• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Wanneer wordt electriciteit gevaarlijk?

Gestart door Jeronimo, 28 december 2023, 10:54:22

Vorige topic - Volgende topic

Sytze Fliege

Citaat van: B. Gehakt op 28 december 2023, 21:48:37Hier in het Midden Oosten van Nederland krijgen we wel 100 x per seconde een spanning van 0 Volt op het stopcontact aangeboden. Als je dán de stekker insteekt heb je -bijna- geen last van vonken (ik zei -vrijwel- hè).

Kwestie van goed timen, Jeronimo moet nog wat beter oefenen.

Ik mag dan wel een clown zijn, ik wil wél serieus genomen worden >:( 

Ach, kikker toch op!

sherlock

Ik ben niet gecharmeerd van Wago'tjes om VD draden te koppelen in cirquits waar nogalwat amperes doorheen gaan.Ik heb daar slechte ervaringen mee bij een wasmachineaansluiting .Ik gebruik dan liever ouderwetse lasdoppen.  :(

gslikker

Citaat van: B. Gehakt op 28 december 2023, 21:48:37Hier in het Midden Oosten van Nederland krijgen we wel 100 x per seconde een spanning van 0 Volt op het stopcontact aangeboden. Als je dán de stekker insteekt heb je -bijna- geen last van vonken (ik zei -vrijwel- hè).

het kan best zijn dat de spanning wel nul is, maar de stroom groot, als je bijv een transformator schakelt.

renewouters

Citaat van: Sytse Fliege op 28 december 2023, 13:46:06Vriendinlief heeft net een nieuwe oven gekocht, omdat de oude stuk was.

Die bleek na vervanging prima in orde, maar een of andere oetlawaai had de stekker van de oven verlengd met een waaibomenverlengsnoer van de Gammel of de Braxis of zoiets. Die was dus helemaal kapot gebrand. Hoe verzin je het...

Dat komt niet door Gamma or Praxis maar door gebruik te maken van een verkeerd product voor deze toepassing.

WanFie

Even inhaken op dit topic.
Ik had de laatste week last van stroomstoring. Eerst dacht ik dat dit bij Enexis zat. Die zijn toen ook geweest, maar vonden behalve wat te los zittende schroeven geen probleem. Het moest dus toch in de huisinstallatie zitten. Maar op drie verdiepingen problemen, leek me in een huisinstallatie toch lastig. Nou heb ik tijdens onze verbouwing in 2008, uitgezocht op welke groep alle stroompunten zitten. En tevens op welke fase die dan weer zitten. Uiteindelijk kwam ik er achter dat de stroomstoring in groep 5 moest zitten. Daar zit inderdaad alle verlichting van de huiskamer en stopcontacten op de eerste verdieping op.
Ik zocht het probleem natuurlijk eerst bij me zelf. Enkele jaren geleden heb ik een nieuw badkamermeubel geïnstalleerd en daar twee stopcontacten en verlichting op aan gesloten. Daar kwam de storing er nu het duidelijks uit. Maar dat bleek na demontage van de bovenkast toch niet het probleem (alles netjes met adereindhulsjes aangesloten) .
Dan de volgende mogelijkheid. Een centraaldoos die achter het plafond in de huiskamer was dicht gestuct. Daar had ik de maten nog van en met één gaatje had ik hem gevonden. Open gemaakt... en daar blijken van die slechte steekdoppen (uit 1977?) op te zitten. Maar echt iets mis was daar ook niet te zien. Door het gebruik van elektrische kachels en fohn's ging er veel stroom door en dat zou je zeker moeten zien. Toch maar nieuwe Wago steekdoppen er op en weer netjes met een dop dicht gemaakt. Dan bleef er nog één centraaldoos over die ook achter het stukwerk zat. Die bleek gelukkig ook op de maat te zitten die ik ooit had genoteerd.
En daar zag het er een stuk anders uit. Twee blauwe draden hadden een stukje verkoolde isolatie en de oude steekdop was gesmolten. Daar dus een stuk afgeknipt en nieuwe Wago steekdoppen gemonteerd. dat steekt toch iets anders in elkaar dan die oude doppen. letterlijk én figuurlijk. En het probleem is weer opgelost.

Nu hebben we hier betonnen vloeren, maar in een houten balklaag had dit heel anders kunnen aflopen... Echt wel gevaarlijk dus. Ik heb nooit begrepen dat die oude steekdoppen waren toegestaan. In de keren dat ik er mee gewerkt heb moest ik altijd controleren of niet een draad uit lag na het "infrotten" van al die draden. Dat gebeurde namelijk regelmatig. De elektriciens hadden er kennelijk ook moeite mee om het goed te doen. Dat zo'n fout er na ruim 47 jaar nog uit komt is ook wel bijzonder. Misschien door het grotere stroomverbruik door de elektrische verwarming?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

Hoe ziet zo'n volgens jou "foute" steeklasdop eruit?  :o

WanFie

Hier zijn het grijze blokjes van 1,5 x 1,5 cm. Met vier insteekgaten. Maar ik heb ook transparante gezien. Mijn ervaring is, wanneer de draden er heel makkelijk in gaan de klemming onvoldoende is. En de draden dus ook makkelijk los loken. De huidige Wago klemmen zijn veel stugger bij insteken. Bovendien kun je die losmaken om het draad er uit te halen. Mits je de doppen koopt die ook voor stranded draad geschikt zijn. Daar heb ik wel vertrouwen in.
Maar ook stopcontacten en schakelaars met steekcontacten wantrouw ik. Dat is vaak ook onbetrouwbaar. Niks is beter dan stevig schroeven.

Heintje

Die oude grijze heb ik nog nooit moeilijkheden mee gehad: de draden gaan er altijd moeizaam in en maken goed contact.
Het enige wat erin mag is natuurlijk massieve draad.

WanFie

Het probleem wat ik had, is toch echt door een slecht contact in zo'n dop ontstaan. Maar dit zijn wél steekdoppen uit 1977. Het schiet er ook makkelijk uit bij het in de doos drukken van de draden.