ruimtelijk.  Heel duidelijk op de cd van solo hobo/fagot, opgenomen in een grote grot.
Apart dat stroom gedoe, net als audio lamp, tegels en zekeringen.

Over omdraaien fase en nul:
We hadden vroeger een vriend die al aangaf van die omdraaiing!
Hij experimenteerde daar ook mee, deed dat met wichel roedes.
Even op het oog gecheckd: inderdaad zijn nul en fase omgedraaid tov de vorige kabel.
(De kabel vanaf de wcd)
De oude stroomkabel was een erg oud dun HEMA snoer en geperste doos.

Probeer dan nu nog eens voor de lol wat er gaat gebeuren als je die stekker eens omdraait.
Wat er dan technisch in elk geval gebeurt is dat de lekspanning die op de behuizingen staat gaat veranderen.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat dit bij apparaten met een stevige nettrafo wel 100 volt of meer kan uitmaken.
En dat kun je horen ook.
Niet zozeer in het geluid op zich maar in de afbeelding in de ruimte.
En die doet veel meer dan verandering van het geluid.

MYRYAD

Ga ik straks doen. Was net bij audio zaak voor nieuw element, en kreeg goede uitleg hoe snel te testen, met een spannings zoekertje, welke de fase of de nul is.  Dat wist ik nog wel.
Maar niet in combinatie met de markeringen op (interlink) kabels. Stroomrichting speaker kabels, richting bron of speakers. Was een leuk bezoek!

Iets anders: jaren geleden een man ontmoet die ook bezig was met fase en nul, aarde, aansluitingen.
Hij had het over audio, tv, maar eigenlijk ook de hele elektrische installatie in het huis. Dus ook verlichting etc.
Dat was een man die bezig was met zgn elektro magnetische vervuiling of smog. Had het ook over stroomrichting en kabels.
En dus ook stekkers omdraaien en markeren. Hij mat dat dan met wichelroedes.
Weet nog dat hij wel eens gevraagd werd bij opname studio's.

JohnWx

Citaat van: MYRYAD op 22 maart 2024, 14:54:00Ga ik straks doen. Was net bij audio zaak voor nieuw element, en kreeg goede uitleg hoe snel te testen, met een spannings zoekertje, welke de fase of de nul is.  Dat wist ik nog wel.
Maar niet in combinatie met de markeringen op (interlink) kabels. Stroomrichting speaker kabels, richting bron of speakers. Was een leuk bezoek!

Iets anders: jaren geleden een man ontmoet die ook bezig was met fase en nul, aarde, aansluitingen.
Hij had het over audio, tv, maar eigenlijk ook de hele elektrische installatie in het huis. Dus ook verlichting etc.
Dat was een man die bezig was met zgn elektro magnetische vervuiling of smog. Had het ook over stroomrichting en kabels.

Zal een molecuul zich daar van aantrekken ?

Hoop dat mijn zonnepanelen dat kunnen handelen  8)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: JohnWx op 22 maart 2024, 15:38:17
Citaat van: MYRYAD op 22 maart 2024, 14:54:00Ga ik straks doen. Was net bij audio zaak voor nieuw element, en kreeg goede uitleg hoe snel te testen, met een spannings zoekertje, welke de fase of de nul is.  Dat wist ik nog wel.

Tja, dat weet ik ook niet.
Wat je met echte meetapparatuur kunt meten en simpel met je oren kunt horen : ja.
Omdraaien van de polariteit is simpel meetbaar qua gevolgen.
Blokkades weghalen in de vorm van filters, dc blockers, scheidingstrafo's e.d. is vaak goed hoorbaar.
En wat dan beter cq slechter is, is ook weer een kwestie van smaak.
Ik ken audiofielen die het 'beter' vinden als het zo plat en zo ver mogelijk achter en tussen de speakers speelt als maar mogelijk is.
En ook dat mag, het is maar hobby.

JohnWx

22 maart 2024, 16:48:12 #9 Laatste wijziging: 22 maart 2024, 16:50:30 door JohnWx
Citaat van: Theo van Wermeskerken op 22 maart 2024, 16:19:12
Citaat van: JohnWx op 22 maart 2024, 15:38:17

Tja, dat weet ik ook niet.
Wat je met echte meetapparatuur kunt meten en simpel met je oren kunt horen : ja.
Omdraaien van de polariteit is simpel meetbaar qua gevolgen.
Blokkades weghalen in de vorm van filters, dc blockers, scheidingstrafo's e.d. is vaak goed hoorbaar.
En wat dan beter cq slechter is, is ook weer een kwestie van smaak.
Ik ken audiofielen die het 'beter' vinden als het zo plat en zo ver mogelijk achter en tussen de speakers speelt als maar mogelijk is.
En ook dat mag, het is maar hobby.

;D

http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MYRYAD

Ja, die man met de wichelroede noemde ik ook alleen maar als ooit gehoord.
Ik heb gekeken naar de stekkers en de bekabeling.
Stroomrichting speaker kabel was bron naar speaker.
De stroomkabels zaten op 1 na nul op nul en fase op fase.
Alleen de versterkte binnen antenne niet.  Op de losse kabels voor de myryad's stond op de stekker in de audio de nul of fase aanduiding.
Kortom, gespeeld en nu dus fase op fase en nul op nul.
Ben benieuwd straks luisteren.
Net nieuw element gemonteerd en uitgelijnd, inclusief check azimuth.

Duclaasie

Hoe bepaal je de richting bij een luidsprekerkabel? Bij een eenzijdig afgeschermde kabel kan ik mij hier iets bij voorstellen, maar bij een luidsprekerkabel niet eerlijk gezegd.

MYRYAD

In de "les" die ik kreeg zou dat te maken hebben met de richting waarin de kabel gemaakt is. En dat zou aan de buitenkant er p staan of lees in de schrijrichting tekst.
Kijk voor mij is dit abracadabra.
Ik hou het op mijn ervaring met een beter/dikker luidspreker kabel. Was gewoon hoorbaar.
En nu dus met het stekkerblok en stroomkabel en stekker.
Het klonk als opener, meer in de kamer. Geluisterd naar oa Seasick Steve, Pink Floyd, klassiek guitaar.
Maar zoals ik als aangaf, ik ervaar het als aanweziger, opener, meer in de kamer.
Vond de omschrijving geluids beeld wel mooi.
Mevrouw Myryad had ook zitten luisteren. Ze had de speakers verdraaid. Minder naar elkaar gedaaid, meer recht op de wand.

Nu kan ik geen vergelijk meer maken, speel nu met een ander elemant!

Duclaasie

Ik maak mijn kabels altijd met de tekst naar de speakers toe, al was het maar voor het oog om ze gelijk te houden.

MYRYAD

Ja, dat deed ik ook.
Weet je, voor mij is het hogere school audiofilie, ik moet het hebben van " hoe klinkt het voor mij".
Of verrassend zoals nu blijkbaar ook "hoe ervaar ik het geluidsbeeld".

Oja, en budget. Op bezoek bij parker700 heb ik zijn installatie, klasse A versterker, bijzondere speakers, draaitafel, mogen horen.  Dat klinkt dan zeer verfijnd en "beter" dan mijn dual 601, myryad set en zelfbouw speakers.
Klonk als verfijnd en omhullend. 
En ik ben dus erg tevreden met mijn installatie.
En dat ik hier verschil hoor en ervaar.
En niet diep technisch kan onderbouwen.